ADHD en voorgezet onderweijs

  • Marjon

    Mijn zoon is altijd heel erg druk geweest, werd ook veel gepest op de basisschool. Toen ik zelf met ADHD kwam vonden ze mij zo'n overbezorgde moeder. Toen hij in 2 VWO zat, vond zijn mentor het toch wel belangrijk dat hij eens onderzocht werd op ADHD en ja hoor, hij heeft ADHD. Je kan wel je kop in het zand stoppen en het niet willen zien, maar nu hij medicijnen slikt, Ritalin, is het leven heel wat leefbaarder geworden, niet alleen voor hem maar ook voor ons, de rest van het gezin. Mijn vraag is: hij zit nu in 4 VWO, en hij heeft zo'n problemen om na een hele dat concentreren op school zich thuis weer te concentreren om zijn huiswerk te maken. Hij heeft nooit huiswerk gemaakt, altijd afgegaan op zijn intelligentie, maar dat werkt nu niet meer.

    Heeft iemand ervaring met dit probleem en misschien ook een goede oplossing. Is de school verplicht om hierbij extra hulp te bieden of is er via een of andere stichting een potje waar ik hulp kan aanvragen.

    Groetjes

    Marjon

  • rene

    hoi marjon , dat jouw zoon op het vwo zit ondanks adhd geeft aan dat hij zeer intelligent is , ikzelf kwam in eerste instantie niet verder dan lager beroeps onderwijs , dit alleen al om zoiets als de cito toets die uren duurd en ja de concentratie he , ik vind het dan ook bijzonder om dit soort verhalen te horen

    dat iemand met adhd al zover is gekomen.

    je moet natuurlijk wel oppassen dat dit hele verhaal niet eindigd in een drama en je zoon voortijdig moet afhaken omdat hij het niet meer trekt.

    zelf was ik na de lts ervan bewust dat de hele dag op school eigenlijk niets voor mij is. later ben ik naar diverse avondscholen geweest en gekomen tot niveau 4

    mbo dus. nog net geen hbo.

    het zou natuurlijk prachtig zijn als je zoon wel vwo haalt , maar als je nu al alles uit de kast moet halen om hem door de vwo te jassen wat moet hij dan straks,

    hbo , universiteit , het wordt alleen maar zwaarder.

    ik vraag mij af of hij wel zo gelukkig word met een potje of extra hulp.

  • Albert

    Hallo Marion,

    Ik ben zelf al wat ouder en heb ADHD. na verloop van tijd ben ik er achter gekomen, dat ik doodmoe werd van het concentreren en denken. (geestelijk moe)

    Als ik van m'n werk af kom en ik ga bijvoorbeeld even op de bank liggen om bij te komen, kom ik de rest van de dag niet meer op gang en wordt dan alleen maar passiever.

    Als ik direct na thuiskomst even wat eet en dan ga sporten is daarna mijn hoofd weer helder door die lichamelijke inspanning. Ik kan me dan weer veel beter concentreren en voel me fit.

    Dus mijn sugestie voor jou zoon is, laat hem even iets doen in de form van een sportieve lichamelijke inspanning.

    Zorg dat hij daar een beetje regelmaat in krijgt, je zult zien dat hij zich daarna veel beter kan concentreren.

    Ook zal hij dan beter slapen, omdat hij dan lichamelijk moe is en niet geestelijk.

    Dat is tenminste mijn ervaring, en ik gebruik ook Ritalin.

    Groeten, Albert.

  • Rianne

    Ja hoor dat ‘potje’ is er; De Rugzak en het PGB.

    Voor mijn zoon is de Rugzak aangevraagd zodat er op school extra begeleiding is voor hem en vooral voor de mentor. Een Ambulant Begeleider vanuit de Rugzak komt dan voor je kind op school en legt aan de metor en de overige leerkrachten uit waaruit de handicap bestaat. Ook kunnen er praktische oplossingen bedacht worden (voor mijn zoon was dat b.v. een rustige plek om te eten i.p.v. de drukke aula). Regelmatig (meer dus dan andere leerlingen) is er ook met ons overleg met de school.

