Hallo allemaal,
Voor het werkstuk van mijn dochter wil ik vragen : van welke beroemdheden is bekend dat zij adhd hebben/hadden ?
Het lijkt ons leuk om te kunnen vermelden dat adhd-ers het ook erg ver kunnen schoppen in het leven.
Bedankt. Lisa
Toevallig is hier een huis al een werkstuk over gemaakt
Een van de meest bekende mensen met ADHD was Mozart. Door de losse structuur waarin hij (zonder coaching) leefde is het met hem niet goed afgelopen. Door de strakke structuur waarbinnen hij werkte, heeft hij schitterende tijdloze muzikale meesterwerken geproduceerd.
Hans Christian Andersen (schrijver)
Anderson kon, ondanks de inspanningen van zijn school, pas een beetje lezen toen hij zeven jaar was!
Ludwig van Beethoven (componist)
Tegenstrijdigheden kenmerkten zijn persoonlijkheid en optreden. Hij zocht de steun van de Weense aristocraten, maar trad arrogant tegenover hen op. Hij verlangde hevig naar een gezinsleven, maar zag ondanks het feit dat hij bijna voortdurend verliefd was, zijn wens nooit in vervulling gaan.
Rachid Ben Ali (kunstenaar)
Toen hij 22 was, begon het echte leven voor Rachid Ben Ali. “Ik deed rare dingen. Ging in de lobby van het Amstelhotel staan wachten op een afspraak die nooit gemaakt was. Allemaal theater.” Het was de beste manier om mensen te ontmoeten. “Dan raakte ik in gesprek en - boem.” Zo ging hij ook te werk in Parijs en in New York. De New Yorkse belastingadvocaat Yoram Salic zag wel iets in zijn werk en gaf twee ton om mee aan de slag te gaan. “Zomaar.”
Met het geld kocht hij doeken en verf. Exposities in Vancouver, Brussel, Parijs en Düsseldorf volgden. Rachid Ben Ali vestigde zich in Amsterdam, maar stilzitten kan hij nog steeds niet. Hij lijdt aan ADHD, neemt “1 tabletje Ritalin per dag”.
Bron: de Volkskrant, donderdag 14 juni 2001
Napoleon Bonaparte (zelfgekroond keizer)
Hoewel de uiterst belangrijke rol van Napoleon in de geschiedenis onomstreden is, zal de karakteristiek van deze titanische mens zich wel altijd blijven bewegen tussen uitersten van bewondering en verachting. Napoleons handelen werd bepaald door zowel de ideeën van de Franse Revolutie als absolutistische neigingen, alsmede door een grenzeloze machtsdrang.
Wes Borland (ex-gitarist Limp Bizkit)
“I have Attention Deficit Hyperactivity Disorder, and I take speed.” (he chuckles) “Legal speed. Dexedrine 10 ml spancils for it. And I quit takin em for, like, a week, and I'd never gone with out takin em before. And I didn't know I was gonna become a baaaad, bad man”
Bron
Wernher von Braun (raketdeskundige)
Hij zakte voor zijn eindexamen op het vak algebra!
Herman Brood (rock & roll junkie en kunstenaar)
Ik heb Herman in een bepaalde periode van dichtbij meegemaakt en vind dat er wel zeer veel aanknopingspunten zijn om in hem een ADD'er te zien (géén ADHD). Hij had wel degelijk a-sociale trekjes (egocentrisch, kon erg op zichzelf zijn), maar voelde zich daar ook vaak schuldig over naar anderen toe en wilde dat dan altijd weer goedmaken (erg herkenbaar). Met name onder ADD'ers (met +H als compensatie mechanisme) komen genoeg voorbeeldige lieve jongetjes voor. (“Zoon van alle moeders”)
Naar mijn idee waren speed en alcohol (bij gebrek aan iets als Ritalin) voor hem de enige manier om zijn lethargie te verdrijven en in staat te zijn zijn veelzijdig creatief talent in daden om te zetten. Organisatorisch was hij volledig afhankelijk van de mensen om hem heen. Zijn huis een complete puinhoop. Hij was zeer impulsief, rusteloos, voortdurend op zoek naar kicks, ook zeer intelligent en geestig.
Met dank aan Philip
Sir Richard Francis Burton (Brits ontdekkingsreiziger, schrijver, linguïst en vertaler)
Hij werd beroemd om zijn reizen door Arabië en Afrika. In 1853 vermomde Burton zich als Arabier om de islamitische heiligdommen bij Mekka, die voor Europeanen verboden terrein waren, binnen te komen en te verkennen. Burton maakte ook een van de meest bekende Engelse vertalingen van Arabische nachten (1885-1888), een zestiendelige verzameling van Indiase en Arabische verhalen.
