Lezen, lezen, lezen.
Overigens heeft mijn zoon diverse diagnoses gehad;
Op de leeftijd van 1-2 jaar sprak ik al mijn bezorgdheid uit bij het consultatieburaeu en de huisarts. De huisarts schreef Nedeltran voor zodat mijn boefje 's-avonds voor 11 eens ging slapen en niet voor 5-en wakker zou worden. Hielp niet. Ik was moe, zo moe van dat wervelwindje…
Op 3 jarige leeftijd waren we via via bij een kinderarts met ervaring met dit soort kinderen terecht gekomen. Hij sprak het vermoede van PDD-NOS uit. Helaas kon hij ons niet verder helpen omdat we uit een andere regio kwamen. Hij schreef een brief aan de huisarts.
De huisarts verwees ons naar de kinderarts van het nabijgelegen ziekenhuis. Die had nog nooit van PDD-NOS gehoord en vond dat er niets aan de hand was met het manneke behalve dat hij erg druk was en niet wilde praten.
Toen hij 4 was vond ook de school dat er ‘iets’ niet klopte. De term ADHD viel voor het eerst. Kinderarts schreef Ritalin in een veel te hoge dosering voor. We zagen geen positief resultaat en mijn kind werd een wandeld lijk… De kinderarts gaf later toe dat hij er geen verstand van had. (Zo'n man moet dus van z'n receptenboekje afblijven!!!!)
Eindelijk door de wachtlijst voor de kinderpsychiater heen. Allerlei tests volgde. Nog langer duurde het wachten op de uitslag; Geen ADHD, maar Asperger en een hoog IQ.
Asperger dus. Lezen, lezen, lezen. Wat bleek? Aspergers hebben geen taalachterstand. Dat had mijn zoon wel. Aspergers praten wel heel wijs, maar begrijpen de wereld niet. Mijn zoon praatte niet veel maar begreep des te meer. Hij heeft een uitstekend inzicht in dingen (performaal IQ is hoogbegaafd). Klopt dus niet met Asperger. En dat drukke dan? Daar werd zelfs niet op ingegaan.
Second Opinion; Asperger werd gewijzigd in autisme met hoog IQ.(bijna 8 jaar oud). We worden doorverwezen naar het Centrum Autisme.
Daarna ‘verdween’ op de een of ander manier de gegevens uit het bestand. Bij het Centrum werd ons gezegd dat we OPNIEUW, dus voor af aan moesten beginnen. Mooi niet!!!!!!!! Zorgmanager werd op de zaak gezet. Wat bleek? ‘Iemand’ was slordig geweest met de gegevens en had mijn zoon, zonder ons in te lichten, uitgeschreven. We zaten dus voor Jan L.. te wachten op een uitnodiging voor het Centrum Autisme. Gelukkig had ik papieren in huis waaruit bleek dat wij doorverwezen waren naar het Centrum Autisme.
2 Jaar later zijn we dan eindelijk voor het eerst binnen bij het Centrum Autisme. Mijn zoon is dan bijna 10. De kinderpsychiater wil met Dipiperon beginnen. Geen positief resultaat (wel vreemd dik worden -pafferig- en sloom). Oude gegevens erbij; misschien toch AD(H)D? 11 jaar oud; Start Ritalin. ZEEEEER positief.
De diagnose is dus nu Autisme met ADD kenmerken. Van de AD(H)D heeft hij het meeste last, vinden we. Hierdoor was hij b.v. in het Speciaal Onderwijs terecht gekomen. Maar gelukkig is daar dus iets aan te doen. Hij heeft dit schooljaar de overstap van het SO naar de gewone brugklas gemaakt. Overigens gaat het nog steeds prima op het regulier onderwijs (m.b.v. de Rugzak)!!!! We zijn reuze trots op hem!!!!! Hij is nu 13.
Al met al zijn we dus nu al 13 jaar bezig….. Nu pas krijgt hij de hulp en ondersteuning die hij zo hard nodig heeft. Behalve thuis dan. Want wij zijn ondertussen aardige professionals geworden. Overigens maak ik de opgedane kennis inmiddels ten gelde. Het is dus niet voor niets geweest.