VAR Verklaring

• Bernadette

hoi ,

Iemand van het thuiszorgprikbord gaf mij de tip om in het vervolg bij het afsluiten van een kontrakt met een zorginstelling een VAR verklaring te vragen /bij te voegen .

Dat voorkomt volgens de schrijfster een hoop problemen bij ziekte/ongeval bij je werknemers en vermijd je een hoop plobemen .

Googelen even en ik weet wat die Var verklaring is , alleen het punt blijft dat volgens de s.v.b uitgegeven contracten je al afdoende verzekerd bent voor enige vervelende problemen en eventueel ontslag wat er op volgt ,

wie weet hier wat meer over , gr B

• nina

Hoi Bernadette,

Een freelancer is een ondernemer. Als deze ziek wordt is dat het risico van de freelancer en niet van de budgethouder. De freelancer moet zich hiervoor zelf verzekeren. Een freelancer is dus geen werknemer.

Het gevaar met een freelancer aannemen is dat de freelancer meerdere opdrachtgevers moet hebben. Is de freelancer maar bij 1 opdrachtgever in dienst dan is er sprake van een arbeidsovereenkomst, waar sociale premies en belasting over betaald moeten worden. Die moet de werkgever/budgethouder dan achteraf afdragen als blijkt dat er toch een arbeidsovereenkomst was. Volgens mij echter weer niet als er niet meer dan 2 dagen per week wordt gewerkt.

Om verrassingen achteraf te voorkomen zou je een freelancer wellicht om een VAR verklaring kunnen vragen.

Het ligt er denk ik ook weer aan met wie je een overeenkomst sluit. Sluit je een overeenkomst met een zorginstelling en die stuurt weer een freelancer dan is dat het risico van de zorginstelling. Een freelancer moet trouwens een andere zorgovereenkomst tekenen dan een zorginstelling.

Wellicht het beste om bij de SVB te informeren als je een freelancer wil aannemen.

Groetjes

Nina

• Chappy

Hoi,

Het enige wat ik weet is dat eenmanszaken die (b.v. in de bouw) voor een bedrijf werken, een VAR verklaring moeten overleggen om te bewijzen dat ze meer dan 1 klant hebben. Wordt deze verklaring niet overlegd en blijkt dat de persoon dus alleen voor dat bedrijf werkte, dan kan de belastingdienst het bedrijf aanslaan voor loonbelasting, e.a. In jouw geval huur je (denk ik) iemand in om voor jou te werken. Werkt deze persoon alleen voor jou, zou men jou in principe dus als enige werkgever kunnen zien en ben je dus aansprakelijk voor afdracht van loonbelasting. Ik kan me dus voorstellen dat dit in geval van ziekte o.i.d. ook zo werkt. En inderdaad, het is dus de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever om zich ervan te verzekeren dat de betreffende persoon meerdere opdrachtgevers heeft (en ingeschreven staat bij de KvK).

Ik zou - als ik jou was - toch maar even bellen met …… de belastingdienst. Deze kunnen je er vast meer over vertellen. Ik weet nl. niet of jouw geval hetzelfde is.

Groetjes,

Chappy

• nina

Is idd dezelfde regeling als met eenmanszaken, vaak klussenbedrijven, die zzp'ers zijn.

Ik heb het ff opgezocht en in de freelance PGB-overeenkomst is onderstaande tekst te vinden.

Is uw zorgverlener zelfstandige?

Als uw zorgverlener een zelfstandige freelancer is, kan hij of zij dat met een Verklaring arbeidsrelatie aantonen. Deze verklaring wordt op verzoek door de Belastingdienst afgegeven. Als achteraf blijkt dat uw zorgverlener toch geen zelfstandige is, kan de Belastingdienst of UWV Cadans u een naheffing en een boete opleggen.

Groetjes

Nina

• Bernadette

hoi Chappy en Nina ,

Het verhaal ligt gewoon een beetje ingewikkeld .

Via formulier dus van de S.V.B een contract afgesloten met een zorginstelling , een eenmanszaakje , zoals Chappy eigenlijk al aangeeft .

In het ene contract staat dan binnen 24 uur ziek melden en in het andere de zorginstelling moet voor vervanging zorgen .

Een eenmans bedrijf zit dan al in de problemen , dus ook ik dan of mijn kind .

De svb gebeld verschillende keren , telkens weer uit leggen en keer op keer hetzelfde antw , behandelen als een zorgverlener en dat is met mijn eigenwijze instelling krom .

Want een zorginstelling hoort zich te verzekeren tegen dit soort dingen en ik vind dat dat dus niet mijn probleem is .

Dan krijgt het hebben van een pgb wel een andere betekenis , bedankt Bernadette

• nina

Hi Dette,

Ja, dat is kl*te want het blijkt toch wel ingewikkelder te zijn met die contracten dan het in eerste instantie lijkt. Er zit inderdaad een addertje onder het gras.

Stel je neemt iemand aan die zegt in dienst van een zorginstelling te zijn. Er zijn veel particuliere zorginstellingen dus dit kan heel aannemelijk zijn. Je stelt een zorgovereenkomst op met deze zorginstelling, Kamer van Koophandelnummer erbij daarmee zit je goed. Denk je….

Wat nu als blijkt dat je zorginstelling feitelijk een freelancer is die maar 1 opdrachtgever heeft waardoor een fictief dienstverband ontstaat met de budgethouder?

Dan kan je dus problemen verwachten. Wat een valkuilen zijn dit!

Getverredde…… oppassen geblazen dus met wie je in zee gaat.

Liefs

Nina

• Bernadette

Hoi Nina ,

yep je vat hem , want ineens heb je een hele andere rol .

Zes weken ziekte termijn en dan nog een maand opzegtermijn , ben je tweeeneenhalve maand verder .

In die zes weken ben je wel werkgever en wat zegt het S.V.B dan .

Je hebt de functie van werkgever en daar hoor je je na te gedragen , juist !!!!!!!!!!Dan word je ineens de controlerende factor en mag je huisbezoeken af gaan leggen en in het donkerste scenario , als je werknemer de boel belazerd wat dan !!!!!!!!!!!

Verweven contracten , addertjes onder het gras .

De pgb is een uitkomst voor zowel de kinderen met hun ouders , maar ook voor diegene met een opleiding die zelfstandig willen werken .

Hup een kamer van koophandel nummer , ze hebben zich te houden aan geheimhoudingsplicht en de activerende begeleiding stroomt binnen .

Weer een gat in de markt , in 2006 mag je ook zelf de ambulante begeleiding regelen , gaat dat niet meer uit van organen als het REC en dergelijke .

Wauw ouders wees op je hoede , is namelijk niet mis wat je dan moet verantwoorden , gr Bernadette

• Chappy

Bij grote ondernemingen werkt het zo: zonder VAR verklaring doen ze geen enkele betaling! Rekeningen betreffende verrichte werkzaamheden kunnen worden ingediend, maar worden gewoonweg niet voldaan.

Lijkt wel een eigen bedrijfje dat je aan het runnen bent! Wat een gedoe zeg.

Veel succes en ik hoop dat je eruit komt.

Groetjes,

Chappy