Ritalin, dat viel tegen....

• Albert

Hallo Els,

Je schrijft dat hij vandaag met Ritalin is begonnen?

Dit is natuurlijk een eerste reactie, in het begin moet je lichaam aan de stof wennen en het duurt een tijdje voor het voldoende door de organen is opgenomen.

Je hebt nog totaal geen inzicht hoe hij zich op een wat langer termijn zal gedragen.

Bespreek het wel met je arts die de Ritalin heeft voorgeschreven mischien kan die hem een tijdje monitoren.

Mijn ervaring is dat die opbouw en gewenningsperiode zowiezo word begeleidt, zo is het tenminste wel met mij gebeurt.

Echt, ik heb er ook aan moeten wennen en dat ging niet in een paar dagen hoor. Ik heb me ook een tijdje niet op m'n gemak gevoeld, droge mond, jeuk, een wattengevoel en geen trek in eten.

het duurt ongeveer een week voor dat minder wordt en na ongeveer drie weken begin je echt de voordelen er van te merken.

Ritalin is helaas niet voor iedereen geschikt, het is toch een vorm van drug, die de hersenfunktie beïnvloed.

Voor mij werkt het gelukkig goed, maar ja ik ben een volwassen kerel en kan er zelf over beslissen of ik het wel of niet wil slikken.

Ik vind het wel vervelend voor je, het maakt je zo onzeker hé.

Een ander kan wel tegen je zeggen, even doorzetten, maar wie ben ik, het is jou kind dus maak je je zorgen.

Ik wens je er in ieder geval het beste mee.

Groeten, Albert.

• mas

Ik gebruik zelf ook ritalin, maar ik heb nog steeds een droge mond, een gevoel alsof er kramp in mijn kaken zit, nerveus gevoel van binnen en ik kan ook vreselijk gaan ratelen, en ik slik al lang. Het enige wat bij mij minder werd waren die hartkloppingen, die waren na 4 dagen minder, maar ik heb ook een hele tijd lopen uitproberen met de dosis. Ik slik trouwens best vaak niet, en dan voel ik me veel beter, maar mijn omgeving heeft dan ‘last’ van mij.

Ik denk dat ik wel stattera ga proberen als die via ziekenfonds vergoed wordt, ik kan het nu al krijgen maar dat is veel te duur.

Minder bijwerkingen, geen opiaat, lijkt me toch beter als ritalin, alhoewel het ‘troep’ blijft.

groetjes van mas:)

• Els

Mas,

Geweldig bedankt, het steunt me. Inderdaad hadden wij (mijn man en ik) ook zoiets van kappen ermee.

En inderdaad, liever een druk kind dan zo'n kind.

Ik voelde me gewoon heel schuldig dat hij zo was, zo zielig smakken omdat hij

zo'n droge mond had. Ik was helemaal uit m'n doen.

Hartelijk bedankt!

Groetjes,

Els

• Els

Hoi,

Bedankt Albert, het probleem is dat de kinderarts van mkd maar 1x per week

aanwezig is. Dus voel je je een beetje in de kou staan.

Ben nu niet verder gegaan, ga het eerst volgende week bespreken.

Natuurlijk zijn wij als gezin er aan toe een beetje rust te krijgen. Maar

vaak is dat na schooltijd (en dan is Ritalin al uitgewerkt) als hij het

2x krijgt, geef je het hem 3x dan slaapt hij niet. Hij krijgt namelijk nu

al Promethazin (slaapdrankje).

De vakanties zijn vaak het grootste probleem. Gelukkig hebben wij

een gezin gevonden, die hem 1x in de 3 weken een weekendje wil hebben,

zodat wij even tot rust kunnen komen, en af en toe leuke dingen kunnen doen.

Bijv. naar de Apenheul hoef ik niet te gaan met hem. Vindt hij prachtig hoor

daar niet van, maar als hij doorslaat trapt hij de apen wel. Enja…. dan weet

je het eind van het liedje wel.

Verjaardagen… we hoeven ze echt niet op zaterdagmiddag te houden. Het

is werkelijk waar een ramp.

Maarja…. het is werkelijk een heerlijk enthousiast ventje, met glinsteroogjes, gevoel voor humor (Dik Trom vindt hij prachtig). En dat willen wij graag zo houden!!!

Groetjes,

Els

• seetje

hoi Els. ik herken mijn zoon erg in jou verhaal . het was mijn drukke kind niet meer.En ook ik kan niets anders zeggen als, zo nooit meer !!!

. wat heb ik een verdriet om mijn kind gehad. toen hij de ritalin gebruikte.zielig vond ik het. op school ging het prima en ook mijn kind vond hetgoed gaan op school. en na het stoppen heeft hij toen gevraagt om zijn pilletje. wat ik toen heb gegeven. maar na twee dagen was het voor mij duidelijk . die ritalin moest eruit. het was voor mijn kind niet geschikt. zelf vraagt hij er nu ook niet meer om. ik heb weer mijn blije gup terug. en het gaat nu erg goed. Ga op je eigen gevoel af. jij kent je kind het beste. laat je niet gek maken.sterkte.

