Axeptabel maken van ADHD

• Albert

Door wie en wanneer wordt ADHD geaxepteerd?

Als volwassen ADHD-er, heb je soms nog moeite om het van jezelf te axepteren, dan wordt het een gevecht met jezelf, zelfs al heb je er bijna een levenslange ervaring mee.

Als je dan eindelijk dat gevecht denkt te hebben gewonnen, volgt het volgende gevecht.

Namelijk, hoe vertel ik het een ander en wat wil ik er over kwijt, wat kan ik er over kwijt, begrijpen ze me dan, is het niet soft om me zo bloot te geven?

Als ik het dan verteld heb, axepteren ze me dan zoals ik ben, of gaan ze me vanaf dat moment negeren, krijgen ze dan medelijden met me, zit ik daar op te wachten? Axepteer ik zelf, dat anderen het niet axepteren en denk ik, zulke mensen kan ik missen, wil ik ze missen?

Dat zijn keuzes die je als individuele volwassen ADHD-er kunt en soms moet maken.

Maar hoe zit het met die ouders met kinderen met ADHD?

Kinderen kunnen deze keuze nog niet maken, ouders wel?

Maar wat voor keuzes moeten ze dan maken?

En als je als ouder dan die keuzes hebt gemaakt, wat voor consequentie's heeft dat? Waar begint die axeptatie, bij jezelf of bij een ander?

Is het zó moeilijk om ADHD te axepteren?

Groeten, Albert.

• Hanneke

Even denken hoe ik dit beantwoord, het onderwerp spreekt me wel aan.

Axepteer je ADHD of jezelf?

Weet je ik heb een zoon van tien en sinds een jaar heeft hij de indicatie ADHD en ik kan me hier wel in vinden. Waar ik moeite mee heb is dat men te vaak adviseerd om het voor een deel met medicatie te behandelen. Wat betreft therapien daar ben ik niet bang voor, je bent er tenslotte zelf bij, maar het medicijn en mijn zoon vind ik niet te rijmen.

Wat ik wil is dat hij vooral weet hoe, wie of wat hij is en dat hij gaat leren zijn leven daar naar aan te passen. Voor mezelf als ouder probeer ik die wegen te vinden dat ik vooral het positieve eruit zie. ADHD is volgens mij heel niet zo erg, alleen is school niet zo best hier op ingericht en wie weet ook de volwassen wereld niet, maar dat moeten we nog ondervinden. Dat wil niet zeggen dat ik er dus geheel geen probleem in zie, want anders had ik er nooit hulp of juist de weg naar indicatie voor gezocht. Ik lees heel veel op het internet hierover, lees veel verhalen van ouders, ben ook naar zo'n ouder adhd groep geweest, nog meer verhalen en ben het met heel veel dingen niet eens. Het is gewoon goed om het te weten en waarschijnlijk ook om het andere te vertellen als de situatie zich voordoet, je moet niet met een bordje op gaan lopen bij wijze van spreken. Je zal er echt niet altijd begrip voor krijgen, want het is toch die ziekte……………..je moet toch behandeld worden? Volgens mij is dat te kort door de bocht, misschien proberen mensen met ADHD wel zo verschrikkelijk hard hun best te doen om geacepteerd te worden en op alles te reageren dat binnen hun bereik komt, dat het een probleem lijkt of je nu wel of niet geacepteerd wordt. Waarschijnlijk zijn er heel veel situatie in het leven dat je er juist heel veel voordeel aan hebt, dus wat is dan het probleem? En vergeet niet ook een kind kan keuzes maken, je kan als ouder daar in steunen waar ze dan vaak dankbaar voor zijn en als ze het niet nodig hebben dan laat je dat. Leer het kind kennen en verlies zeker het kontact niet, dat is volgens mij het meest gevaarlijk in de kindertijd.

Zo even genoeg voor nu, wordt anders zo warrig bericht.

Hanneke ouder

Albert schreef:

>

> Door wie en wanneer wordt ADHD geaxepteerd?

