Open brief aan een juf .

• rene

nog even een reactie op de verontschuldiging van bernadette.

dat is helemaal niet nodig bernadette , al heel snel wist ik voor mijzelf

dat deze leraar ook zijn beperkingen had , eigenlijk op het moment dat het

gebeurde wist ik al dat deze man zeer fout bezig was. ondanks dat ik pas een jaar of 10 was.

dit was natuurlijk een voorbeeld , er is veel meer gebeurd , wat natuurlijk wel zo is

is dat een leraar een studie heeft gevolgd en je dus mag aannemen dat een leraar

weet wat kan en niet kan , en dus eigenlijk zijn werk niet goed doet.

maar er is meer.

het was toendertijd een openbare school , deze school was erg prestatiegericht,

ik was de enige uit de klas die naar het lager beroepsonderwijs ging,

een paar naar de mavo , maar 80 % naar havo/vwo , deze school stond in een dure

buurt met dure huizen en hoge inkomens.

de ouders eisten ook van deze school hoge prestaties en cijfers.

het individu was minder belangrijk.

dit is nu precies de rede waarom mijn kind naar een christelijke school gaat,

op deze school komt het individu op de eerste plaats , en zo hoort het ook.

je moet als ouder ook kijken naar wat voor school je je kind stuurd.

er is wel degelijk verschil in het beleid en “ waar deze school voor staat”.

• Greet

Hallo Bernadette,

weet je wat me dwars zit als ik deze brief en alle reacties erop lees? Dat jullie al die tijd dat het gaande was, waarschijnlijk al wisten wat er mis was met jullie kind.

Zoals jullie ondertussen al ten voeten uit weten, werd mij steeds gezegd dat er niks aan de hand was met O : hij was gewoon een ‘slimme ambetanterik’ die dringend discipline nodig had en dat was dus wat ik steeds geprobeerd heb en waar ik me nu o zo schuldig om voel want ook op school deed ik dapper mee met de onderwijzer(s).

Enkele voorbeelden : in het eerste leerjaar kwam O thuis met een rapport met schitterende resultaten maarrrrrrrrrrr : een 3/10 voor gedrag. Ikke dus meteen naar de leraar om uitleg. de uitleg was dat meneer, samen met een andere jongen lekker had staan touwtje springen in de klas en weigerde ermee te stoppen toen de leraar het eiste : hij kreeg immers een daverend applaus van de rest van de klas. ook bleek dat hij, als ze in groepjes werkten, zich steeds ging bemoeien met de andere groepjes en ga zo maar door. Die schitterende schoolresultaten, daar snapte de leraar de ballen van want hij snapte niet dat onze zoon ook maar IETS kon opvangen in de les door dat ‘gedrag’ en de daardoor ontbrekende concentratie! Hij vond dat O zich gedroeg als een kleuter en vroeg me om hem thuis aan te pakken voor zijn gedrag want zo kon het niet langer!

En nu komt het : ik, stomme kip, die door zelf in het onderwijs te staan héél goed begreep wat zo'n vervelend kind in een klas betekende, gaf hem op de vraag of hij hem naar de kleuterklas mocht brengen als hij zich weer eens misdroeg, de toestemming daarvoor!!!!! Ik dacht dat O dat wel zou afleren als hij eens negatieve aandacht zou krijgen en gekleindeerd zou worden. Zo zou hij geen twee keer over dezelfde steen struikelen want hij was een leidertje en op deze manier zou hij afgaan als een gieter! Tweede maatregel : er werd een schriftje aangelegd waarin de meester dagelijks het gedrag van mijn lieverd beschreef : slecht gedrag werd thuis nog eens extra gestraft! Moet ik jullie vertellen dat op deze manier mijn kind altijd een politieagent ipv een moeder die hij kon vertrouwen had?

In het tweede leerjaar liep alles vlotjes : een geduldige juf met veel positieve aandacht en als gevolg : geen problemen.

Derde leerjaar : duobaan : voormiddag : een juf bij wie alles kon en bij wie ze, als er iemand jarig was, bovenop de banken mochten staan springen en zingen

Namiddag : een tang van een mens!

