wat kost concerta bij jullie .

• Bernadette

Hoi

Even een vraagje wat betalen jullie voor concerta , iemand wilde dat weten en eigenlijk vermoed ik dat er verschillen in zijn , gr B

• M@ria

Dit staat er over op internet,

Overstappen op Concerta en de kosten

(update augustus 2004)

Oros-methylfenidaat (merknaam Concerta) is in Nederland geregistreerd in april 2003, maar alleen voor kinderen vanaf 6 jaar en voor adolescenten. Het medicijn bevat dezelfde stof als Ritalin en dit wordt door een speciale capsule langzaam afgegeven waardoor het 12 uur werkt. Ritalin is het eerste-keus-medicijn voor ADHD. Ook volwassenen met ADHD worden de laatste jaren in toenemende mate met succes behandeld met Ritalin. Ritalin is eveneens alleen voor kinderen en adolescenten met ADHD geregistreerd. De nieuwe mogelijkheid van een eenmaal daagse toediening van de medicatie met Concerta, vormt een belangrijke verbetering voor vergeetachtige kinderen en volwassenen met ADHD, die tot nu toe meerdere malen per dag met behulp met een timer, hun medicijnen op tijd moesten innemen.

Naar verwachting zal het middel door de langere werkingsduur (12 uur) meer gebruikersgemak opleveren en een betere therapietrouw. In de praktijk blijkt dat het de meeste mensen zwaar valt Ritalin 4-5 maal daags op tijd, met een timer, te moeten blijven innemen. Bij sommigen mislukt de behandeling doordat het medicijn steeds wordt vergeten of te laat wordt ingenomen, waardoor hinderlijke reboundsymptomen ontstaan.

Hoewel een werkingsduur van 12 uur een geweldige verbetering zal betekenen voor de patiënt, is het denkbaar dat er 's avonds toch gebruik gemaakt zal moeten worden van een of twee doseringen kortwerkende methylfenidaat om rebound na die 12 uur te voorkomen.

Op de site van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen kunnen de IB-teksten voor Concerta (methylphenidati hydrochloridum) worden gedownload: Concerta (615kb), tabletten met verlengde afgifte; Registratiedatum: 21 november 2002

Concerta 18 mg; registratienummer: RVG 28073

Concerta 36 mg; registratienummer: RVG 28074

Concerta 54 mg; registratienummer: RVG 28075

IB-tekst (= de wetenschappelijke productinformatie van een geneesmiddel).

Concerta is officieel niet voor volwassenen geregistreerd, al wordt het middel momenteel wel bij volwassenen onderzocht in de Verenigde Staten. Hierdoor is op dit moment niet precies bekend welke dosis volwassenen zouden moeten gebruiken en hoe effect en bijwerkingen bij deze leeftijdsgroep verlopen. Maar omdat Concerta dezelfde stof bevat als Ritalin, is de verwachting dat effect en bijwerkingen hetzelfde zullen zijn. Als u Concerta krijgt voorgeschreven, zal de meest optimale dosis in overleg met u door uw arts worden vastgesteld.

De overgang van Ritalin naar Concerta zal op de afdeling ADHD bij volwassenen gepaard gaan met het invullen van vragenlijsten met als doel de effectiviteit, bijwerkingen, het gebruikersgemak en de dosis te evalueren.

Op dit moment (augustus 2004) worden de kosten van Concerta (nog) niet vergoed. Ritalin wordt wel vergoed. M.i.v. 1 december 2003 is Concerta opgenomen in het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS) en met Ritalin ‘geclusterd’, dat wil zeggen dat de meerkosten van Concerta t.o.v. Ritalin door de patiënt moet worden bijbetaald. Patiëntenverenigingen Balans en Impuls, de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie en professionals betrokken bij de behandeling van patiënten met ADHD, hebben hiertegen protest aangetekend. Uiteindelijk moet de minister van VWS hierover een besluit nemen.

