Wetenschappelijk bewijs.. of niet..

• Jet

Af en toe schrijf ik een reactie maar merendeel lees ik alleen mee met jullie verhalen. Toch zijn er momenten dat ik zo boos kan worden over al de reacties van de artsen die maar voorschrijven of foutief diagnosticeren en daar gewoon maar hun schouders over ophalen en het geloof dat we alleen houden in diezelfde artsen.

Vaak hebben artsen het over (gemis aan ) wetenschappelijk bewijs of worden zaken afgedaan als ?ach, ik geloof er niet zo in..?

Over wetenschappelijk bewijs gesproken: Wisten jullie dat je ADHD ? PDDNos ? zeer vele aan autisme verwante stoornissen gewoon met een EEG kan aantonen!

Al 10 jaar bestaat in Amerika een ?nieuw? type EEG dat de dieper gelegen hersenactiviteit kan meten. Deze EEG methode is ontwikkeld voor het testen van medicijnen als Ritalin, antidepressiva en middelen voor de Anesthesie en het effect op de hersenen. Omdat medicijnen als Ritalin getest werden en dus ook kinderen/volwassenen met ADHD die deze medicijnen namen, zijn wetenschappers er achter gekomen dat bepaalde stoornissen als ADHD, PDDNos, Autisme ed. overeen komen met bepaalde uitslagen binnen de EEG. Er zijn dus aantoonbare verschillen met de controlegroepen ?gewone? kinderen en volwassenen.

Hoera zou je zeggen, alles aantoonbaar via een EEG en dus ook diagnosticeerbaar via een EEG. Hoeveel kinderen die nu jaren en jaren ronddolen van de ene diagnose naar de andere voordat eindelijk iets zinnigs wordt gezegd. Met één EEG kan gelijk vast gesteld worden welke stoornis er is en welke medicijnen voorgeschreven moeten worden.

Dankzij het Nederlandse medische systeem kan dat helaas nog niet ingevoerd worden omdat het eerst ?bewezen? moet worden in Nederland.

Bewijzen zijn er al 10 jaar in Amerika, de methode is er, en toch moet alles in Nederland weer opnieuw bewezen worden. Hoezo onzinnig dubbel werk, dubbel geld uitgeven. Resultaten zijn er, bewijzen zijn er, het is in Amerika wetenschappelijk bewezen en toch wordt er hier tot in het absurde bureaucratisch mee omgegaan. Verzekeringsmaatschappijen weigeren zich er in te verdiepen (lees vergoedingen voor te geven) want wat is er mis met het huidige systeem. Hoeveel kinderen zouden niet veel sneller geholpen kunnen worden! Diagnoses sneller en beter gesteld kunnen worden! Niet meer langs honderd therapeuten, psychiaters, kinderen die maar weer opnieuw test na test moeten doen…..

Visolietabletten, Omega?s 3,6,9. Nog zo?n verhaal. Hoe vaak ik hier nu gelezen heb dat de reactie van de arts was dat het niet wetenschappelijk bewezen is?. Dat het maar levertraan is? HET IS WEL WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN dat het een zeer positief effect kan hebben. In Engeland is er een groot wetenschappelijk onderzoek geweest en daar is aangetoond dat kinderen met concentratiestoornissen er wel degelijk mee geholpen waren. Er waren significante verschillen te zien bij die kinderen. En inderdaad komen visolietabletten ongeveer overeen Levertraan. Hoeveel van onze ouders zaten niet te gruwelen bij een lepel levertraan? Dat kan nu makkelijk in een pilletje genomen worden. Dat is toch alleen maar positief!!!!!!

Met de huidige fabricage mogelijkheden is een visolie capsule veel zuiverder van samenstelling dan vroeger levertraan. Waarom moeten artsen er dan zo negatief over spreken en doen, dat snap ik echt niet.

Wetenschappelijk onderzoek hier in Nederland is verschrikkelijk afhankelijk van geld en meewerkende artsen. Heel veel behandelmethoden worden op dit moment in het verdoem hoekje gestopt omdat het niet ?wetenschappelijk bewezen? is. Maar als er nooit onderzoek naar gedaan wordt, wordt het ook nooit bewezen? Maar als iets niet is onderzocht kunnen artsen ook niet beweren DAT HET NIET WERKT.. Dat is namelijk ook niet bewezen. Toch laten artsen zich heel negatief uit over ?alternatieve? behandelmethoden. Dat is zo jammer want vele kinderen en volwassenen zouden beter geholpen kunnen worden als artsen niet verschrikkelijk negatief zouden zijn over dingen waar ze zich helemaal niet in verdiept hebben en eigenlijk niet genoeg van af weten om er een zinnig antwoordt op te geven.