    Het PGB (Persoonsgebonden Budget) wordt vooral besteed aan huiswerkbegeleiding. Vooral het structureren en plannen van de huiswerk wordt hiermee bedoelt. Dus niet de begeleiding omdat het niveau te hoog is, maar b.v. de planning van een werkstuk maken, het lezen van de boeken voor de talen, het maken van de boekverslagen en het op tijd leren van de toetsen.

    Heb je al eens contact gehad net het REC (Regionaal Expertice Centrum) om wat te vragen over de Rugzak? Op de school is het telefoonnummer bekend van het REC waar jullie toe behoren. De zorgcoordinator vd school kan je vast verder helpen.

  • Bernadette

    Hoi Marjon ,

    Je kunt inderdaad een pgb aan vragen voor thuiszorg en begeleiding voor je kind , onder de 18 zijn daar geen kosten aan verbonden .

    Hou wel rekening met het feit dat het rugzakje en een p.g.b twee afzonderlijke dingen zijn en uit twee verschillende potjes vanuit de overheid komen ,.

    Rugzakje :ministerie van onderwijs

    P.G.B : ministerie van welzijn etc .

    Dat houd dus in dat als je een pgb aanvraagt , die moet aanvragen in de ruimste betekenis van het woord dus ondersteuning en activerende begeleiding in de opvoeding van mijn kind .

    Vraag je dit aan voor bijv. huiswerk is de kans groot dat ze het weer teruggooien op het rugzakje .

    Dan heb je ook nog de TOG , Tegemoetkoming Onkosten Gehandicapte , voor al de drie instantie,s heb je een diagnose op papier moeten staan en er gaat vanaf de aanvraag wat maanden over heen .

    Er staat nogal wat info ook via de zoekfunctie kun je op deze pagina het een en ander vinden .

    Mocht je meer willen weten horen we het wel , gr Bernadette

  • Rianne

    Bernadette schrijft; Vraag je dit aan voor bijv. huiswerk is de kans groot dat ze het weer teruggooien op het rugzakje .

    Het Rugzakje is niet bedoeld voor huiswerk begeleiding maar voor extra begeleiding op school. Er zit gewoon niet genoeg geld in het Rugzakje hiervoor. Men kan het dus niet ‘teruggooien op het rugzakje’ zoals Bernadette schrijft.

    Mijn zoon krijgt b.v. maar 1 uur huiswerkbegeleiding per week vauit het Rugzakje op school. 1 uur is volstrekt onvoldoende en ontoereikend. Dat snapte men zelfs bij het RIO…. De overige uren (ongeveer 2 uur begeleiding per schooldag) werden daarom aangevuld door het PGB.

  • Bernadette

    Helaas Rianne ,

    Dat is wel mijn ervaring , er bleef van de vier uur toegekende begeleiding voor mijn zoon nog geen 20 min. over per week .

    Zowel het RIO daarover ingeschakeld , de onderwijsinspectie , de minister van onderwijs , beide hebben ze mijn zaak doorgestuurd naar een onderwijsconsulente .

    Die heeft de zaak onderzocht en daarna hebben school en ik besloten om voor dat rugzakje te bedanken .

    Mijn verhaal is daarover te lezen in het een naar laatste nummer van BALANS , het ene rio zal makkelijker omgaan als het andere rio .

    Mijn mening en ervaring blijft staan bij het eerste bericht , het rugzakje van Niels was in dec. toegezegd en in sept weer voor bedankt .

    De pgb ondersteunt hem in het een en ander , gr Bernadette

  • Rianne

    De Rugzak en het PGB zijn twee los staande dingen. De Rugzak is voor op school. Het PGB voor thuis.

