denk dik twee jaar terug kwam ik een artikel tegen van een dokter die dacht dat adhd wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door juist een te kort aan prikkels.ik heb helaas nooit meer de theorie terug kunnen vinden.ik heb me eigen ideeen samen met wat ik nog weet van die theorie een eigen theorietje in elkaar geflantst.tis een beetje chaotisch(zoals de echte adhder betaamd ).maar dat komt vooral omdat ik geen dokterale achtergrond heb.Geen bedoeling om speciaal een duscussie aan de gang te zetten,maar denk zelf dat het gewoon interresante hypothese is..
Groetjes Edwin
concentratie:
het feit dat de adhder zich niet goed kan concentreren,kan verschillende oorzaken hebben.Het zou zo kunnen zijn dat de hersens te weinig prikkels krijgen,waardoor de hersens op zoek gaan naar meer prikkels.Het logische gevolg zou zijn dat de hersens te veel activiteit uitoefend voor te conteniue zoek naar prikkels.Hierdoor kunnen de hersens niet normaal functioneren.Slecht concentreren is hiervan het resultaat.De persoon kan de gedachte er niet bij houden,omdat de hersens te veel bezig is met het zoeken van prikkels.Dit zoeken van prikkels kost energie.energie die nodig is voor optimaal functioneren van de hersens.
Je zou ook kunnen zeggen dat de hoeveelheid energie van de hersens
niet goed genoeg word verdeeld op de aangewezen bedoelde plekken,Waar het opdat moment het meest nodig is.Het effect word snel duidelijk.De persoon kan zich niet goed concentreren en word chaotisch door de constante stroming van energie in de hersens en het niet goed verdelen van deze energieen.
Door het niet goed verdelen van energieen,kan het zijn dat andere delen van de hersenen geactiveerd of gestimuleerd worden.Dit kan het denkvermogen van de adhder beinvloeden.Hij krijgt immers te maken met prikkelingen die een persoon zonder adhd niet ervaart.Ook kan het zijn dat door de stimulatie of actievering van bepaalde delen in de hersenen er andere processen gaan lopen.processen die normaal niet zouden lopen.je zou hier uit op kunnen maken dat door de verschillende processen(deels onnatuurlijk opgeroepen)de hersennen
niet structureel en gecoordineerd verlopen..
De persoon zal dit als ongeconcentreerd en chaotisch ervaren