Laat je dus door een arts niets op de mouw spelden, denk zelf na, verdiep je in de antwoorden die gegeven worden en trek ook zelf je conclusies. Als moeder / ouder weet je vaak zo veel beter wat goed of niet goed voor je kind is.

Jet

• Rianne

Was het maar zo makkelijk om dit met een EEG aan te tonen Jet. Een goedkope methode ook nog eens. Als het echt waar zou zijn dan zou dit in Nederland allang toegepast zijn. Dit soort dingen bewijzen zichzelf namelijk. Maar helaas is dit een fabel. Slechts in een beperkt aantal gevallen kan met een EEG zoiets aangetoond worden. Geavanceerdere onderzoeken zoals CT-scan en MRI-scan kunnen ook nog steeds vaak geen ADHD en/of autisme aantonen. Alleen in zeer ernstige gevallen kun je een patroonafwijking in de hersenen zien. ADHD en/of autisme is vaak te subtiel hiervoor…….

• Bernadette

Hoi Rianne ,

Onderschat een M.R.I niet .

Vier jaar geleden heb ik een C.V.A gehad en heb de derde mri achter de rug .

Dit keer met contrastvloeistof zodat de hersens en aders vergroot werden en ze beter de bloedstoevoor of omkoop hebben kunnen traceren .

De m.r.i ,s vergelijken ze zo met elkaar en zo kunnen ze het proces blijven volgen .

Er zit wel verschil in de mri , de een is uitgebreider en uitgeruster dan de ander , de laatste mri van mij ondekte meer dan de eerdere .

Ik denk dat het eerder een kwestie van geld is als gebrek aan wetenschap , de scan tellen ze per minuut , gr Bernadette

• Jet

Sorry Rianne maar het is echt en wel degelijk waar!!!!! Of je het gelooft of niet.

Mijn zoon heeft namenlijk deze EEG gehad. Tijdens de EEG moeten diverse oefeningen en spelletjes gedaan worden. Dit is afwijkend van de “gewone” EEG.

Door deze oefeningen en de tijd die de kinderen nodig hebben om erop te reageren, en de hersenactiviteit die dat veroorzaakt, en de hersenactiviteit in specifieke gebieden van de hersenen typeren het probleem. Een ADHD kind zal een ander hersengebied gebruiken dan een PDDnos kind, of een Autistisch kind en in die specifieke gebieden zie je dan extreme hersenactiviteit. Ook de reactiesnelheden zijn hier van belang. Ondertussen zijn ze er door veel onderzoek achter gekomen welke hersenactiviteit in welk hersengebied hoort bij welke stoornis.

De prof. die dit onderzoek afnam geeft les aan de Universiteit in Eindhoven, is nauw verbonden aan div. centra voor Epyleptie en heeft een tijd in Amerika gezeten/gestudeerd waar veel neurowetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd en waar een gedeelte van de boeken vandaan komen waar de artsen hier in Nederland uit moeten studeren.

Hij loopt permanent tegen een muur van bureaucratie hier in Nederland op, zowel vanuit de medische wereld als van de verzekeringsmaatschappijen. Dat terwijl de bewijzen er liggen. Het is heel jammer maar helaas de waarheid. Daarom is het ook zo triest. Misschien dat de psychologen en andere therapeuten bang zijn voor hun clandisie die ze nu hebben om al die kinderen te diagnotiseren.

• Bernadette

Hoi ,

Maar dit alles zegt nog niet wat er aan gedaan kan worden , we hebben dan een diagnose , wellicht eerder , maar dan !!!!!!!!

Zijn we dan niet weer op hetzelfde punt aangeland , gr B

• Jet

Daar heb je gelijk in maar een stukje terug heb ik een heel triest verhaal gelezen van Marcel. Hij zal echt niet de eerste zijn waarbij er een verkeerde diagnose gesteld is en daardoor medicatie heeft gekregen die niet juist is. Zo heeft een andere prikker Janny ook al een heel lang traject achter zich……Ik denk dat er nog wel meer voorbeelden te vinden zijn. Voor de ene zal Ritalin een oplossing kunnen zijn, voor de ander moeten misschien hele andere medicatie gezocht worden. Of misschien helemaal een andere therapie. Maar je bent dan wel gericht met het probleem bezig.