> Als volwassen ADHD-er, heb je soms nog moeite om het van

> jezelf te axepteren, dan wordt het een gevecht met jezelf,

> zelfs al heb je er bijna een levenslange ervaring mee.

> Als je dan eindelijk dat gevecht denkt te hebben gewonnen,

> volgt het volgende gevecht.

> Namelijk, hoe vertel ik het een ander en wat wil ik er over

> kwijt, wat kan ik er over kwijt, begrijpen ze me dan, is het

> niet soft om me zo bloot te geven?

> Als ik het dan verteld heb, axepteren ze me dan zoals ik ben,

> of gaan ze me vanaf dat moment negeren, krijgen ze dan

> medelijden met me, zit ik daar op te wachten? Axepteer ik

> zelf, dat anderen het niet axepteren en denk ik, zulke mensen

> kan ik missen, wil ik ze missen?

> Dat zijn keuzes die je als individuele volwassen ADHD-er kunt

> en soms moet maken.

> Maar hoe zit het met die ouders met kinderen met ADHD?

> Kinderen kunnen deze keuze nog niet maken, ouders wel?

> Maar wat voor keuzes moeten ze dan maken?

> En als je als ouder dan die keuzes hebt gemaakt, wat voor

> consequentie's heeft dat? Waar begint die axeptatie, bij

> jezelf of bij een ander?

> Is het zó moeilijk om ADHD te axepteren?

>

> Groeten, Albert.

• nina

Hoi Albert,

Nee hoor, helemaal niet moeilijk. Waarom zou ik me verantwoorden voor mijn adhd? Ik ben niks meer of minder waard dan een ander. Voel jij je minder waard omdat je adhd hebt?

Adhd hebben biedt juist heel veel kansen. Als adhder heb ik een lekkere creatieve springerige geest die nooit saai is. De medicijnen zorgen ervoor dat ik mijn geest in toom hou. Ik heb er geen enkele moeite mee dat gegeven te accepteren.

De tijd dat ik adhd als “excuus” gebruikte, om mijn zwakke kanten te verdedigen, ligt achter me. Tegenwoordig verwijs ik naar mijn haarkleur als ik blunders bega of iets niet snel genoeg begrijp, ben blond ;-)

Iedereen is anders, uniek en heeft veel verschillende kanten zowel positief als negatief. Buit je sterke kanten uit en maak je zwakke kanten sterker, al dan niet met hulp van anderen.

Je bent veel meer dan “een adhder”, je bent een mens met veel kanten. Zie die ook van jezelf en accepteer deze (soms onbekende) kanten van jezelf gelijk mee. Je zal zien dat je problemen met adhd vanzelf naar de achtergrond verdwijnen.

Zie jezelf als een waardig mens. Mensen nemen je maar zoals je bent. Het feit dat je adhd hebt speelt niet zo'n grote rol. Het is meer dat anderen je dan in een hokje kunnen plaatsen om “gepast” (subjectief en vol vooroordelen) met je om te gaan. Is dat wat je wil?

Groetjes

Nina

• Cleo

Door wie en wanneer wordt ADHD geaxepteerd?

Ik denk toch door diegene die hetzelf hebben, óf heel dicht bij iemand staan die het heeft. Díe mensen weten wat het inhoudt voor degene die het heeft.

Accepteren vind ik ook een moeilijk woord in deze context… Mijn oudste was een jaar of 7 toen ze de diagnose kreeg op papier, maar als ouder weet je vaak al veel eerder dat er iets “mis” is. Als ik dan kijk naar mijn dochter en terug kijk naar toen ze klein was, waren er geen problemen voor dat ze naar school ging. Die begonnen pas toen ze naar school moest. Achteraf vond ik dat een confronterende tijd, want je weet zelf wel dat er iets was, maar als ze naar school gaan kom je nog meer dingen tegen, en ga je nog meer inzicht krijgen in probleempjes.. Ook met de acceptatie heb ik tijden gehad dat ik mn kop in t zand stak, teminste.. mezelf dat voorhield dat ze een gewone gezonde meid was. Dat zat ik mezelf dan te vertellen in gedachte. Maar ik herrinner me ook dat ik vaak huilend op de fiets zat van school naar huis en zooooo woedend was..“Tuuuurlijk, het ligt alleen maar aan MIJN kind..” Dan was er weer is wat gebeurt op school en dat lag dan zogenaamd altijd alleen maar weer aan mijn kind…

Dat heb ik nooit kunnen accepteren, het is actie en reactie… dat is niet anders bij een adhd kind of eentje zonder.