Geschatte dosis voor volwassenen en prijs per maand

Er zijn 3 verschillende capsules Concerta: 18, 36 en 54 mg.

Concerta capsules vergelijkbaar met

18 mg 3x 5 mg Ritalin

36 mg 3x 10 mg Ritalin

54 mg 3x 15 mg Ritalin

De capsule van 54 mg is op dit moment nog niet beschikbaar in Nederland. Een volwassene met ADHD gebruikt gemiddeld 60 mg Ritalin per dag, dit is ongeveer equivalent (gelijkwaardig) aan 72 (2 x 36) mg Concerta. In de praktijk lijkt het of er soms een lagere dosering mogelijk is met Concerta, maar onderzoek zal moeten uitwijzen of dit ook werkelijk zo is.

'Halfjaarlijks wordt de prijs van Concerta aangepast aan het gemiddelde van de ons omringende landen. Dit heeft tot gevolg dat de prijs met ingang van 31 aug. 2004 als volgt is

BIJBETALING VOOR PATIENTEN AAN DE BALIE VAN DE APOTHEEK, INCLUSIEF BTW

Concerta 18 mg, 30 tabletten. Bijbetaling nu 42,35 Euro

Concerta 36 mg, 30 tabletten. Bijbetaling nu 49,72 Euro.

Sommige particuliere verzekeraars gaan er toe over om Concerta te vergoeden. Een brief van de behandelaar kan dit ondersteunen. Als voorbeeld de brief die door de afdeling ADHD bij volwassenen wordt gebruikt.

Dit is de stand van zaken op dit moment (augustus 2004). Bij belangrijke ontwikkelingen op dit gebied zullen we u verder op de hoogte houden.

. http://www.parnassia.nl/kenniscentra_websites/Kenniscentra_twee/Veel_gestelde_vragen;mode/view/itemID/86

• Bernadette

Hoi Maris ,

Das al een verschil , ik betaal al hetzelfde voor de zwaardere en minder zwaardere tabletten .

En minder als dat hier staat , rare richtlijnen dan , zou dat met het soort /type verzekeringen te maken hebben .

Iemand vroeg me per mail wat ik betaalde en toen dacht ik ff wat verder , hoe dat bij jullie zat !!!!!!!!!!

Ook voor de rest een vraag hoe zit het bij de gebruikers van concerta met bijwerkingen , gr B

• Disco

Rotterdam € 53,- is mij door de GGZ-Arts verteld(zou om 36mg gaan)

ik zit bij het zilvere kruis en weet niet of ik het vergoed zou krijgen het betreft mijn zoon die bij mijn ex zit.

Ik heb gevraagd of de Dex-Amfetamine een alternatief zou zijn

Dit goedje is vergelijkbaar minderbijwerkingen en lang werkzaam en wordt gewoon vergoed.

Balletje(beter gezegt het pilletje ) ligt bij haar

Ps.ik moet goed zoeken maar ik heb een uitdraai met de werking/bijwerking

mvrgr Theo

• Albert

Beste Theo,

Ik heb me een tijd lang ingehouden maar vind toch dat ik even een opmerking moet plaatsen.

Ik vind het niet gepast, dat je je ex via het prikbord elke een beetje zit af te zeiken. (om het maar een beetje plat te zeggen) Nu is het weer zo'n klein plaagstootje, over het balletje dat bij haar ligt.

Jou boodschap is intussen wel duidelijk.

Ik ben ook gescheiden en heb ook een moeilijke periode achter de rug, maar zoiets zou nooit in mij opkomen.

De wijze dat jij daar via de prik mee omgaat zegt veel meer over jou eigen persoon dan over je ex.

Groeten, Albert.

• Rianne

Wij betalen 42,36 euro aan de apotheek voor 30 tabletjes van 18 mg. Dit betreft een bijbetaling. Ongeveer 10 euro wordt wel door de part. verzekering vergoed omdat de kosten voor dezelfde hoeveelheid Ritalin is. Ruim 40 euro moeten we dus zelf bijbetalen.