Mijn zoon heeft 9 maanden op de wachtlijst gestaan om in het ziekenhuis bij de ADHD polie terecht te kunnen. Wij hebben met hem een maand lang van de ene test naar de andere gelopen. Daarna het vervolg in het Sofia kinderziekenhuis. Weer maanden van ziekenhuisbezoeken, tests, tests en nog eens tests. Na 1 jaar en een paar maanden hadden wij de diagnose ADHD met nog veel meer aanverwante stoornissen. Als dit met één EEG gedaan had kunnen worden had dit mij, de artsen, de verzekeringsmaatschappij een heleboel tijd en geld kunnen schelen.

Ik weet wel dat al die ziekenhuisbezoeken een hele grote wissel op mijn zoon hebben getrokken. Hij had echt het gevoel “gek” te zijn. Al die tests die maar niet lukte. De teleurstelling, algehele demotivatie, het verdriet op dat koppie zal ik niet vergeten. Dat had ik mijn zoon graag willen besparen.

gr. Jet

• nina

Hoi,

In mijn jonge jaren is met een EEG epileptie vastgesteld bij mij. Als kind jarenlang zware medicijnen geslikt en pas mee gestopt toen ik kinderen wilde. De jaren daarna slikte ik met tussenpozen allerlei soorten medicijnen voor epileptie maar het bleef flikkeren in mijn hoofd. Van die medicijnen werd ik wazig en had last van andere vervelende bijwerkingen. Een paar jaar geleden was nog steeds op een eeg die epileptie te zien.

Pas nadat ik met Ritalin ben begonnen ben ik definitief van dat geflikker in mijn hoofd af. Nooit meer een blackout oid gehad. Ook niet onder de omstandigheden die gegarandeerd een aanval opriepen.

Vreemd he? Ritalin wordt afgeraden bij mensen met epileptie.

Levertraan kan ik me idd nog herinneren van vroeger. Mijn moeder kocht van die capsules en ik beet ze kapot, vond het lekker :? Was goed voor de weerstand zeiden ze toen.

Groetjes

Nina

• Albert

Hallo Nina,

Wij kregen vroeger levertraandruppels op een suikerklontje, 2x per dag.(kan natuurlijk ook gewoon door de yoghurt en zo)

Ik vraag me onderhand af, wat nu het verschil tussen die oude (goedkopere)levertraandruppels en die dure omega 3 en 6 capsules is.

Ik heb namelijk de indruk dat dit pure geldklopperij is en dat je net zo goed die oude vertrouwde levertraandruppels kunt nemen.

Wie kan mij het verschil uitleggen, als die er al is?

Groeten, Albert.

• rene

hallo , ook ik werd in de jaren 70 door een neuroloog behandeld met tegretol alleen op basis van een eeg , een keer of 4 een eeg per jaar en hierop werdt de medicatie aangepast, toen werdt dat mbd genoemd. de neuroloog vertelde dat door de tegretol

genezing zou ontstaan , dit wordt op dit forum tegengesproken.

dus al heel lang wordt in nederland een eeg hiervoor gebruikt.

• monique

Hallo Jet.

Ook ik heb een zoontje met adhd.

Tenminste dat was de diagnose van de kinderneuroloog.

maar nu zijn we bijna een halfjaar verder en heb ik nu een kind die van school af moet omdat zijn gedrag niet meer te hanteren is.

Pas 8 jaar en nu al zo ongelukkig.

Toen de diagnose adhd kwam waren we allemaal opgelucht,want toen mocht hij ritalin gaan gebruiken.

Nou liep dat even anders,door de ritalin werdt hij bleek zijn gedrag werdt zeer extreem en was erg huilerig,hij zag overal monsters en werdt heel erg angstig.

Over naar de Clonidine en ook deze medicijnen werken niet.

Nou dan blijft er niet heel veel meer over aan medicijnen.

Hij heeft ook een eeg gehad,daar was niks op te zien, dus kunnen ze de rest uitsluiten en krijg je te horen adhd.

Maar waarom werken de medicijnen dan niet ,is er wel de juiste diagnose gesteld.

Iedereen denkt dat we het beste van het beste krijgen als we naar de dokter

moeten.

Maar volgens Nova zijn veel behandelingsmethoden achterhaald en zijn er veel betere te vinden ,kijk maar naar het buiteland,maar ja alles draait om geld.

groetjes monique