Je moet als ouder gaanderweg beslissingen gaan nemen waarvan je op dat moment niet goed weet hoe dat uitpakt. Mijn eerste beslissing naar aanleiding van testen was de beslissing om haar van school te halen en in het speciaal onderwijs te plaatsen. Ze kon totaal niet meer mee op school en dat ging vooral bij haarzelf een grote rol spelen. Daar had ze zo'n last van… ze was stom, ze kon niks, ze had geen vriendinnetje enz.. Vlak nadat ze daarop zat konden we naar het APZ, naar de kinderpsyg. Die wachtlijst was langer als een half jaar toen, en toen we eenmaal konden was er snel die diagnose op papier ook. Achteraf was dat een goede beslissing geweest, het speciaal onderwijs. Alles ging op haar eigen tempo, én, wat belangrijker was, ze kreeg het inzicht dat ze niet dom was. Toen kreeg ze toch weer wat zelfvertrouwen terug. Leraren gingen anders met haar om en daar bloeide ze ook weer van op.

Als ik kijk naar hoe andere omgaan als ze in contact komen met iemand die adhd heeft komt er toch een hoop woede omhoog bij mij. Niet zozeer op hoe mensen omgingen met mijn kinderen, maar vooral de reacties die “men” had op andere adhd'ers.

Mijn zoon heeft t ook, en in zijn klas was een jochie… dat was zo'n etterbak! Altijd treiteren, slaan, uitdagen en dan liegen als hij erop aangesproken werd. Die bleek ook adhd te hebben. (Had ik zelf mijn vermoedens ook al eerder van.) Hoe dat die ouders en de lerares daarmee omgingen werd ik echt onpasselijk van. Altijd werd er maar geschermd met adhd. Schopte, treiterde en tierde hij, was het altijd “ Jaaa… maar hij heeft adhd” Ja.. kom nou!!! Mag je dan treiteren en tieren en uitdagen, slaan en schoppen?? Nee dus… vind ik niet! Omdat een kind adhd heeft hoef je niet te stoppen met opvoeden, adhd is geen excuus zodat je er zelf niets meer aan hoeft te doen, eraan moet werken, en ze normen en waarde bij te brengen. Die normen en waarden moeten ook een adhd kind bijgebracht worden, en ik vind ze eigenlijk nog belangrijker voor een adhd kind ook. Ze krijgen al genoeg op hun schouders in hun verdere leven.

Dat was een voorbeeldje van een ander adhd kind, en hoe “men” ermee omging. Ik heb er ook nog een van hoe “men” omging met een volwassen adhd'er.

Dat was op mn werk. Wij kregen meiden bij ons voor een half jaar voor een filliaal dat later geopend werd. Daar zat een jonge meid tussen met adhd. Ik vond t een leuke meid en had totaal geen probleem met haar. Als je zag hoe collega's met haar omgingen… dat was verschrikkelijk vond ik. Ook voor mij heel confronterend, want ik kreeg een “voorproefje” op de arbeidsomstandigheden waar mijn kinderen later ook in terecht zullen komen. Dat was een trieste gedachte.

Niemand bestede aandacht aan haar, ze werden knettergek van dr zeiden ze. Als ze dingen vroeg kreeg ze een kort antwoord of helemaal geen. Er was totaal geen begrip voor haar, dat zij wat vaker dingen vroeg. Iedereen weet dat mijn 2 kids adhd hebben, maar mijn baas was de enige die dingen aan mij kwam vragen over haar en adhd. “Even de algemene gebruiksaanwijzing raadplegen” zei hij dan als grapje. Maar HIJ nam de moeite teminste… om haar wat beter te kunnen begeleiden.

