Ritalin

• Tosca

Ik lees hier wel eens dat mensen die ritalin gebruiken heel down of depressief worden, is dat echt zo? of is dat niet bij iedereen die het gebruikt??

• Rianne

Nee, maar als je neiging hebt tot depressie en/of dreigende psychose dan mag je Ritalin NIET gebruiken. Ritalin versterkt dan een (sluimerende) depressie en/of dreigende psychose. Ritalin veroorzaakt het dus niet maar versterkt een al aanwezige depressie en/of psychose. Er moet dan gekeken worden naar een andere mogelijkheid.

• M@ria

ijn zoon word er niet down en depresief van.

Hij is 12 en zegt dat hij rustiger word van de ritalin.

Als hij het niet neemt is het''druk in zijn hoofd" en kan hij niet denken zegt hij.

• Albert

Hallo Tosca,

Nee, dat is niet bij iedereen zo, ik heb er tot nog toe alleen maar baat bij, krijg veel meer rust in m'n hoofd waardoor ik me juist prettiger voel.

Omdat ik de zaken nu beter af kan handelen, is het net of dat ik ineens veel meer tijd heb voor andere dingen.

Ik denk, de de werking per persoon wel sterk kan verschillen en ook wat je verder met je leven doet.

Als je bijvoorbeeld een actie en sportief leven lijdt dan hebben die depressies nauwelijks kans om op te duiken, hangt ook een beetje van je caracter af denk ik.

Het kan wel zijn, dat als je pas Ritalin slikt,er ineens zoveel in je hoofd verandert, dat dat een stressreactie oplevert.

Want als je van nature altijd gejaagd bent en dan ineens merkt dat je zoveel meer ruimte in je hoofd krijgt, moeten ook je lichaam en geest daar aan wennen.

Je moet ook rekening houden met een gewenningsperiode van mischien wel 3 maanden en dat kan natuurlijk per persoon ook weer verschillen.

Gaat dat gevoel helemaal niet over, dan zou ik nog eens een second opinion vragen

betreffende je ADHD-diagnose.

Het kan zijn dat je dat dan helemaal niet hebt en dan kan Ritalin juist averechts werken.

Groeten, Albert.

• Greet

Hallo Tosca,

ik denk dat het inderdaad van persoon tot persoon verschilt : ten eerste is er een 10 % mensen waarbij de Ritalin niks doet, dus niet aanslaat. Dan moet er naar een ander middel gezocht worden.

Ten tweede zijn er, als de R wel aanslaat, mensen die er na een tijd down of m.a.w. slecht geluimd van worden . Dat was het geval met mijn zoon. We zijn toen overgestapt op concerta, het langwerkende middel dat je maar 1 keer per dag moet innemen maar waarbij ook de pieken en dalen die optreden bij R telkens die na een uur of vier uitgewerkt is, verdwijnen. Met Concerta is onze zoon z'n eigen IK alleen een pak rustiger. Wat ons ook opvalt, is dat hijzelf ZELDEN zijn Concerta vergeet in te nemen 's morgens terwijl dat met R nooit het geval was… een bewijs van hoe goed dit hem bevalt?

Het enige nadeel aan Concerta is natuurlijk de kostprijs maar ja… daar draaien de ouders voor op hè? ;)

Liefs, Greet