• seetje

hoi mas. ja, inderdaad onze zoon moest tijdens zijn ritalin op een gegeven moment ook dipiperon. voor zij toen ineens slaapstoornis erbij. en voor zijn depressie weer een ander middeltje en ga zo maar verder. nu van de ritalin af .en ook van de dipiperon af. en van alle andere pilletjes af.en zijn angsten die toen erg zorgwekkend waren zijn ook bijna geheel verdwenen. er is na het stoppen van alles een heele last van mijnschouders gevallen. en al heeft hij adhd, nld en asperger. het is een nu zonder “rotzooi”in zijn lijf een schatvan een jong.dat ik natuurlijk ook nog wel eens achter het behang wil plakken. maar goed. daarvan blijf je jong van geest zullen we maar denken. groetjes

• marleen

Hallo Els,

sommige kinderen hebben een ‘rebound’, dit wil zeggen dat wanneer het pilletje is uitgewerkt ineens de symptomen van de adhd dubbel en dik terugkomen. Misschien is het dat wel geweest.

Je zegt dat het ‘s morgens nog wel ging, misschien was dit totdat het pilletje echt ging werken en was het dan ’s middags, na de ongeveer 4 uur dat het werkt, de ‘rebound’

Ik kan je niet goed vertellen of kinderen die ‘rebound’ hebben dit altijd hebben of of dit met de tijd weggaat.

Praat erover met je arts, ik zou toch ook denken dat na gewoon 1 keer proberen het moeilijk is om te zeggen of het nu eigenlijk werkt of niet, dus moet je misschien eens een weekje ‘doorzetten’. Maar aan de andere kant als je zegt dat je zoontje pas 6 is, zou ik dan denken, van, wacht er toch nog even mee, hij is nog zo klein, hij kan er nog altijd aan als je volgend jaar ziet dat het toch niet lukt.

Veel succes met je beslissing. Wat ik ook waar vind is wat mas zei dat je er als ouder eigenlijk wel moet achter staan als je het geeft, misschien voelt het kind dat zelfs gewoonweg aan dat je het zelf eigenlijk ook niet goed vind.

Sterkte.

Marleen.

• chantal

Hai Els,

Mijn zoontje (net 6 geworden) is vorig jaar juli met Ritalin begonnen. Mar met 3x per dag 2 mg(capsules). Na 2 weken 3x 4 mg en toen is dat een tijd zo gebleven. Nu zit ie ondertussen aan de Concerta . Maar tegen mij is wel verteld dat een van de bijwerkingen van een te hoge dosis wel kan zijn dat ze veel gaan praten.

Maar stop niet te snel joh, meestal kun je pas na een paar weken echt zeggen wat het doet.

Heel veel succes!!

• mas

Hoi Els,

graag gedaan hoor;) Ik voel me ook veel beter sinds mijn zoon clean is, en hij zelf vind dat ook. Toch is het ook weer moeilijk omdat het bv op school slechter gaat. Hij is nu aan het puberen met zijn 13 jaar, en wat is dan adhd en wat is gewoon pubergedrag!

Ik vond dat alijd al heel vervelend met die pillen, want ik dacht altijd “hoe zou hij zijn zonder pillen?” Op een gegeven moment weet je dat niet meer, en de pillen die hij slikte kon je echt niet een dagje overslaan. Ik wilde ook mijn zoon leren kennen, en ik vond het ook nodig dat hij zichzelf leerde kennen. Ik ben zelf groot geworden zonder medicatie en mét adhd, misschien heeft me juist dát de kracht gegeven en het zelfinzicht.

Ik vind 6 jaar ook nog te jong, zéker als je het als gezin nog kan redden zonder, dan moet je dat doen. Medicatie zie ik als een noodgreep, als het écht niet meer kan, als al het andere al geprobeerd is. Je kind is nog jong, er is nog zoveel mogelijk waar hij wellicht iets aan zou kunnen hebben. Voor het gedrag is een beloningsysteem erg goed, die kun je vervolges koppelen aan school. Ik doe dat nu nog met mijn zoon van 13, zelfs op het vmbo! Maar het werkt nog beter denk ik als ze 6 jaar zijn.

Het helpt ze om te motiveren, want die zelfmotivatie missen ze vaak, het helpt ze om hun zelfbeeld in positieve zin te verbeteren, het helpt ze om alles duidelijk te zien, het helpt ze om niet te vergeten enz. Als er al iets werkt is dit systeem het wel, ik heb het echt overal weer teruggelezen, verschillende onderzoeken wezen het uit.

Oke, genoeg gekletst, ik ga maar eens de hond uitlaten in de kou, ze zeiden toch

-17 graden? ben benieuwd….

groetje van mas:)

• Rianne

Is het de kinderarts van het MKD die de medicatie heeft voorgeschreven? En is ‘ie werkelijk maar een dag per week aanwezig?????????? Als dat zo is dan is het schandalig! Zo’n arts MAG dan helemaal niet beginnen met het voorschrijven van Ritalin. In het begin hoor je DAGELIJKS, indien nodig, de arts te kunnen bereiken. Na een poosje is zo'n intensieve begeleiding echt niet meer nodig, maar in jullie geval hoor je toch echt een betere begeleiding te hebben en te EISEN. Wordt deze begeleiding niet gegeven dan moet je NIET met Ritalin beginnen. Het zijn geen snoepjes….

Kinderartsen en Ritalin…….. een slechte combinatie.

Ga naar een kinderpsychiater!!!! Je zult dan zien dat er een wereld aan verschil qua begeleiding tijdens het instellen van medicatie is. Aan het lijf van mijn kind komt geen kinderarts meer als het om gedragsproblemen gaat (uit ervaring wijs geworden, helaas).