zie door de bomen het bos niet meer ...

  • Maran

    Hallo,

    Onze zoon van 7 jaar heeft al zo lang als hij op de basisschool zit problemen. Uiteraard met gedrag, hij zou in het eerste kleuterjaar niet te corrigeren zijn, veel boosheid, druk en ga zo maar door. We hebben therapieen gevolgd oa speltherapie maar dit mocht niet baten. Nu is er een psychologisch en schoolmaatschappelijk onderzoek geweest door het PCL, permanente commissie leerlingenzorg, en nog krijgen wij geen duidelijkheid. In het psych. rapport staat te lezen dat het mogelijk is dat hij dyslectisch is en er is mogelijk sprake van een aandachttekortstoornis. Oftewel ons werd geadviseerd om hem naar een ZMOK school te sturen. Dit was bij mij zeer tegen het zere been. Mijn kind is niet zeer moeilijk opvoedbaar, nu zullen veel ouders dit zeggen maar ik weet hoe ik met hem om moet gaan. Voor mijn gevoel en ook na veel speurwerk op het internet is het voor mij duidelijk, mijn zoon moet haast wel een vorm van ADHD hebben. Maar een pcl geeft geen duidelijkheid, geeft alleen maar mogelijkheden, waar kan ik de duidelijkheid krijgen?

    Het is zo jammer, mijn mening is dat een schooltijd een onbezorgde tijd moet zijn voor kinderen en dat is het op dit moment niet meer voor hem.

    Wie kan mij helpen?

    Met vriendelijke groet, een bezorgde moeder.

  • Rianne

    Ik wil je adviseren om een afspraak te gaan maken met een kinderpsychiater. Die is namelijk bevoegd om een officiele diagnose te stellen, alle anderen die je noemt niet. Uit je verhaal lees ik namelijk van alles en allerlei vermoedens maar niet dat er echt door een arts (kinderpsychiater dus) naar je kindje is gekeken. Dan kun je pas echt verder.

    Met het ZMOK advies komt de PCL snel als men vermoedt dat er sprake is van ADHD, autisme of iets anders. Dat is jammer want er is veel meer mogelijk. Ik noem nu alleen maar ‘de Rugzak’ waarmee kinderen met een handicap gewoon in het normale onderwijs kunnen blijven met extra begeleiding voor kind en leerkracht.

    Het PCL kan en mag geen diagnose stellen, daarom komen ze aan met het half-zachte “mogelijk sprake van…”. Dit moet je dus uit laten zoeken. De kinderpsychiater laat je kindje grondig onderzoeken. Lichamelijk, geestelijk, IQ-test en veel meer. Daarna is er b.v. geen ‘mogelijk sprake van dyslectie’, nee, dan staat wel of niet vast of er sprake is van dyslectie. Hetzelfde geldt voor ADHD of iets anders.

    Dan kun je de afzonderlijke bomen in het bos weer zien staan…… en er wat aan doen als het nodig is. Met een officiele diagnose sta je ook veel sterker als je verder hulp nodig hebt. Ook kun je dan b.v. aanspraak maken op een TOG en PGB.

  • Maran

    Hallo Rianne,

    Bedankt voor je tip, ik had vanmorgen al geprobeerd om contact te krijgen met mijn huisarts maar hij is afwezig dus morgen dan maar. Ik neem aan dat dit op doorverwijzing van de huisarts moet.

    En ik hoop echt dat het meer duidelijkheid gaat geven, nu geeft het een boel onrust, niet alleen voor ons als ouders zijnde maar ook voor mijn zoontje.

    Het TOG en PGB wat houdt dit in? Dat heeft met de vergoeding voor het rugzakje te maken?

    Ik blijf in 't ieder geval het prikbord vanaf nu ook in de gaten houden, er staan toch wel veel tips etc. op vermeld.

    Vriendelijke groet

  • A

    Hallo Maran,

    Wat ik niet begrijp is hoe komen de gegevens van je zoon bij de PCL? Was het de bedoeling je zoon aan te melden bij het speciale basisonderwijs?

    De PCL beslist namelijk of kinderen een beschikking (=toelating) krijgen voor het speciale basisonderwijs. Door school en ouders wordt een kind hiervoor aangemeld. Naar ik begrijp geeft deze PCL aan dat je zoon beter naar een andere vorm van onderwijs kan omdat er mogelijk sprake is van dyslexie en/of een aandachtstoornis. Zij zijn waarschijnlijk van mening te besluiten om een negatieve beschikking af te geven omdat ze de ernst van de problematiek te zwaar vinden. Mede ook denk ik omdat het een zorgelijke situatie is op het reguliere onderwijs en omdat er ook in de thuissituatie al verscheidene therapieen zijn geweest zonder het gewenste resultaat.

    Het lijkt me nu voor jou inderdaad belangrijk om zo duidelijk mogelijk te krijgen wat de mogelijkheden zijn van je zoon en of er een diagnose gesteld kan worden. Voor dyslexie is de diagnose nog te vroeg. Een belangrijk criteria is namelijk de mate van achterstand. Bij 7-jarige kan nog bijna geen achterstand berekend worden. Hij zit waarschijnlijk nog maar in groep 3. De kans is dus klein dat er dyslexie zal worden vastgesteld. In plaats van onderzoek naar ADHD bij een kinderarts zou ik een uitgebreid psychologisch (ook intelligentie) onderzoek laten doen bij de GGZ of een particuliere instelling, tenminste als dit nog niet is gebeurd. Ook hier kan nagegaan worden of er sprake is van ADHD maar wordt er ook naar meer gekeken. Is dit wel al gebeurd dan zou ik inderdaad bij een kinderneuroloog/psychiater nagaan of er sprake is van ADHD.

    Wel moet je weten dat het speciaal onderwijs, waartoe het ZMOK hoort, ook vraagt om een diagnose zoals ADHD. Op deze school zitten heel veel kinderen die van nature echt niet moeilijk opvoedbaar zijn maar door hun handicap belemmerd worden omdat ze weinig zelfcontrole hebben en niet eerst denken voor dat ze doen.

    Het is toch ook altijd mogelijk om een gesprek met de PCL aan te gaan. Meestal komen zij tot een besluit op basis van dossiergegevens. Een gesprek met ouders en school waarin zij aangeven waarom zij denken dat een kind wel binnen het SBO voldoende begeleid kan worden, wil soms ook wel eens helpen.

    Ik hoop dat ik je verder heb kunnen helpen,

    >