Eerste oudercontact werd ons verteld dat O ‘s gedrag de spuigaten uitliep en er werd bijverteld (ik citeer) ’dat hij geluk had dat het zo'n mooi kind was… ééntje met een lelijke kop zou veel vlugger op de gang vliegen' !!!!!!!!!!!!

O was niet de enige met problemen in het derde leerjaar : op het einde van het schooljaar zijn wel 5 kinderen van school veranderd waarvan later bleek dat ze alle vijf adhd-ers waren (per toeval achtergekomen na een ontmoeting met de ouders bij ‘zit stil’)

Vierde leerjaar : prima juf die veel kon verdragen, veel beloonde en veel structuur gaf maar, gecontroleerd, ook ruimte liet voor fantasie en leuke dingen.

Vijfde leerjaar : meester ok maar op een dag kreeg o een pak slaag van een taakleraar die moest vervangen. O durfde thuis niet eens komen vertellen wat er gebeurd was…… zoveel vertrouwen had hij nog in zijn ouders die steeds meededen met de ‘leraars’ !!!!

Hij vertelde dat het gebeurd was met een andere leerling en vroeg met een klein stemmetje of een leraar daarvoor ontslagen kon worden. Een paar dagen later vernam ik van een andere moeder dat het om mijn kind ging en ik heb toen in razernij naar die leraar gebeld die alles ontkende en een grote bek opzette. Daarna belde ik naar de directeur die er niks van geloofde en me verweet dat ik een moeder was die haar kind steeds het hand boven het hoofd hield…WAT EEN GILLER!!!!!

Enkele dagen later kreeg ik opnieuw telefoon van de directeur met verontschuldigingen want de taakleraar was hem zelf de waarheid komen vertellen. de directeur eindigde wel met de woorden ‘maar O is wel geen eenvoudig kind hè mevrouw! Maar ja, onze kinderen zijn nu eenmaal niet wie we zouden willen dat ze zijn! We moeten tevreden zin met wat we krijgen’ GRRRRRRRRRRRRRRRR

Ik wilde o van school laten veranderen maar het kind werd gek van het idee alleen al!

Ik vergeet nooit zijn gezichtje toen hij zag dat z'n moeder zo te keer ging tegen een leraar : dat ik EINDELIJK partij voor hem trok!

Jaren later, op z'n 17de met de diagnose, vielen alle puzzelstukjes op hun plaats en nu zit ik, ook wat zijn schooljaren betreft, met een schuldgevoel van hier tot in Tokyo!

Moraal van mijn verhaal : prijs jullie zelf gelukkig dat jullie nu al weten wat er met je kind aan de hand is zodat je het kan beschermen want bij ons is door die ontkenning door ‘deskundigen’ en onwetendheid als gevolg voor ons, een boel kapot gegaan!

Sorry voor de lengte van mijn ‘verhaal’ maar het moest er even af!

Liefs, Greet

• Bernadette

hoi Greet ,

Ik voel en lees het verdriet tussen de regels door en begrijp het voor een gedeelte ook wel .

Alleen ik wist dat N al op zijn tweede al mbd had , wat bij de geboorte , zware bevalling zei de kinderarts al dat dit een jochie zou zijn wat de nodige aandacht zou moeten krijgen .

Maar hoe harder ik mijn zorg daarvoor uitsprak tegen de school , hoe hardere tegen argumenten ik kreeg , mijn huwelijk liep stuk toen hij vijf was en uiteraard gooide ze het daar op .

Drie diagnoses met adhd later was ik nog geen steek verder , als grijze zolen opgelopen te hebben van hetzelfde paadje af te leggen .

Mijn kind wist sluiproutes op zijn weg naar huis , omdat de meute hem nog een extra lesje wilde leren .

De schoolleiding besteden er weer een gesprekje aan en was weer over .

In groep 8 werd er massaal sofa training gegeven , een kind droeg de klas bijv op :je slaat N in elkaar zoniet dan ben jij de mijne .

