mijn lieve zoontje....

• nina75

me naam heb ik aan gepast…… bedankt voor de tip!

even voor de duidelijkheid….

de juf van school pakt het, naar mijn mening, goed op.

zelf zei ze al dat hij echt getest kan worden als hij ongeveer 6 jaar oud is. Maar omdat hij op dit moment zoveel aandacht vraagt, had ze het over een observatie…. zodat we misschien tips o.i.d krijgen… of misschien zelfs extra handen in de klas.

mijn manneke kan niet stil blijven zitten in de kring, nu heeft ze hem in de kring aan een tafeltje zitten, met een bakje met papier en een schaartje, tijdens de kring kan hij daar mee bezig zijn, hij pikt dan wel alles op wat er besproken wordt en wil zelf ook een beurt. dit werkt voor hem goed.

en hij gaat ook met veel plezier naar school!!

en ik zei ook dat het vermoeden er is, maar een etiket wil ik nog niet op hem plakken… maar alle adviezen en tips die ik kan krijgen, die pak ik met beide handen aan, alles om hem zo goed mogelijk te kunnen begeleiden!!!

• Helga

Hoi,

Ga ik me er ook nog even mee bemoeien.:)

Mijn advies; lees zo veel mogelijk over het onderwerp, alles wat je te pakken kunt krijgen.(Google/Bib.) Bied je zoon thuis zoveel mogelijk structuur. Vaste tijden/rituelen en wees streng doch rechtvaardig.(is trouwens voor elk kind goed;)) Het is fijn dat de juf een beetje ‘meedenkt’ maar daar moet het op dit moment vooral bij blijven. Laat hem kind zijn en als hij ADHD heeft komt dat er heus uit als hij straks 7 jaar is en getest kan worden.

Groetjes en succes,

Helga

• Janny

…en noem het géén ETIKET!

;)

Janny

• nina75

sorry ;)

:D

• Bernadette

Hoi nina 75 ,

Toch nog ff reageren , je schrijft dat hij in begin januarie geplaats is en dat er nogal wat gesprekken vooraf gegaan zijn , heeft hij daarvoor op de peuterspeeelzaal gezeten ? Wat was de doelstelling van die gesprekken , al een bepaalde richting opdenkend ?

Is het een grote school , wat is hun ervaring met A.D.H.D !!!!!!!!!!

je vroeg wat je ongeveer dan kunt verwachten met dat observeren , ik denk dat ze de school/begeleidingsdienst erbij betrekken en die zullen dan hem tijdens de les /werkjes observeren .

Daar komt dan een advies uit eventueel vermoedelijk diagnose adhd , maar zoals al eerder verteld hier vastleggen kunnen ze dat niet eerder dan een jaar of zes .

En dan kunnen diagnoses nog veranderen , mijn zoon is nu zestien en heeft tot zijn veertiende de diagnose adhd gekregen , hij was toen al drie keer door de molen gegaan .

Pas op zijn veertiende heeft hij een neurologisch onderzoek gehad en een uitgebreidere onderzoek , toen kwam er als hoofd stoornis Assperger uit (een aanverwante stoornis uit het autistisch spectrum ) met adhd .

Het is jammer dat nu al erg veel de nadruk word gelegd bij jou kind op het negatieve , want dat nemen de andere kinderen , met hun ouders weer over .

EHHHHHH die was weer zo vervelend mama , die zat maar te wiebelen en te gillen en te , weet ik veel nog wat meer .

Erg herkenbaar , bij velen hier .

Draai de rollen om verzamel zoals al eerder verteld veel info (er staat al veel info op het bord over leerkrachten en adhd , gebruik de zoekfunctie ) en ga de juf steunen ….

Daar bereik je veel meer mee , laat ze aan hem veel complimentjes geven wanner hij iets goed doet !!!!!!, laat ze stickertjes geven als hij wel langer op zijn stoeltje kan zitten en niet gilt .

