volwassen, ADHD, gediagnotiseerd en Ritalin...en ONRUST!

• Janny

Hallo beste allemaal,

Mijn naam is Janny, 49 jaar oud, echtgenote, moeder en huisvrouw.

Na een leven van struikelen, vallen, omhoogklauteren, weer doormodderen.. niet begrijpend WAAROM!… wéét ik eindelijk waarom… het heeft een naam… ik ben niet gek…

Zo'n drie jaar geleden kwam het woord ADHD voor het eerst aan bod in mijn leven, sindsdien ging alles in een stroomversnelling. Echter niet zonder slag of stoot, gezien mijn grote weerstand tegen alles wat met PSY begint… niet zonder reden overigens!

Met medewerking en door bemiddeling van mijn huiasarts kwam ik in aanmerking voor een 1-Dagsdiagnostiek van ADHD bij volwassen in het UMCG, dit vond gisteren 2 weken geleden plaats. 1 Dag, samen met mijn ouders en echtgenoot.

Voor mij is het kwartje eindelijk gevallen, maar nu?

Ik heb ADHD, maar wil mezelf blijven. Mijn hersens zijn in orde. Het enige waarnaar ik verschrikkelijk verlang is een stukje structuur en RUST in mijn leven, in mijn hoofd en in mijn lijf! En met mijn leeftijd wordt dat verlangen groter en groter.

Mijn huisarts en de apotheek begeleiden mij hierin verder, i.o.m. het UMCG.

Op dit moment gebruik ik 8 tabletten Ritalin per dag, op zeer preciese tijden.

Nu komt het…

Van de ene kant ben ik DOLBLIJ met de Ritalin… want sinds ik dat neem kan ik weer lezen, denken, ordenen….

maar TEGELIJKERTIJD woedt er een afschuwelijke STORM door mijn lijf! En ik denk nu dat ook dat van de Ritalin komt… het RAAST binnenin mij… ik durf amper auto rijden…

Wie kent dit gevoel? Die vreselijke onrust IN JE LIJF???

Vanimiddag heb ik op eigen initiatief besloten 4 keer 1,5 i.p.v. 4 keer 2 tabletten te nemen, misschien krijg ik teveel!?

Donderdag gaan de rapporten van het onderzoek de deur uit; krijgen én mijn arts én ik bericht, daarna gaan we overleggen.

Wie vertelt me van die onrust???

hartelijke groet,

Janny

• Albert

Hallo Janny,

Ga je dosis verlagen, ik ben een vent va 88 kg en ik gebruik de helft van wat jij neemt.

Groeten Albert.

• adhd-algemeen.pagina.nl

Hoi Janny ,

Welkom terug en maak er wat van hé .

Over de onrust kan ik je geen advies geven wellicht anderen wel , je kunt concerta overwegen , groet B

• Rianne

Hoi Janny, heeft de huisarts je deze dosering voorgeschreven? Dat begrijp ik namelijk niet zo goed uit je verhaal. Je schrijft dat de huisarts en de apotheek je hierin begeleiden. ????? En je slikt al Ritalin zonder dat de diagnose al bekend is? Want je schrijft dat je donderdag pas de uitslag krijgt. Verder; de taak van de apotheek is het verstekken van de medicatie, meer niet. Een apotheek doet NIET aan begeleiding!!!!

Ben je zachtjes begonnen met opvoeren totdat je effect begon te merken (zoals het dus hoort) of ben je pas-boem met 4x2 tabletten begonnen? Ritalin moet opgebouwd EN afgebouwd worden. Iedere psychiater zal je dat kunnen vertellen. In het begin hoor je zeer goed begeleid te worden met de medicatie door een psychiater met veelvuldig kontakt. Niet door een huisarts! De dosering luistert nauw en is voor iedereen anders. Er moet dus eerst gekeken worden welke dosering het beste bij jou past. En zoals Albert al zegt het is nogal pittig wat je nu slikt. Een psychiater zal je ook uitleggen dat het helemaal niet nodig is om altijd dezelfde dosis te nemen. Er zijn b.v. mensen die de eerste en laatste dosis halveren of zelfs maar 2 of 3 keer per dag slikken. Dat kan b.v. afhangen van je levenspatroon. In het begin moet je lijf er ook aan wennen en kunnen er bijwerkingen zijn. Meestal is dit na een maand over.