Dingen komen heus wel goed met adhd'ers, maar je moet er wel wat meer tijd, en vooral begrip voor hebben/nemen. Lég het ze vaker uit, en doe dat dan ook zoals je het de eeste keer uitleg.. Mensen konden geen begrip opbrengen als zij dingen niet meteen wist in 1x. Dat heb ik al gezegt.. ze is toch niet stom ofzo werd er dan gezegt.

Het was zó'n leuke meid maar er werd niet verder gekeken dan haar adhd… alsof ze alleen maar de term adhd was, en er geen mens achter zat. Daar kan ik zo boos om worden!!

Toen ze weg ging bedankte ze mij, en mn baas alleen, en de rest van de groep liet ze links liggen. Begrijpelijk natuurlijk, want ondanks haar inspanningen, die van mijn baas en van mij was het ons niet gelukt dat men verder keek dan de beperkingen die adhd met zich mee brengt, en de mens als mens te zien. En daar kan ik dan op sommige tijden heel depri van worden. Daar kan ik niet goed mee omgaan/accepteren. De kortzichtigheid van “mensen”…..

• Janny

ADHD is voor mij een VERKLARING geworden voor mijn ‘gedrag’ maar géén EXCUUS en dít proberen uit te leggen aan anderen? Heb ÃŒK opgegeven…

Ik blijf vechten met en voor mezelf en verder… moet men mij maar nemen zoals ik ben en anders laat men mij maar gaan…

Ik ben geen slecht mens,

heb het al moeilijk genoeg met mezelf en om af en toe ‘overeind’ te blijven, ik ben het ZAT! Voortaan stop ik mijn engerie in mezelf, mijn gezin, mijn dieren en alles waarvan ik houd! Mijn accordeon… lekker keihard op de bassen rammen als ik stuit op onbegrip… :D

'Ik ben mezelf, er zijn al zoveel anderen'….

Alleen zij met kennis van zaken begrijpen én accepteren je….

Men beweert je te accepteren en je ADHD te accepteren maar men blijft zeggen ‘je móet dit, je móet dat, als je nu eens zus, als je nu eens zo, je kunt het wel. denk eens na…’, dat stopt nooit! Ze accepteren en begrijpen het stomweg NIET!

MIJN mening!

;)

hg

Janny

• Albert

Ik heb nu een aantal verschillende invalshoeken gezien, betreffende axeptatie.

Zoals je ziet komt er veel meer bij kijken, je komt in zoveel verschillende situatie's terecht en krijgt met zoveel verschillende mensen te maken.

Dat zijn allemaal factoren, die het axepteren beïnvloeden.

Ik was zelf 47, toen ik de diagnoze ADHD gesteld kreeg.

Ik had me altijd al een buitenbeentje gevoeld, maar wist daarvóór niet waarom ik zo anders was dan anderen. Ik dacht dan vaak, waarom kan ik niet gewoon de dingen doen, die ik in mijn hoofd zo graag wil, al die ideeën, voornemens enz.

Het bleef in mijn hoofd en kwamen er niet uit, met diverse stressperiodes en burnouts als resultaat. In die tijd, rookte ik wiet en dronk veel, maar had gelukkig nog wel het besef, dat dat zo niet kon doorgaan, het had gemakkelijk verkeerd af kunnen lopen. Dus ging ik op zoek naar gezondere alternatieven en dat was sporten, tot extreme sporten toe, de kick, daar ging het om, daar werd ik rustiger van.

Het echte axepteren begon voor mij, toen het duidelijk werd, dat ik ADHD had en wat dat inhield. Toen pas kon ik er open voor staan, dan leer je dingen over jezelf begrijpen, die voorheen een groot vraagteken waren.

