Hehe

• Tosca

Ben vanmiddag naar de huisarts geweest, hi heeft me doorwervezen naar het RIAGG in Breda, kent iemand die misschien? of weet iemand hoe ze ADHD daar onderzoeken???

Ik ben in ieder geval blij dat de huisarts me heeft doorverwezen, en ik had, op aanraden van Bernadette, een brief gemaakt waarin ik opschreef waaróm ik denk dat ik ADHD heb…

Ik heb al mijn hele leven last van concentratieproblemen. Nou denk ik dat ik ADHD heb omdat ik me wel wíl concentreren, maar het lukt me gewoonweg niet. Heel soms kan ik me goed concentreren, maar dat is maar zelden en dan nog ben ik snel afgeleid, en moet ik de tekst of vraag drie keer lezen voordat het tot me door dringt, ik lees het wel, maar het dringt niet tot me door, dit vind ik echt heel erg irritant en het hindert me heel erg, of als een leraar iets aan het vertellen is, of aan het nakijken is, dan droom ik gewoon weg, terwijl ik wel wil opletten want dan zeg ik soms tegen mezelf dat ik moet luisteren, maar dat lukt me 2 minuten, en meestal gaat het dan nog het ene oor in en het andere oor uit.

Ik had op een forum op Internet die concentratieproblemen voorgelegd, en er zei iemand dat het misschien ADHD is, toen ben ik daar meer over op gaan zoeken en ik herkende mezelf er erg in.

Ik heb ook die hyperactiviteit, niet dat ik de hele dag door de kamer loop te springen, maar ik voel me van binnen heel erg onrustig en friemel, draai en kijk vaak om me heen, en dat constant. Ook zit ik vaak met mijn voeten te tikken en draai ik al zo lang dat ik me kan herinneren aan mijn haar, mijn opa deed dat ook altijd. Impulsief ben ik ook wel, want ik kan niet met geld omgaan en geef zo 50 euro uit aan prullaria. Ook ben ik super ongeduldig, als ik iets in mijn hoofd heb moet ik het meteen hebben, hoe duur of moeilijk het ook is. Als ik een lange rij zie ga ik daar niet bij aansluiten want ik kan echt niet wachten.

Ik praat soms mensen de oren van het hoofd, dan kan ik niet stoppen met praten, ik heb ook niet echt door dat ze dat misschien niet fijn vinden of zich eraan irriteren, vooral praat ik veel aan tafel, en als mensen dan niet meteen luisteren word ik ook ongeduldig.

Tot mijn verbazing zag ik dat leerstoornissen ook vaak voorkomen bij ADHD, zelf heb ik ook een leerstoornis, namelijk dyscalculie, een leerstoornis met rekenen. En dwangmatige handelingen en gedachtes, dat heb ik ook, al vanaf mijn 6de ongeveer. Ik heb ook fijnemotorische problemen, nu niet meer zo heel erg, maar vooral vroeger, daar ben ik ook voor in therapie geweest.

Als ik ?s nachts op bed lig, kom ik maar niet in slaap door de overvloed aan gedachtes in mijn hoofd, ik denk na over de meest onzinnige dingen. Soms lig ik zelfs wel twee uur wakker daardoor. Ik draai ook heel veel, zó veel dat de hoes van mijn dekbed van mijn dekbed afgaat, en mensen willen meestal niet met mij in een bed liggen omdat ik zoveel beweeg en draai, of ze gaan ergens anders liggen omdat ze gek worden van mijn gedraai.

Ook vinden mensen het vaak irritant dat ik overal op let, ik zie dan bijvoorbeeld een rare moedervlek of een litteken bij iemand, of iets anders onbenulligs, en dan zeg ik daar ook iets over, en dat vinden mensen vaak irritant, ik let op dingen die nergens op slaan, ik zie allerlei dingen bij mensen, ik zie het meteen als iemand naar de kapper is geweest en moet er dan iets over zeggen, niet negatief ofzo, maar dat valt me gewoon op. Ook irriteer ik mezelf aan de kleinste dingen, bijvoorbeeld als de juffrouw of meneer een harde stem opzet of de bel, dan schrik ik me rot en irriteer ik me heel erg, dan wil ik het liefst even hard op mijn tafel slaan om die irritaties kwijt te raken, dat doe ik dan meestal ook even.

Het is eigenlijk de hele dag door een chaos in mijn hoofd en voel me vaak onrustig. Ik teken ook vaak als ik tv zit, dan doe ik dat tegelijk, waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet, ik ben graag creatief bezig en dat doe ik ook al zo lang ik me kan herinneren. (tekenen en tv kijken tegelijk), ik wil vaak dingen tegelijk doen, en als ik dan iets wil doen en het lukt niet of ik kan de spullen niet vinden dan ga ik weer iets anders doen.

Ik wil graag weten of ik ADHD heb en wil er dan Ritalin ofzo voor krijgen zodat ik het beter doe thuis en op school. Ik kwam er zelf op om me te laten testen omdat ik er erg mee zit, ik wil alles wel, maar ik kan me er niet toe brengen, dat is heel frustrerend.

Dat is dus de brief, hij zei: ‘dit is in ieder geval de eerste stap, nu moet je je laten testen, want ik wil je nog niet meteen ritalin voorschrijven als je niet zeker weet of je het hebt’.

• Bernadette

hoi Tosca ,

Het valt me wel op dat je erg duidelijk bent en een behoorlijke dosis zelfinzicht hebt .

De eerste hindernes is genomen , ga voor de volgende en de titel van je topic zegt al genoeg hehe .

Sterkte je komt er wel .

p.s klinkt erg als adhd , gr Bernadette

• Janny

Tosca wat een goede stap die je hebt gezet en wat goed van je huisarts dat hij/zij meewerkt! Zo zijn ze (helaas) niet allemaal!

Ik weet niet hoe jong je bent, maar jou schrijven had de mijne (ooit eens) kunnen zijn! Alleen heb ik veel langer ‘rondgelummeld’ dan jij, hoop ik voor je.

Het zo graag willen lezen en op kunnen letten en niet kunnen! Het bed wat wel een hondennest lijkt enzovoort… Hahaha…

Ik lees sinds heel veel jaren eindelijk weer een beetje. Zalig! Wel moet ik alle geluiden in huis uitzetten…

Er is een boek wat de moeite van het lezen (hebben!!!) meer dan waard is en het heet ‘AANDACHT. EEN KOPZORG?’ van Kathleen Nadeau…

hg

Janny

• Tosca

hey Janny, ik ben 17 jaar, ja gelukkig werkt mijn dokter goed mee! Hij is heel aardig, ik had nog niet eens iets uitgelegd en hij zei al: ‘ja we laten een test doen’, dus mijn moeder gaat zometeen even bellen naar het RIAGG, hopen dat er palats is snel…

• Rianne

Tosca, je huisarts zegt ‘laten we een test doen’. Helaas is er geen ADHD-test. De ‘test’ als je hem toch zo wilt noemen, bestaat uit gesprekken en observaties en het uitsluiten van een medische oorzaak. Ook is er een lange wachttijd… Je moet dus er echt niet oprekenen dat je volgende week ‘getest’ bent en je de uitslag weet. Je zult eerder in termen van maanden moeten gaan denken…

Maar je moet maar denken; de eerste stap is gezet. Op naar de volgende.

• Tosca

ja ik weet dat het geen ‘test’ is, maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen…