adhd?

• ronald

ik schets de volgende situatie.

tijdens een examen krijg ik een vraag gesteld,

het geheel is een hoeveelheid text en de vraag zit in deze text verwerkt.

om als adhd er hier doorheen te komen moet ik ( zoals dat genoemd wordt)

hyperfocussen , alleen al omdat ik de text moeilijk in elkaar vind zitten.

soms kan ik dan hyperfocussen wat ik wil maar als een hoeveelheid text op een bepaalde manier in elkaar zit kom ik er gewoon niet uit.

de vraag weet ik in principe wel , alleen ik heb moeite om de vraag uit de text te halen. “wat is de vraag nou eigenlijk”.

zoiets gebeurd dus onder een bepaalde (examen) druk.

is dit ook de adhd ( concentratieprobleem) of iets anders.

• Duncan

Persoonlijk kan ik de vraag of het ADHD is op basis van jouw informatie niet beantwoorden, maar het stukje “hyperfocussen” zie ik toch anders. Hyperfocussen is een eigenschap die ik (en ik denk met mij een hoop anderen) bijvoorbeeld van nature heb, niet iets wat je “zou moeten proberen om te doen”. Ik kan bijvoorbeeld perfect functioneren op mijn werk, doordat dit tegelijkertijd ook mijn hobby is en ik er erg veel interesse voor heb. Ondanks het feit dat ik meerdere zaken door elkaar heen afwerk, krijgt elk onderdeel toch mijn volle aandacht. Al stort het hele gebouw in, ik blijf op dat moment puur bezig met datgene wat op dat moment af moet zijn. Kom ik thuis, dan loop ik 100 keer langs een plant die water moet hebben, zonder dat ook maar 1 keer de gedachte in mij op zal komen dat ik die plant dus ook echt water moet geven. Het zou dus ook gewoon kunnen zijn dat je gewoon moeilijker kan presteren zodra er druk en stress bij komt kijken. In mijn geval zijn dat juist zaken die ik nodig heb om goed te kunnen functioneren omdat ik dan alle aandacht erbij nodig moet hebben. Hoe meer hoe beter lijkt het soms wel.

Toch herken ik jouw probleem verder wel, want ook ik kan in het geval van examens ook alles (voor zover mogelijk) geleerd hebben, maar dankzij de expres door de maker van het examen misleidende items voldoende afgeleid worden zodat ik uiteindelijk niet eens meer weet wat de vraag nu concreet inhoud. Soms helpt het om dan maar wat te gaan tekenen op een kladblaadje als afleiding en daarna opnieuw de vraag te behandelen.

Ooit hiermee al eens naar je huisarts geweest?

• ronald

hallo duncan , ik zal wat duidelijker zijn , het hyperfocussen waar jij het over hebt

heb ik ook maar dan moet het mij interesseren.

ik schetste een examen situatie , ik weet niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven , dat examen interesseert mij helemaal niet , het is iets wat nou eenmaal moet en om dat examen goed af te ronden moet ik dan alles op alles zetten om mijn hoofd erbij te houden , ik ben bijvoorbeeld dan al afgeleid door een brommer , hond of gefluister. en dan kan ik opnieuw beginnen om in die text te komen , zeg maar geforceerd hyperfocussen , ik bedoel dus heel erg mijn best doen om me te concentreren als dat al mocht lukken.

het 2e deel van je reactie is eigenlijk het antwoord op mijn vraag , ik ben dus niet de enige.

en ja vroeger van mijn 7e t/m 13 jaar heb ik medicatie gebruikt ( tegretol)

nu niets meer.

• Duncan

Het snel afgeleid zijn kan een indicatie voor AD(H)D zijn, maar hoeft niet gelijk te betekenen dat het zo is. Wel kan ik je zeggen dat als jij voor jezelf het gevoel hebt dat je meer dan andere “gewone” mensen door de kleinste dingen afgeleid wordt, je wellicht een verhoogde kans hebt om AD(H)D-er te zijn. Ik word bijvoorbeeld al afgeleid door een tikkende klok aan de muur of de koeling van mijn computer als het muisstil is.

Ik kan niets anders zeggen dan dat je toch het best hierover met je huisarts kan gaan praten; Hij zal je hier veel beter in kunnen adviseren.

• anoniem

Hoi Ronald,

je kunt ook eens kijken op www.hersenstorm.com

kijk daar bij ‘de diagnosecriteria’ en neus eens wat rond…

kun je kijken of je jezelf erin herkent…

succes!!

groetjes, anoniem