Daar zal hij steeds meer van willen hebben die complimentjes , als hij eenmaal in de negatieve spiraal zit word het steeds moeilijker , gr Bernadette

• Rianne

Hoi Nina,

Meestal beginnen ze op school door dit voor te leggen aan de School Begeleidingsdienst (SBD). Dan komt er iemand van de SBD observeren en indien nodig worden er testjes gedaan. Na een poosje krijgen jullie hier, samen met de juf, de uitslag van. De SBD wordt door de school ingehuurd maar is er voor de school EN voor jullie. Hou altijd in de gaten dat jij je zoontje al het langste en het beste kent. Als er iets uitkomt waar jij je vraagtekens bij zet dan moet je dat duidelijk zeggen en eventueel om een nieuwe observatie vragen. Of zeggen dat je het nog even wilt aankijken. Die keus is aan jou. Ze kunnen je nergens toe dwingen. Maar wees wel eerlijk. Je hoofd in het zand steken lost niets op. Je kunt de SBD ook buiten de school om vragen om advies. De SBD zal tips aan de juf geven over hoe om te gaan met dit kindje.

Veel onderwijzers hebben onvoldoende verstand van ADHD e.d. Ook al zullen ze anders beweren. Op de opleiding tot onderwijzer wordt zeer weinig aandacht aan dit gegeven geschonken. Veel onderwijzers denken niet verder dan dat het kind wel niet goed opgevoed zal worden en wijzen de ouders aan als de schuldige. Er zijn wel veel vooroordelen aanwezig onder onderwijzers. Dit komt door kennis-gebrek. Men zal dit ontkennen en wijzen op de jarenlange-ervaring. Wees daarop bedacht. Veel gehoord is b.v.; “Daar kunnen we echt niet aan beginnen. Ik heb er nog 30 in de klas…” Prik daardoor heen. Benader eventueel de SBD zelf en leg het probleem voor. De school heeft namelijk een Inspanningsverplichting.

Mocht eruit komen dat er misschien iets aan de hand is dan moet je verder. Dan moet je naar de huisarts om een verwijzing naar de kinderpsychiater te vragen. Vraag NIET om een verwijzing naar een kinderarts!!!!! Je moet echt bij een kinderpsychiater zijn. Je komt dan, na aanmelding, op een wachtlijst te staan. Die wachtlijst is lang. Reken op maanden wachttijd. Dan wordt je uitgenodigd voor een (voor)gesprek waarin men probeert vast te stellen wat er ongeveer aanschort. Er kunnen namelijk ook hele andere dingen meespelen zoals; niet consequent zijn, een scheiding of andere buiten het kind liggende dingen. Wees terughoudend om je hele hebben en houen op tafel te leggen. Je komt voor je kind en niet voor jezelf. Wees daar duidelijk in want anders zoekt men de oorzaak toch snel in de ouders. Als dit is uitgesloten gaan ze naar je kindje kijken. Het wordt geobserveert in een speelkamer, IQ tests worden afgenomen, de medische molen wordt in gang gezet etc, etc, etc. Daarna kan er pas een diagnose komen. Kan, hoeft niet.

Hier werd eerder gezegd dat een diagnose niet onder het 7 jaar gesteld kan worden. Dat is niet waar. Een kind ‘ontwikkelt’ niet pas op z'n 7e ADHD, maar is ermee geboren. Het is wel moelijker om ADHD onder de 7 vast stellen, maar onmogelijk is het niet. Ook kan er iets anders aan de hand zijn. Bij mijn zoontje dacht men eerst ook aan ADHD. Het bleek echter autisme met ADHD-kernmerken te zijn. Doordat ik er al die jaren (samen met mijn man) alleen voor stond was ik helemaal leeggetrokken. Dat was achteraf gezien niet nodig geweest. Er is namelijk wel degelijk hulp (PGB, logeerhuis) als je een diagnose hebt.