Wij zijn tevreden over Concerta. Er zijn geen bijwerkingen. In het weekend en in de vakanties krijgt mijn zoon, als het nodig is, Methylfenidaat. Dit om de kosten te drukken. Concerta is een uitkomst voor hem omdat hij op school vergeet om z'n medicatie in te nemen. Dit is wel nodig met Methylfenidaat door de korte werking hiervan maar niet nodig met Concerta i.v.m. de lange werktijd.

Mede door Concerta hebben we het aangedurft om onze zoon van het SO weer naar een gewone school te doen. Op het SO letten de leerkrachten op medicatie-inname. Op een gewone school niet. De verantwoording ligt dan bij het kind zelf. Die verantwoording kan hij echter door de handicap (autisme) niet aan.

Dus door Concerta is het Rijk weer 1 kind kwijt uit het dure SO…. Helaas vond de Minster dit ook geen argument om over te gaan tot vergoeding van Concerta. En zolang de minster de verzekeringen niet sommeert om het te vergoeden vergoeden ze de Concerta niet. Men zit het als een luxe-probleem…

• Cleo

Ik betaal voor 30 dagen,

18 mg, 42.36

36 mg, 49,71

54 mg, 79,77 Deze heb ik nu voor t eerst :)

Ik ben verzekert bij het Trias en krijg tot een max. van 25 euro terug per maand. Hierin maakte ze dus geen verschil. Tot deze maand heeft mijn dochter de 18 en 36 mg samen moeten slikken, wat neerkomt op 92.07 per maand. Daarover kreeg ik 25 euro terug, maar nu met de 54 mg, die dus 13 euro goedkoper is krijg ik ook 25 euro terug.

Ik heb wel heeeel ruim op tijd het recept door moeten laten faxen naar de apotheek om hun de kans te geven het in huis te halen. (De nieuwe 54 mg's pil dan) Door die hoge kosten hebben ze het niet, of heel weinig op voorraad.

• Disco

Albert ze heeft mij gevraagd om te bellen.

heb ik gedaan

Ze zou bij een huisarts Rithalin/Concerta gaan vragen,dit wordt bij ons niet door een huisarts uigedeeld.

ze heeft gevraagd voor een GGZ consult in Breda dat ging minimaal 6 weken duren.

Mijn zoon staat in Rotterdam nog steeds ingeschreven,dus vandaar dat ik heb gebeld.

Bernadette vroeg wat de Concerta kost hier dus €53,- de Dex-Amfetamine niets.

Ik heb voor mijn zoon een afspraak gemaakt voor een eventuele Dex-Amfetamine medicatie op 10 maart(ze vond dit te lang duren),een recept Rithalin/Concerta kan zo opgestuurd worden.

Dus mijn verhaal m.b.t.het balletje is niet hatelijk bedoeld,zij mag beslissen wat er moet gebeuren.

mvg Theo

• Bernadette

Hoi Disco ,

Kan het effe niet volgen bedoel jij nou dat als je een huisarts belt , je zo zonder test een receptje concerta krijgt ????????

Of snap ik het nu weer niet .

Wel weet ik dat mijn huisarts niks meegeeft zonder recept van de psychiater , hier beginnen ze meteen over de inspectie , wel goed overigens .

klopt ikheb het gevraagd want je ziet al het resultaat de prijzen wijken af of de verzekeringen , dat kan ook thanks , B

• M@ria

Er is geen huisarts in nederland die zonder recept concerta of metilfenidaat geeft!!

Dat zou namelijk betekenen dat een heleboel mensen gratis drugs zouden kunnen krijgen.

Ritalin word namelijk door drugsgebruikers gesnoven zoals je wel weet.

Mijn ex zou nooit bij zijn huisarts medicijnen voor het kind dat bij mij woont kunnen krijgen!!

Ik moet eerlijk zeggen dat je wel een beetje laagdunkend over haar praat hoor.

Ook ik lees dat tussen de zinnen door.

Maria