• Janny

Nee hoor! Schrik niet. Noch de medicatie noch de dosering is mij voorgeschreven door huisarts of apotheker. Maar keurig volgens de regeltjes door een psych! (en wat voor één! LOL…)

Na ik zo'n beetje alle bestaande hulpverleningsinstanties al had gehad, was ik het zat, méér dan zat. Ik kon niet meer omgaan met mezelf en besloot dit aan huisarts te vertellen. Hij verwees mij NADRUKKELIJK naar een psychiater bij het GGZ, dáár werd ik geconfronteerd met ADHD en deze arts, psychiater dus, schreef mij de medicijnen voor. Keurig opgebouwd van 3 keer half tabletje per dag naar meer en inderdaad…. het instellen op juiste dosering moest ik uiteindelijk zelf doen! Ik mocht tot lichaamsgewicht in milligrammen nemen. Ik heb lijsten bijgehouden, notities en ervaringen genoteerd, tussendoorse gesprekken gehad enzovoort. Maar omdat ik hier een tijdje weg ben geweest spring ik stuk van mijn leven over, zo lijkt het…

Tijdens de laatste zomervakantie nam ik zeer regelmatig in, met alarmpje om pols, en ik was, ik voelde me stabiel… daarom die regelmaat… na de vakantie werd ik weer slordig met alles. Ook was ik inmiddels (voorgoed deze keer!) genezen van alles wat samenhangt met het GGZ. Maar als ik dit allemaal wil vertellen wordt het een ‘boek’ en daar heb ik nu de energie niet voor.

Dat er sprake was van ADHD stond niet alleen voor mij, maar ook voor mensen die mij kennen, mij al héél lang kennen, al wel vast. Ik zèlf verzocht om verdere begeleiding door en met huisarts (al 35 jaar lang) én apotheker oud klasgenoot) , dit is breeduit besproken, studies zijn opgevraagd betreffende ADHD en men ging akkoord en begreep mij. En respecteerde mijn wens niets meer met het GGZ van te doen te willen hebben. Ook heb ik dit bij het GGZ besproken. Dit was een voorwaarde van mijn huisarts.

Maar… ik wenste ook zekerheid te krijgen, net als iedereen dat graag wil.

Waarom ben ik zoals ik ben? Wat is er toch met mij aan de hand?

Uiteindelijk was het mijn huisarts die de aanmelding voor de Diagonistiek regelde en wederom op MIJN NADRUKKELIJK verzoek ga ik , ook met de diagnose, verder met huisarts en apotheker. I.o.m artsen en psychiaters van het UMCG!

Ik heb gezegd bereid te zijn naar de polikliniek van het UMCG te komen als het moet, maar nooit, NOOIT meer naar het GGZ… want zo'n bijeengeraapt zootje klunsen als hier in Delfzijl zit, doen mij geen goed! En ik sta niet alleen in deze… gelukkig!

Dus de Ritalin gebruik ik al langere tijd, dan wat meer dan wat minder. Maar ik heb erge twijfels over de Ritalin de laatste tijd, omdat ik mij extreem onrustig en gespannen voel en daar niet bepaald gelukkiger van wordt!

Maar in Groningen maakte mij duidelijk dat Ritalin zeker niet de enige oplossing voor mij is… maar ik wacht het rapport af, die donderdag op de post gaat (ze belden mij vanmiddag) van daaruit gaan we verder.

Maar iemand zei het al… je neemt misschien te veel… dat had ik zelf ook al bedacht, vandaar ik ga minderen…

groetjes,

Janny

• Janny

ik had al een afbouwschema in huis om deze reden (ik weeg ongeveer 80 kilo… denk ik…) maar ben zelf een beetje slordig en laks en…. errugggg ONZEKER!

Dan draait een en ander weer uit op wat wel een obsessie lijkt.

snap je?

• mas

Hoi janny, ik heb hetzelfde, van buiten lijk ik rustiger met ritalin, en ik kan ook meer ordenen in mijn hoofd enz.enz. maarrrrrrrrr ik heb ook die onrust van binnen, super nerveus gevoel. Ik slik om de drie uur 1 tablet, maar nog steeds heb ik dat gevoel.

groetjes van mas

• anoniem

Hey!!

Janny is weer terug!!

ik heb geen ervaring met Ritalin, maar ben blij voor jou dat je weer terug bent!

kon het niet laten dat ff op te schrijven…

(zonder overigens andere dingen op te halen!!!)

groetjes, anoniempje

• Janny

Maar ook in die mate dat je van jezelf wel weet dat je beter de auto kunt laten staan en dat paaltjes in de straat bij wijze van spreken als een magneet op je werken?

Ik heb al een paar keer echt geluk gehad in de staat waarin ik was… RAZEN doet het dan IN mij… soms beangstigt het me…

Of neem iets simpels, je moet een preitje snijden … en wéét… ‘als ik dat nu doe gaat het fout’ maar… toch doen! i.p.v. 5 of 10 minuutjes wachten tot ik rustig word… ja hoor! plakje vinger in de prei.. dat soort domme zaken…

Het maakt mij erg opstandig deze situatie en ik kan bijna niet wachten tot ik bij de dokter zit om er over te kunen praten… ik heb voor mezelf al besloten minder medicatie te nemen én minder koffie!!!

Daar komt bij dat ik bijna 7 weken thuis zit en daardoor vlieg ik ook zo'n beetje bij de muren omhoog! (ben aan beide handen geopereerd) GELUKKIG mag ik maandag weer gaan werken!!! Pffffffffffff… kan ik weer uitrusten….

;)

• mas

Nee, dat herken ik niet. Ik heb meer het gevoel uit elkaar te ploffen, of kei hard te gaan gillen om het gevoel eruit te laten, of dat alles van binnen aan het trillen is.

mas