Lees veel over het onderwerp. Verdiep je in de term ‘Rugzak’, LGF. Lees over medicatie (ritalin, methylfenidaat) en weet dan dat dit op jonge leeftijd NIET gegeven hoort te worden. Pas de opvoeding aan. Wees consequent. Geef veel liefde en steun aan je kind. Informeer je over het PGB en de TOG. Het duurt echt maanden voordat er een diagnose op tafel ligt, als die al op tafel komt! Gebruik de tussenliggende tijd om je te informeren zodat je straks echt goede vragen kunt stellen aan de kinderpsychiater en niet alleen met een receptje naar buiten wordt gestuurd.

Tot slot wil ik je heel veel sterkte toewensen. Leuk is het niet als je kindje anders is. Luister niet al te veel naar wat andere ouders zeggen; dat kwetst je toch alleen maar. Ze weten het alemaal beter. Ja, ja…. Ze hebben geen flauw idee waar jij door heen moet. Blijf in je kind geloven. Hou van je kind.

• nina75

lieve mensen, bedankt voor alle tips!

ik ga zeker verder zoeken naar info!

hij is hier voor ook naar de psz geweest, hier was hij ook altijd erg aanwezig, maar het verschil is dat er daar 15 kinderen waren en soms 4 man leiding ( 2 juffen en 2 stagaires) en hier is het 18 kinderen en 1 juf. op de psz hadden ze hem helemaal door, wisten hoe hij inelkaar zat en hoe ze het beste met hem om konden gaan! en idd veel complimenten, daar kreeg ik eigenlijk nooit negatieve feedback…

thuis heeft hij een vast dagritme, in de grote lijnen dan… en ik ben idd erg streng voor hem, ja is ja en nee is nee! geen misschien of straks, daar kan hij gewoon nu nog niks mee.

de gesprekken die geweest zijn voordat hij op school begon, kwam naar aanleiding van het proefdraaien. Achteraf is het gewoon stom geweest om hem dat te laten doen in november en december…. keuvelen, sinterklaas, kerst, verjaardag, en dan ook nog gewoon naar de peuterspeelzaal……….

hij kreeg weer driftbuien en plaste weer in zijn broek, reden genoeg om met het proefdraaien te stoppen……….

we zijn vandaag gestart met een communicatie schriftje, ik hoop dat dat wat kan bijdragen…… ik heb zelf het vermoeden van wel! er stond vandaag in dat ze met de grote jongens heeft gesproken, over hoe ze het beste kunnen omgaan met hem, wat verantwoordelijkheid neergelegd (in hoeverre je dat natuurlijk kan doen bij een 6 jarige) en die kinderen begrepen het, en gaven hem gelijk complimentjes als hij wel leuk meespeelde vandaag!

en dat doet mijn moederhart voor vandaag weer veel goed!!

volgende week heeft hij vakantie, dus kan hij weer wat bij tanken, school kost hem veel energie!!

meiden, bedankt voor jullie luisterend oor (oog)

• nina75

dankje!

dit is heel helder en duidelijk uitgelegd!!!

• Bernadette

Hoi Rianne ,

Natuurlijk heb je daar gelijk in dat adhd al eerder aanwezig is , bij mijn kind hadden ze al op twee en een half jarige leeftijd de toen nog bekende term m.b.d .

Alleen dan gaan ze vooral af op de testjes die dan bij zo,n kleintje passen en de ervaringen thuis .

Later komen daar de schoolervaringen bij en de leerontwikkelingen daar , dat schept een breder beeld , soms inderdaad helaas .

Ook bij mijn kind dus drie keer de diagnose adhd en nog niet zo lang de diagnose Asperger en dat vind ik gewoon een gevaar als ze de hele kleintjes gaan diagnostiseren .

Wat was jou ervaring eigenlijk , toen je kind twee stoornissen had plaats van alleen adhd , gr B

• Rianne

Lezen, lezen, lezen.

Overigens heeft mijn zoon diverse diagnoses gehad;

Op de leeftijd van 1-2 jaar sprak ik al mijn bezorgdheid uit bij het consultatieburaeu en de huisarts. De huisarts schreef Nedeltran voor zodat mijn boefje 's-avonds voor 11 eens ging slapen en niet voor 5-en wakker zou worden. Hielp niet. Ik was moe, zo moe van dat wervelwindje…

Op 3 jarige leeftijd waren we via via bij een kinderarts met ervaring met dit soort kinderen terecht gekomen. Hij sprak het vermoede van PDD-NOS uit. Helaas kon hij ons niet verder helpen omdat we uit een andere regio kwamen. Hij schreef een brief aan de huisarts.

De huisarts verwees ons naar de kinderarts van het nabijgelegen ziekenhuis. Die had nog nooit van PDD-NOS gehoord en vond dat er niets aan de hand was met het manneke behalve dat hij erg druk was en niet wilde praten.

Toen hij 4 was vond ook de school dat er ‘iets’ niet klopte. De term ADHD viel voor het eerst. Kinderarts schreef Ritalin in een veel te hoge dosering voor. We zagen geen positief resultaat en mijn kind werd een wandeld lijk… De kinderarts gaf later toe dat hij er geen verstand van had. (Zo'n man moet dus van z'n receptenboekje afblijven!!!!)

Eindelijk door de wachtlijst voor de kinderpsychiater heen. Allerlei tests volgde. Nog langer duurde het wachten op de uitslag; Geen ADHD, maar Asperger en een hoog IQ.

Asperger dus. Lezen, lezen, lezen. Wat bleek? Aspergers hebben geen taalachterstand. Dat had mijn zoon wel. Aspergers praten wel heel wijs, maar begrijpen de wereld niet. Mijn zoon praatte niet veel maar begreep des te meer. Hij heeft een uitstekend inzicht in dingen (performaal IQ is hoogbegaafd). Klopt dus niet met Asperger. En dat drukke dan? Daar werd zelfs niet op ingegaan.

Second Opinion; Asperger werd gewijzigd in autisme met hoog IQ.(bijna 8 jaar oud). We worden doorverwezen naar het Centrum Autisme.

Daarna ‘verdween’ op de een of ander manier de gegevens uit het bestand. Bij het Centrum werd ons gezegd dat we OPNIEUW, dus voor af aan moesten beginnen. Mooi niet!!!!!!!! Zorgmanager werd op de zaak gezet. Wat bleek? ‘Iemand’ was slordig geweest met de gegevens en had mijn zoon, zonder ons in te lichten, uitgeschreven. We zaten dus voor Jan L.. te wachten op een uitnodiging voor het Centrum Autisme. Gelukkig had ik papieren in huis waaruit bleek dat wij doorverwezen waren naar het Centrum Autisme.

2 Jaar later zijn we dan eindelijk voor het eerst binnen bij het Centrum Autisme. Mijn zoon is dan bijna 10. De kinderpsychiater wil met Dipiperon beginnen. Geen positief resultaat (wel vreemd dik worden -pafferig- en sloom). Oude gegevens erbij; misschien toch AD(H)D? 11 jaar oud; Start Ritalin. ZEEEEER positief.

De diagnose is dus nu Autisme met ADD kenmerken. Van de AD(H)D heeft hij het meeste last, vinden we. Hierdoor was hij b.v. in het Speciaal Onderwijs terecht gekomen. Maar gelukkig is daar dus iets aan te doen. Hij heeft dit schooljaar de overstap van het SO naar de gewone brugklas gemaakt. Overigens gaat het nog steeds prima op het regulier onderwijs (m.b.v. de Rugzak)!!!! We zijn reuze trots op hem!!!!! Hij is nu 13.

Al met al zijn we dus nu al 13 jaar bezig….. Nu pas krijgt hij de hulp en ondersteuning die hij zo hard nodig heeft. Behalve thuis dan. Want wij zijn ondertussen aardige professionals geworden. Overigens maak ik de opgedane kennis inmiddels ten gelde. Het is dus niet voor niets geweest.