    Het argument waardoor het RIO (probleemloos) overstag ging door meer PGB-uren toe te kennen voor huiswerk begeleiding was dat in het Speciaal Onderwijs de kinderen al het huiswerk op school maken (dat was tenminste het geval op de aangewezen VSO school voor mijn zoon waar hij HAVO/VWO kon gaan doen). De lessen als Drama, Levensbeschouwelijke vorming, mentorlessen etc. kennen ze in deze onderwijsvorm niet. Hiervoor in de plaats komt dan tijd om het huiswerk op school te maken. De leerkrachten begeleiden dan daar het maken en plannen van het huiswerk.

    In het gewoon voortgezet onderwijs wordt het kind geacht z'n huiswerk thuis te doen. Dit zal dan toch bij ons kind met begeleiding moeten gebeuren. Het kind zelf verandert immers niet als je hem van het Speciaal Vootgezet Onderwijs naar een (voor het Rijk goedkopere) reguliere Scholengemeenschap doet. De handicap blijft bestaan. Dit moet ook opgevangen worden. De Rugzak is goed voor op school, maar buiten de school moet het huiswerk WEL gemaakt worden. De Rugzak voorziet hier gewoon niet in. Het PGB wel.

    Bij ons werkt het prima zo. Maar ik denk dat we meer aan het PGB hebben dan aan de Rugzak…..Met de Rugzak alleen zou mijn zoon het beslist niet redden want die is gewoon ontoereikend en vooral erg leeg. De handicap van mijn zoon beperkt zich niet tot de school maar gaat thuis gewoon door…..

    Een heel groot voordeel van de Rugzak is; Dankzij de Rugzak is mijn zoon wel uit de negatieve spiraal van het Speciaal Onderwijs gekomen en krijgt hij nu les op het niveau dat bij hem past. Immers de meeste VSO gaan niet hoger dan VMBO. Dan heb je toch een probleem als je kind een goed IQ heeft en dus kan en wil leren…. Zonder de mogelijkheid van de Rugzak (waardoor wij als ouders zelf weer kunnen beslissen naar welke vorm van school ons kind gaat) had mijn zoon geen plek gevonden in het regulier onderwijs. Maar eerlijk is eerlijk; wij denken dat ook zonder Rugzak onze zoon het zou redden in het regulier alleen had niemand uit onderwijsland hem die mogelijkheid geboden. Nu krijgen de scholen een bonus (geld) als ze een kind met Rugzak aannemen. Nu willen ze dus wel. Vooroordelen en geld dus…

  • anoniem

    Hoi Marjon,

    de titel van dit stukje trok me aan dus ik kan het niet laten niet even te reageren. Ik ben m, 18 jaar en zit in 6vwo. Ik ben nog niet blijven zitten, maar daar heb ik erg veel mazzel mee gehad; het ging bij ook in de vierde klas mis. Ik heb mij ook op de middelbare school laten testen op adhd (eind derde klas geloof ik..) en kreeg inderdaad de diagnose. Hierdoor zijn sommige dingen mij een stuk duidelijker geworden. Ik geef er de voorkeur aan geen medicatie te gebruiken. Wat dat betreft herken ik dus geen dingen. Wel dat ik het moeilijk vind om na school nog iets voor school te doen. (vind dat óp school ook moeilijk, maar goed..) Wat Albert zegt helpt inderdaad ook, sporten, maar niet zo denderend. Zolang ik gemotiveerd ben gaat het wel, maar ik heb eigenlijk bijna nooit zin om ook maar iets te doen voor school. Het kost veel moeite om ‘door die tegenzin heen te breken’ en als ik dan eenmaal aan de slag ben, lukt het na een tijdje al niet meer. Dan voel ik mezelf vaak een aansteller, maar het voelt dan gewoon alsof ik ‘mijn portie school voor die dag’ heb gehad.

