maandag 7 maart 16:10 - 16:35 uur ned.1

• mas

aflevering: agressief gedrag

Vaak wordt gedacht dat een agressieve gedragsstoornis alleen ontstaat door een verkeerde opvoeding of een zwak sociaal milieu. Maar uit onderzoek blijkt dat een combinatie van aanleg en omgeving een rol kan spelen. Ook zijn er aanwijzingen dat kinderen met ernstige gedragsstoornissen vaak een biologische afwijking hebben. De gevolgen van en agressieve gedragsstoornis kunnen onvoorspelbaar ernstig zijn voor de familie of de maatschappij. Hoe kunnen kinderen behandeld worden, zodat zij niet op het verkeerde pad komen?

“Danny is veertien jaar en heeft een agressieve gedragsstoornis. Al joong pestte hij andere kinderen en was hij boos en opstandig. Nu hij zijn moeder bedreigd heeft, is Danny in een gesloten inrichting geplaatst om erger te voorkomen.”

Hoi allemaal.

Ik denk dat het hier ook om ODD en CD gaat. ODD is een co-morbiliteit van ADHD, bij de één ontwikkeld het zich op een negatieve manier, bij de ander zal het niet zo sterk de overhand nemen. ODD kan overgaan in CD, dan ben je niet meer alleen opstandig maar is de daad er ook naar, een agressieve gedragsstoornis.

Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind met er veel te doen is aan de ontwikkeling van ODD door ouders en school. Mijn oudste heeft ODD en ikzelf had zeker vroeger hier last van, nu al volwassenen ietjes minder;).

Ik vind het trouwens wel en rot tijd om te kijken, dus ik ga het opnemen, ik weet niet wanneer en óf het herhaald wordt.

ps: volgende week maandag zelfde tijd, zelfde net, aflevering ADHD

• M@ria

Dit ga ik zeker kijken.

Rinardo is 12 en is ook agresief en heeft erg veel boze buien.

lijkt me erg informatief, bedankt!!

• mas

???????? het was de aflevering ADHD!!

gr.mas