Admiral Richard Byrd (Amerikaans marineofficier, vlieger en poolonderzoeker)
Hij werd uit het leger ontslagen omdat men hem buitengewoon ongeschikt vond. Later in zijn leven werd Byrd erg bekend door zijn expedities naar Antarctica. In 1929 vloog hij over de zuidpool.
Thomas Carlyle (Schots geschiedschrijver)
Hij bestreed fel de 18de-eeuwse verlichtingsfilosofie. In de geschiedenis openbaarde God zich voor de puritein Carlyle in grote persoonlijkheden, in creatieve geesten, die tijdens crisisperioden in staat waren de mensheid de juiste weg te wijzen.
Simon Carmiggelt (schrijver, journalist)
Hij vond het vreselijk op school en is er voortijdig afgegaan; dronk en rookte als een ketter; heeft heel vaak beschreven hoe hij altijd impulsieve dingen deed, zo als plotseling op reis gaan; kon niet met geld omgaan, toen zijn bundeltjes succes hadden, kreeg hij onmiddellijk problemen met de belastingen, sindsdien werd zijn inkomen beheerd door een accountant; hij had wel een roman willen schrijven maar kwam nooit verder dan korte stukjes, die natuurlijk wel briljant waren; heeft zelf met veel humor beschreven hoe hij werkelijk geen enkel talent voor het huishouden had; wilde wel zijn relatie met Renate Rubenstein verbreken om zijn vrouw te sparen maar kreeg zijn emoties niet onder controle, het lukte dus niet; kwam altijd uren te vroeg op een afspraak omdat hij bang was te laat te komen… Wat wil je nog meer?
Bart Chabot (schrijver, dichter, tv-persoonlijkheid)
In het programma Villa Felderhof werd Bart gevraagd naar zijn jeugd. Half in tranen vertelde hij over zijn leraar op de lagere school die zijn schriftje liet circuleren met de opmerking: “Dit is nou het handschrift van een psychopaat.”
Opvallend was dat de heftig drukke Bart zei rustig te worden van het feit dat zij kampeerden tussen de schorpioenen en wilde dieren in Afrika (waar het programma werd opgenomen).
Cher (actrice, zangeres)
Zij kwam erachter dat zij zowel dyslexie als ADHD heeft toen haar dochter gediagnostiseerd werd als dyslectisch. Cher werd beschreven als de “klas-clown”. Ze haalde heel slechte cijfers voor lezen, schrijven en rekenen, maar was voortreffelijk in kunstzinnige vakken. Een uitspraak van haar is: “Als je niet in staat bent te functioneren in een vakgebied, dan vind je meestal ook iets waarin je wel goed bent. Je moet een omgeving vinden waarin jij kunt stralen, wanneer je niet blijkt te passen in hetgeen alle anderen doen.”
Winston Churchill (Engels staatsman)
In de leeftijd waarop de meeste schooljongens hun tinnen soldaatjes de rug hebben toegekeerd, dirigeerde de jonge Winston nog zijn leger van vijftienhonderd man. Volwassenen zagen daarin een bewijs te meer voor Winstons traagheid van intellect. Op school was hij duidelijk een mislukkeling. Latijn en wiskunde verfoeide hij hartgrondig en wat hij verfoeide kon hij niet leren.
Zijn vader en leermeesters dachten zonder meer dat hij dom was. Zijn speelgoedsoldaatjes brachten de grote ommezwaai in zijn leven teweeg. Als was hij dan voor niets anders geschikt, oordeelde zijn vader, dan kan hij in elk geval soldaatje spelen. Er was een kostbare stoomcursus nodig om Winston de beroemde militaire academie van Sandhurst binnen te loodsen. En daar vielen ineens de tien jaar van gesukkel als lege doppen weg.
Wat anderen over hem te zeggen hadden:
Iedereen onwijs bedankt voor de reacties, hier kunnen we zeker wat mee !
En Greet, mijn dochter heeft interesse in de powepoint presentatie van je zoon. Hoe kan ik je mailen ?
Natuurlijk zijn er vele kinderen voor mijn dochter geweest die een werkstuk over adhd hebben gehouden, maar ik denk dat de leerkrachten op school hier heel veel van gaan leren !
Groetjes, Lisa
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?