interresante theorie

• edwin

denk dik twee jaar terug kwam ik een artikel tegen van een dokter die dacht dat adhd wel eens veroorzaakt zou kunnen worden door juist een te kort aan prikkels.ik heb helaas nooit meer de theorie terug kunnen vinden.ik heb me eigen ideeen samen met wat ik nog weet van die theorie een eigen theorietje in elkaar geflantst.tis een beetje chaotisch(zoals de echte adhder betaamd :D).maar dat komt vooral omdat ik geen dokterale achtergrond heb.Geen bedoeling om speciaal een duscussie aan de gang te zetten,maar denk zelf dat het gewoon interresante hypothese is..

Groetjes Edwin

concentratie:

het feit dat de adhder zich niet goed kan concentreren,kan verschillende oorzaken hebben.Het zou zo kunnen zijn dat de hersens te weinig prikkels krijgen,waardoor de hersens op zoek gaan naar meer prikkels.Het logische gevolg zou zijn dat de hersens te veel activiteit uitoefend voor te conteniue zoek naar prikkels.Hierdoor kunnen de hersens niet normaal functioneren.Slecht concentreren is hiervan het resultaat.De persoon kan de gedachte er niet bij houden,omdat de hersens te veel bezig is met het zoeken van prikkels.Dit zoeken van prikkels kost energie.energie die nodig is voor optimaal functioneren van de hersens.

Je zou ook kunnen zeggen dat de hoeveelheid energie van de hersens

niet goed genoeg word verdeeld op de aangewezen bedoelde plekken,Waar het opdat moment het meest nodig is.Het effect word snel duidelijk.De persoon kan zich niet goed concentreren en word chaotisch door de constante stroming van energie in de hersens en het niet goed verdelen van deze energieen.

Door het niet goed verdelen van energieen,kan het zijn dat andere delen van de hersenen geactiveerd of gestimuleerd worden.Dit kan het denkvermogen van de adhder beinvloeden.Hij krijgt immers te maken met prikkelingen die een persoon zonder adhd niet ervaart.Ook kan het zijn dat door de stimulatie of actievering van bepaalde delen in de hersenen er andere processen gaan lopen.processen die normaal niet zouden lopen.je zou hier uit op kunnen maken dat door de verschillende processen(deels onnatuurlijk opgeroepen)de hersennen

niet structureel en gecoordineerd verlopen..

De persoon zal dit als ongeconcentreerd en chaotisch ervaren

• marleen

Heb je Barkley misschien gelezen?

Ik denk dat hij het was die ook zoiets zei, of heb het misschien ook al weer ergens anders gelezen, kan ook soms niet goed onthouden.

Hij vergelijkt adhd soms met het in slaap vallen voor de auto, je wordt suf en dan begin je met alle ledematen even te schudden om wat wakker te blijven of zo. Je wil de prikkels krijgen, krijgt dus niet genoeg prikkels en gaat ze zoeken door jezelf wakker te schudden.

groetjes. Marleen.

• Albert

Hallo Edwin,

Ik vind dit inderdaad ook wel een interessante benadering en wil daar ook nog wel wat aan toevoegen.

Vroeger bestond er natuurlijk ook al ADHD maar kenden het toen nog niet als zodanig.

Ik weet echter wel dat wij als kinderen vroeger wel veel actiever waren dan de huidige jeugd.

Kan het mischien daarom zijn dat de pasiviteit van de huidige jeugd, de ADHD sterker naar voren laat komen en er daarom steeds meer ADHD-kinderen bij lijken te komen?

Hierbij nog toegevoegd, een slecht eetpatroon en bingo de hersenen lopen liever bij je weg, die kunnen die luie en vetverslaafde lichamen niet meer aan.

Ik weet in ieder geval dat voor mij sport heel positief werkt, ik kan zo alle negatieve energie kwijt en wat voor mij geld kan natuurlijk ook voor anderen werken.

Maar ja, zo denk ik er over.

Groeten, Albert.

• edwin

@marleen,,kan best kloppen..heb het nu ff druk met van alles,zal het vanaf ff checken,bedankt voor je respons ;)

@albert

altijd wel in voor een interresante theorie he ;)

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben.ik weet alleen niet of dat het geval is(passifiteit van de huidige jeugd)maar persoonlijk vind ik de jeugd niet passief tegenwoordig,vandaag zat ik in de metro en word helemaal gestoord van die rondvliegende kinderen in die metro :?

maar bijv je neemt een klas met kinderen op een school die relatief rustig is dan vallen automatisch de wat drukkere kinderen op en kunnen zodanig dan de stempel ADHD toegewezen kunnen krijgen.terwijl dit vaak onterecht kan zijn.dat kan heel goed kloppen wat je zegt.

sport is idd voor mij ook een hele goede manier om me spaningen/energie kwijt te raken circa goed te leiden.ik ga vanavond dus ook weer lekker knallen op de sportschool :D

Bedankt voor je reply ;)

Greets Edwin..

• Albert

Hai Edwin,

Lekker hé, effen knallen, al die negatieve energie van je af laten vallen.

Kijk alleen wel uit, dat je straks niet uit je kleren knalt,

of dat er een gewicht op je tenen valt.

Want je weet wat er gebeurt als je veel met die dingen stoeit,

Dan kan het zijn, dat je uit je hempie groeit.

Groeten, Albert.

• edwin

:D