spelfouten

• Jet

Kennen julie deze al……

Geen zorgen om je spelfouten

moeten jullie eens lezen, het klopt ook nog wat erin staat:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in

wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is

dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van

de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon

lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het

wrood als gheeel.

Geen znrgeon meer om je slpeutfoen

gr. Jet

• albert

Ha, Ha,

Da's een goeie.

groeten, Albert.

• Helga

Ben ik benieuwd naar iemand met Dyslectie, zou die dit dan ook ‘gewoon’ kunnen lezen?

Ik trouwens wel, verrassend goed ook nog, vreemd eingelijk hé, hoe je hersens je zo in de maling nemen?!

Gr Helga:)

• anoniem

hey,

the bijlkt inedradad et koplpne…

maar vraag me inderdaad ook af of iemand met dyslexie dit even makkelijk kan lezen. ik hoor vaak van mensen met dyslexie dat zij echt eerst de letters proberen te ‘herkennen’ en dan pas het woord proberen te lezen, zodat ze niet door de war gaan. daarom zou een vergroting vaak ook makkelijker zijn. met deze volgorde gaat dit natuurlijk lastiger.

maar ja, zelf absoluut geen problemen met talen, dus geen idee…

groetjes,

onanmie ;)

• kim

Ik heb dyslectie en kan het gewoon lezen

Raar maar waar

vr groet kim

• albert

Ja,

ook ik kon het zonder problemen lezen.

Dat geeft mij dus een idee voor een experimentje:

ADHDers tegen niet ADHDers.

Wie konden het allemaal zonder problemen lezen?

Dit is geen grapje, ik ben er echt benieuwd naar.

Groetjes, Albert.

• Bernadette

EHHHHHH , ikke , gr B

• Jet

Hoi Albert,

Ik denk dat iedereen het wel kan lezen. Het gaat er alleen om kan je het ook hardop lezen en hoe snel kan je dat dan doen. Aangezien er op school op dit moment allemaal “tempotoetsen” zijn voor het lezen, waar dyslectische kinderen dan ook helemaal van in de stress schieten.

gr. Jet

• Greet

Ik kan het zonder problemen lezen en heb géén adhd !

Greet

• marleen

Hallo,

dit heeft gewoon te maken met het feit hoe we eigenlijk lezen. Als we lezen, dan lezen we niet alle letters, maar eigenlijk met woordbeelden. Die worden in je hersenen geregistreerd en als je het de volgende keer tegen komt kan je het onmiddellijk zonder problemen lezen. Daarom zie je ook vaak niet als er een lettertje tekort is in een woord. Eens een woord geregistreerd is heb je alle ‘letterinformatie’ niet meer nodig, met een beetje heb je genoeg. Het wordt echter anders voor een nieuw woord dat je nog nooit gelezen hebt, dan heb je ineens wel alle letterinformatie nodig, want anders komt er niets van terecht, lees maar eens een medische tekst, dan heb je vaak alle letters nodig voor je het woord kan uitspreken. Eens het woord geregistreerd is, is dat opnieuw niet meer nodig.

Dit is ook een van de redenen waarom het klanklezen dat wordt aangeleerd bij jonge kinderen geen goede methode is. Een globaalmethode is een veel natuurlijker methode omdat het eigenlijk zo is dat we lezen. De klankmethode is een heel onnatuurlijke methode en zo lezen wij niet, dus heeft het geen zin om het aan kinderen zo aan te leren.

Het lijkt ook te zijn dat we eigenlijk alleen het bovenste gedeelte van de letters lezen.

Met de computer hier weet ik niet hoe dit te doen. Maar doe eens het volgende proefje: Je typt een zin en met typex haal je de onderste helft van alle letters weg. Dan kan je het zinnetje eigenlijk nog tamelijk goed lezen. Als je echter de bovenste helft weghaalt zie je vaak maar een heleboel stokjes en kan je er nog moeilijk wat van maken.

Het oog en de hersenen zoeken methodes voor het snellezen en eigenlijk hebben we al die letters niet echt helemaal nodig, op verschillende andere manieren: met halve letters, letters door elkaar of zelfs met letters uit het woord weg, kunnen we vaak toch nog lezen.

Luidop lezen is trouwens niet echt lezen, dat is spreken. Er gaan heel wat andere mechanismes in werking bij het luidop lezen dan bij het stillezen. Vaak kan je een tekst goed luidop lezen, maar achteraf weet je maar half waar het over ging. Intonatie komt hier ook bij kijken wat bij het gewone ‘zuivere’ lezen helemaal van geen belang is.

Dus: zit ons leesonderwijs eigenlijk wel goed in elkaar??

Ik veronderstel dat we eigenlijk nog heel weinig weten over hoe een kind nu eigenlijk echt leert lezen. Dus met dislectische kinderen wordt alles nog heel veel moeilijker.

Marleen