even puzzelen

  • Jet

    Heb ik er nog een voor jullie.

    keob nee jim tneel suz nijm

    naab nee tfeeh seol suz njim

    .peib ed po tiz ez

    .gew po ki ag ap njim tem

    .pied ed raan naag jiw

    .oz re ej neb steif ed po

    .jiw njiz reih, seol gad

    .sno raan tkjik suz njim

    .ez tgez, keob kuel nee raam keoz

    Wij hebben deze stukjes tekst op school gekregen om meer begrip voor dyslectische mensen/kinderen te krijgen. Voor mensen die “gewoon” zonder problemen te kunnen lezen is het vaak niet goed voor te stellen dat dyslectici het vaak op een hele andere manier zien. Dat het voor deze kinderen ook veel meer tijd kost om dan ook hardop te lezen. Dit is tekst wat kinderen aan het einde van groep 3 kunnen lezen. Ook hier kom je wel uit, maar je moet er heel veel moeite voor doen. Zo ook voor dyslectische kinderen die moeten leren lezen. Je ogen en hersenen kunnen je zo maar voor de gek houden.

    gr. Jet

  • Jet

    Helaas is het bericht niet helemaal over gekomen zoals ik het heb getypt. De kantlijn zit aan de rechterkant en niet aan de linkerkant dus rechts zou alles op een rijtje moeten staan.

    Wat je hier dus goed ziet is dat je letters als d, b, p, g, ei, ie allemaal heel moeilijk kan lezen. Daar hebben dyslectische mensen ook veel last van. Die draaien de zaken ook sneller om.

    Mochten jullie een vertaling nodig hebben dan hoor ik het wel! :D

    teJ .rg

  • Bernadette

    keob nee jim tneel suz nijm

    mijn zus leent mij een boek

    naab nee tfeeh seol suz njim

    mijn zus Loes heeft een baan. ze zit op de biep peib ed po tiz ez

    .gew po ki ag ap njim tem (met mijn pa ga ik op weg, wij gaan naar de diep op de fietst ben je er zo)

    .pied ed raan naag jiw

    .oz re ej neb steif ed po

    .jiw njiz reih, seol gad(Dag Loes hier zijn wij, mijn zus kijkt naar ons, zoek maar een leuk boek zegt ze ) .

    .sno raan tkjik suz njim

    .ez tgez, keob kuel nee raam keoz

    Naar vrije vertaling , gr Bernadette

  • Jet

    Ja jij snapt hem. Maar zie je hoe ontzettend lastig het is. Dat zulke hele simpele zinnetjes toch behoorlijk wat hersengekraak veroorzaken.

    Een mede studente bij ons in de groep had heel veel problemen met haar kind op school. Tempotoetsen, leerling ver-volgsysteem enz. enz. Het kind was ontzettend dyslectiesch maar de juf had daar niet echt begrip voor en het kind werd maar onder druk gezet. (en zat dus ook permanent met een gestresst kind thuis) Zij heeft dus deze stukjes tekst aan de juf voorgelegd en gezegt; Nou lees dit maar eens binnen de zoveel seconden voor!!! Haar kind draaide ook permanent de d,b, ei, ie enz. om. Hierna had de juf toch wel wat meer begrip en gaf het kind ook wat meer tijd voor bepaalde toetsen en werkjes.

    Aangezien we hier allemaal soms tegen een hoop onbegrip aanlopen op school gaat het er vaak om; Hoe krijg ik/we begrip voor het onvermogen van mijn kind.

    Deze prik was eigenlijk allen bedoeld ter illustratie hiervan. En natuurlijk om te zien of er hier slimmerikken mee zitten te lezen. :D

    gr. Jet

  • Bernadette

    hoi Jet ,

    Zien zo dyslectische mensen de tekst !!!!!!!!!! , want het is gewoon een kwestie van achterste voren lezen , ik dacht meer dat ze moeten hadden met de letters afzonderlijk in plaats van het geheel .

    Want dat deed ik n.l ik keek naar het geheel en begon achterste voren en was het toch niet moeilijker dan ik dacht .

    In eerste instantie dacht ik dat je me uitnodigde om kebab te komen eten , :D:D:D , trusten det

  • mas

    Hoi det en Jet, ik kan me nog een prikster herrineren die over haar dochter vertelde, die dochter was de hele dag bezig met de zinnen en woorden achterste voren op te lezen, daar werd ze behoorlijk gek van, het was als een grapje begonnen, maar die dochter kwam er maar niet van af.

    Jij hebt dit toch niet he:)

    groetjes van mas

  • Bernadette

    Hoi , wie ikke nee Massie.

    Want dan word het vast weer een stoornis :D en dat doen we ff maar niet toch .

    Neb thcerpo jilb tad ej pooh tiez ni ed tsmokeot rg ettedanreb

  • Jet

    Nee, dyslectie kan voor een heleboel mensen verschillend zijn.

    he tkan ookz ijn da tkinder en he top dez emani er lez en.

    (het kan ook zijn dat kinderen het op deze manier lezen.) Het gaat ook meer om de individuele letters die omgedraaid worden. Maar als dat in combinatie gaat met de spaties verkeerd zetten dan krijg je ook een zooitje.

    Wat ik hier meer mee wilde zeggen is dat als je als “normaal” lezende ineens dit soort algebra voor je neus ziet je ook niet aan AVI niveau's en dergelijke kan voldoen. Als er dan iemand naast je zit die zegt, lees nou eens wat er staat!!! Dat er dan een groot verschil is tussen lezen wat er staat en lezen wat je ziet.

    gr. Jet

  • seetje

    hoi jet. ben jij nog steeds bezig bij gerda met je studie. mijn bsm teapeute vind dit wel leuk om te weten. zij is er namelijk nog wel mee bezig en is gewoon nieuwsgierig na je. groetjes seetje

  • Jet

    Ja, Gerda Langerak en Mevr. Janny de Jong, Elida Boon en Antje van Uden van Leur. Er is maar één BSM opleiding en dat is bij hun. Zit je bij Gerda???? Dan heb je een van de besten….mocht ik iemand door verwijzen dan is het naar Gerda of Janny de Jong.

    Mijn man doet namelijk ook de cursus en hij is de enige vent tussen 40 vrouwen in het tweede jaar. Dan moet Gerda gelijk weten wie we zijn. We zitten altijd op de voorste rij en nemen alles op bandrecorder op, waarvan zij de uitgewerkte verslagen krijgt. Nou kan het helemaal niet meer missen.

    Woensdag aanstaande zitten we weer op school tot vrijdag….Dan zit ik even in de studieboeken en hou ik mijn kwek hier op het prikbord.

    gr. Jet