    Ik ben behoorlijk slim (stom om dat van jezelf te zeggen, maar ja…) en heb het daardoor gered tot aan de vierde. Ik vind zelf dat het in de vierde klas allemaal net iets serieuzer word, schoolexamens, bovenbouw, studiehuis, enz. Het verschil was niet eens zo heel duidelijk merkbaar maar vanaf toen lukte het niet meer goed. Een dag van te voren leren voor de toets werd steeds lastiger.. Ik ben twee keer ‘ongeldig’ overgegaan, omdat dat op dat moment waarschijnlijk het beste voor mij was. Toen ik in de vijfde eigenlijk zou blijven zitten, wilde ik naar het mbo gaan.

    Wat ik voor mijzelf duidelijk merk is dat het heel belangrijk is dat ik zelf gemotiveerd blijf. Dwang of iets dergelijks helpt niet, ik moet er zelf achterstaan. Bijles ging niet zo goed, had het idee dat mijn ouders dat wilden. Terwijl ik weet dat als ik meer doe, het moet gaan en het niet eens aan te moeilijke stof ligt. Tuurlijk, het is wel pittig, maar dat is niet het grote probleem.

    Voor school kun je langere tijd voor een toets aanvragen, ik weet niet of hij daar al van gebruikmaakt? Ik krijg 10 min verlenging bij een toets van 50 min. 100 min –> 15 min verlenging. 150 min (die toetsen vind ik ECHT NIET GRAPPIG!!) –> 20 min Bij een luistertoets mag ik als ik wil een aangepaste toets waar een langere pauze zit tussen de stukjes, dus meer invul en leestijd. Vaak gelden deze aanpassingen automatisch voor mensen met dyslexie, maar moet je voor adhd'ers het apart aanvragen.

    Ook bij examens is dit toegestaan vanuit het cito. Waarschijnlijk beginnen de (school)examens dit jaar al, algemene natuurwetenschappen, maatschappijleer, geschiedenis en culturele kunstzinnige vorming zijn vakken die vaak al eerder worden afgesloten. Een negatieve gedachte, maar als hij blijft zitten, is dit in ieder geval al afgesloten en hoeft hij het evt. niet over te doen.

    Nu ik dit lees merk ik dat het meer een verhaaltje over mezelf is geworden, dan dat ik iets uitleg. Toch hoop ik dat je er iets aan hebt, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel…

    Liefs en sterkte, anoniempje

  • Bernadette

    Hoi Rianne ,

    Er is nog een heikel punt in dat hele verhaal .

    Namelijk gelijke rechten van een kind , want geen enkel kind in het speciaal onderwijs hoeft de reiskosten , vergader kosten , voorberreidingskosten , verslagmaken kosten te betalen van zijn Orthepedagoge of andere vorm van begeleiding te betalen .

    Dat is de reden waarom dat niksie niksie zakkie al leeg is voordat er daadwerkelijk iets mee gebeurt .

    Mijn kind zit op een harstikke goede school , de conclusie van de onderwijs-consulente was dan ook dat de school zelf al de nodige kwaliteit toevoegde en de ambulante begeleiding meer een last was .

    We hebben geprobeerd om het schoolbedrag te claimen voor school dat lukte niet , daarbij kwam nog dat de ambulante begeleiding net gestart was , mijn kind was een van de eerste en ze zich strak aan de regels hielden , nooit flexibel of creatief nagedacht hebben .

    Als ik jongstlede okt er mee akkoord gegaan was met dat rugzakje had Niels van de 96 toegekende uren er in werkelijkheid maar zes gehad , waar zijn we dan mee bezig .

    Hij doet over drie maanden examen en heeft nog vier weken huiswerk nu , daarna examen training .

    In 2006 word de ab vrij gegeven , wellicht dat dat helpt .

    Ik blijf erbij dat jij geluk gehad hebt en ik hoop dat er meerdere zijn .

    Ik heb overwogen om een standaard procedure tegen de staat te beginnen , maar mijn gezondheid laat dat niet toe , gr B