Creatief...

• Tosca

Ze zeggen dat mensen met ADHD erg creatief zijn, in wat voor opzicht dan? met problemen oplossen of juist met tekenen, schilderen, actief bezig zijn?

• Rianne

In alle opzichten is dit mogelijk. Net wat je talenten zijn. Creatief-zijn is een heel breed begrip en beperkt zich beslist niet alleen tot de zgn. creatieve vakken.

Er zijn wel heel wat kunstenaars die ADHD hebben, maar ook mensen in (top)bestuurfuncties, uitvinders, presidenten e.d.. Veel ADHD-ers gaan door daar waar anderen stoppen en/of bekijken dingen net uit een andere hoek dan de gemiddelde mens doet.

Iemand heeft eens tegen me gezegd dat we met onze maatschappij lang niet zover waren gekomen als er geen ADHD-ers waren geweest….

• Albert

Ja,

Anticiperen, hyperfocussen,creativiteit en vindingrijkheid, zijn hele sterke eigenschappen van een ADHD-er.

En juist waar een ander uitflipt, kun je vaak nuchter en adequaat handelen, want waar een ander door de stress in zo'n situatie in paniek raakt, blijf jij rustig.

Als je je leven lang al een bepaalt stressniveau in je hebt, is dat voor jou niet meer zo ingrijpend, tenminste dat is mijn ervaring.

Haal de sterke kanten in je ADHD naar boven en je zult verbaast staan, waar je allemaal toe in staat bent.

Groeten, Albert.

• marleen

Hallo Tosca,

mijn man, adhd-er is erg creatief in de keuken. Vind ik natuurlijk fantastisch, allerlei heerlijke dessertjes, sausjes en gerechten komen eruit. Een landschap als na een wervelwind blijft er wel in achter :), tja, je kan niet alles willen zeg ik dan.

Hij is ook heel creatief in het tuinieren, hij is landbouwingenieur en houdt echt van alles wat groen is of met de natuur te maken heeft, daar gaat hij echt in op. Ziet dan het bloemetje en kan er naar staan kijken en wachten tot hij het ziet groeien, een oorlog kan ondertussen aan de gang gaan, heeft hij niet gemerkt.

We hebben natuurlijk wel een prachtig bloementerras hier. Maar als hij eraan bezig is ligt de bloemaarde en alle gereedschap overal rond. Tja, je kan weer niet alles willen denk ik dan.

Bij tekenen en schilderen is hij een grote nul, dat is echt niets voor hem.

Ik denk dat het creatieve van een adhder hem juist daar zit dat op het moment dat ze creatief worden, alles om hen heen gewoonweg mag vergaan, het resultaat is fantastisch maar de omgeving errond een grote ramp.

Marleen.

• anoniem

hoi,

zonder arrogant te willen doen kan ik wel zeggen van mezelf dat ik creatief ben in het oplossen van situaties, en in het omgaan met kinderen. lukt het op de ene manier niet om iets gedaan te krijgen, of hun aandacht te krijgen, dan vind ik ter plekke wel een andere manier. in benauwde situaties weet ik een opmerking te maken die dingen oplost, of de mensen weer laat ontspannen. verder kan ik aardig schrijven, verhaaltjes, gedichten, dat soort dingen…

maar schilderen en tekenen enzo, daar ben ik dan weer een ramp in… vind het wel leuk maar frustreert zo dat het niet lukt dat ik meteen mijn geduld verlies…

denk dat adhd'ers er gewoon nét ff wat anders tegenaan kijken en dat maakt hen net dat beetje anders… maar dat is hoe ik het zie hoor…

anoniem

• Albert

Hoi Anoniem,

Dan zie je het net zo als ik hoor, ik vind het heerlijk om met kinderen om te gaan.

Kun je lekker gek meedoen, zonder dat er iemand is die zegt, moet je die ouwe gek eens zien.

Voor de rest klopt het wat je schrijft ook helemaal, ik heb eens een tijdje geschilderd en was daar best wel goed in.

Ik was echter zo critisch op mezelf dat het nooit goed genoeg was.

Werd er op een gegeven moment bloednerveus van en ben er daarom maar mee gestopt.

Er zijn best veel goede kanten aan ADHD en soms heb je een aantal zelf nog niet eens ontdekt.

Vandaar, dat ik ook telkens weer op zoek ben naar nieuwe uitdagingen.

Dat houd het leven boeiend, leeftijd heeft daar niets mee te maken, we blijven altijd nieuwschierig naar wat er achter de andere berg ligt en zo ontdek je steeds meer sterke kanten aan jezelf.

Groeten, Albert.

• rene

hallo albert , je had al eerder een opmerking over een bepaald stressniveau

geplaatst.

dit vind ik een hele goeie , had ik nog niet eerder gelezen.

hier herken ik mijzelf in , omdat je gewend bent om met deze “stress” om te gaan

ben je op heel veel dingen voorbereid!!

ik heb al meerdere malen meegemaakt dat er mensen zijn die in een bepaalde situatie in paniek raken, ik betrap mijzelf er dan op dat ik degene ben die altijd ingrijpt en ook precies weet wat er gebeurd en is gebeurd , ook weet ik achteraf precies hoe ik heb gehandeld , ik beschou mijzelf achteraf als “helder”

andere mensen zijn dan verbaasd over mijn handelen.

ook ik kan zeer goed met kinderen omgaan ,heb meerdere malen gehoord

dat ik mijzelf dan ook kinderlijk kan gedragen , maar dat maakt mij niet uit.

• Janny

Ik???

In het zo snél mogelijk zovéél mogelijk chaos en paniek schoppen en zaaien om….. NIETS!!!!! (zucht…) Lukt mij A-L-T-I-J-D weer!

Ik ben dus uitermate creatief in het veranderen van muggen in olifanten… ook een ‘gave’… toch? Nee???

:D

Mijn huisarts zegt dat wanneer dáár nog eens een prijs voor wordt uitgeloofd, deze absoluut voor mij is…

;)

Janny

• Janny

ennuhhh, hoe ziet de keuken er uit na zo'n kooksessie????

• marleen

Nou, daar is dus dan wel een wervelwind doorgegaan en hij is jammer genoeg helemaal niet creatief in het opruimen. Je kan niet alles willen zeg ik dan :)

Marleen