Ik kon vanaf dat moment naar de toekomst kijken, Sporten deed ik al, intuïtief voelde ik aan dat ik er rustig van in mijn hoofd werd, als ik me lichamelijk had afgemat. En nu met behulp van Ritalin, blijven de dingen ook niet meer in mijn hoofd steken, maar kan ik het nu echt vorm geven. Axepteren is ergens voor open staan en vanaf dat moment leer je er mee omgaan, kun je het ook overbrengen naar anderen, als dié er open voor willen staan tenminste. Het hele leven is een leerproces, dat geld voor iedereen maar zeker voor mensen met ADHD. Eerst zag je alleen de nadelen, maar naar verloop van tijd kom je er achter dat er ook voordelen zijn, en die zijn veel meer de moeite waard. Naarmate ik ouder word, ontdek ik steeds interresantere dingen, de negatieve dingen worden steeds minder belangrijk.

Nu bijna 50, leef ik echt en maak er het beste van.

Groeten, Albert.

• Janny

Hallo Albert!

'lot'genoot!!! :D

Deze mevrouw is leeftijdgenoot van je en zou bovendien de schijfster van jou bericht kunnen zijn geweest! LOL…

Ik hoop in augustus 50 te worden en in 2002 kwam voor het eerst het woord ADHD ter sprake en vrijwel meteen kon iedereen, d.w.z. de belangrijke mensen die mij mijn leven lang kennen of een groot deel daarvan (zoals mijn huisarts en een psycholoog bij wie ik vroeger langdurig onder behandeling was en met wie ik goede band had) zich daar in vinden.

Bij het GGZ haakte ik VOOR ALTIJD af! Pffffffffffffffff…. (lees mijn bericht ‘zo ging het ongeveer’) en nú pas, heb ik de diagnose. Onomstotelijk ADHD, na een 1-dagsdiagnostiek in het UMCG. Ik gebruik al langere tijd Ritalin maar ‘we’ gaan op zoek naar iets anders…

Ik heb mijn leven drastisch om een andere boeg gegooid. IK GA VOOR MEZELF! En zet me in voor dingen waar ik normaal voor wegliep uiteindelijk.

Èn! Ik maak goede afspraken met mensen die ik daarbij nodig heb…

Zo heb ik altijd spijt gehad geen accordeon te hebben leren spelen (mijn paps speelt accordeon) dus… JANNY HEEFT ACCORDEONLES!!! G-E-W-E-L-D-I-G-!!!

Sinds oktober… en ik heb afspraken met de leraar gemaakt. ALSTJEBLIEFT! Begrijp me en geef mij níet de kans af te haken. Bindt me desnoods op een stoel vast… maar laat me niet gaan…:D en het is zo leuk!!!

Voortaan pas ik me aan bij de omgeving, d.w.z. dat probeer ik. de belangrijke mensen weten van mijn diagnose. Snappen ze het okee, snappen ze het niet ook goed.

gr

Ik moet de verjaardag van zoonlief, 20 vandaag, voorbereiden! Wij worden vriendelijk verplicht het huis te verlaten vanavond… Maaaaaaaaaaaaaaarrrr, wat hij niet weet, maar vast wel verwacht, anders zijn kameraden en vriendinnen wel, is dat ik rond twaalven toch binnenstorm met mijn vader én de accordeon!!!! :D

:D;)

Janny

(op het moment ben ik wat depressief… maar ik blijf een goed acteur!)

• Albert

Hallo Janny,

Ik ben onlangs begonnen met gitaarspelen, had een gitaar van een neefje

gekregen.

Heb er in een maand tijd al een (te) duur setje snaren doorheen geragd, maar heb er veel plezier in.

Wat dat toneelspelen betreft, daar ben ik van afgestapt, want ik had het gevoel alleen maar mezelf voor de gek te houden.

Dat leverde achteraf dan weer de nodige frustratie's op.

Mensen nemen me nu maar zoals ik ben, zoniet dan heb ik ze ook niet nodig, want wat heb je uiteindelijk aan mensen die je niet “axepteren”,zoals je bent?

Als ik wil toneelspelen, ga ik wel op een toneelclubje en wordt dan vast de ster van het gezelschap, want toneelspelen, dat heb ik in de loop der jaren geleerd als de beste.

Groeten, Albert.

• Janny

:D