De klas is toen massal gaan praten en het betreffende kind werd een maand naar een heropvoedings school gestuurd .

Het ergste van alles is dat nu vier jaar later N gewoon kontakt met de kids van toen heeft , met ze chat en met ze afspreekt .

Als ik erover begin met hem , zegt hij hou toch eens op erover , wat gebeurt is , is gebeurt , het autisme in hem heeft de pijn nooit gevoeld , dat is weer een voordeel .

Maar ik kijk naar dat kind wat hier voor N aan de deur staat en ik zie hem kleiner worden , mijn blik spreekt boekdelen en stiekum denk ik weleens , zal ik je nu ff .

Maar de wijsheid overwint . komop greetje , het word nu voor deze kinderen met hun ouders beter .

Waarom zouden ze dezelfde weg moeten lopen als wij , wat bereik je daar mee niks toch , liefs det

• Greet

Je hebt volkomen gelijk, Bernadette!

Ik hoop dan ook dat ‘ons’ verdriet dat nog steeds leeft en waarschijnlijk nooit meer zal overgaan, voor iedereen hier die nog niet zo ver op ‘die weg’ staat, een ruggensteun mag zijn en een flinke por in de juiste richting! Zo krijgt ook ons verdriet (en dat van alle andere ouders met kinderen die al wat ouder zijn en opgroeiden in een wereld waar adhd nog een zo goed als onbekend maatschappelijk gegeven was )een zin en een betekenis.

Waarbij ik dan meteen ook wil benadrukken dat ik ook het verdriet en de onmacht van de mensen die NU vechten tegen deze windmolens helemaal niet onderschat! Integendeel…het zal altijd moeilijk blijven.

Liefs, Greet

• Helga

Tjee Greet wat een verhaal. Ik kom al wat langer hier en wist wel het een en ander van jouw situatie maar dit is toch wel veel.

Gelukkig is er nu sneller hulp (mede door jullie soort ouders daar ben ik van overtuigd) maar het blijft vechten(soms tegen de bierkaai).

Vooral nu hier in Nederland het niveau van het onderwijs zo afneemt wordt het er niet makkelijker op. Want wat er hier momenteel van Pabo's komt, leert niet zo veel en al helemaal niet over dit ‘soort’ kinderen.(meer hoe pak ik ‘lastige’ ouders aan)

Wij hebben tot het negende jaar van onze zoon ook lopen vechten met leraren hij heeft een boek vol met ‘gemaakte afspraken’ liggen. En nog is er nooit iemand op school geweest die het begreep óf ook maar deed alsof.

Jij en Det zijn supermoeders die het heus zo slecht niet gedaan hebben, als je iets niet weet Greet, kan je jezelf dat toch niet kwalijk nemen?.

Groetjes van Helga:)

• Greet

Dank je wel voor je lieve woorden, Helga

en inderdaad, eigenlijk kan ik mezelf niks kwalijk nemen omdat ik het niet wist maar aan de andere kant is mijn zoon als klein kereltje iemand geweest die zelfs van zijn eigen mama geen steun kon verwachten en dat is nooit maar dan ook nooit meer in te halen! Kon ik de klok maar terugdraaien, denk ik dan…

Maar ja, gedane zaken nemen geen keer en… hij snapt het allemaal erg goed hoor en neemt me niks kwalijk maar toch blijft het telkens weer slikken als ik ermee geconfronteerd word! Video-opnames bekijken van toen de kinderen klein waren, is bv iets wat erg moeilijk voor me is omdat ik mezelf daar tekeer zie gaan en het een voorbeeld is van hoe het NIET moet! Ik zou zo de video willen inspringen en het ‘anders’ aanpakken maar dat kan natuurlijk niet!

Aan de andere kant is hij, door de strakke structuur die we hem uit noodzaak en wrs ook uit intuïtie gaven, wel uitgegroeid tot een jonge man met het hart op de juiste plaats en dat is ook heel wat, niet? Al loopt het niet over rozen allemaal, toch ben ik best blij met m'n knul. Alleen vind ik het jammer dat mijn dochter wèl een ‘lieve mama’ gehad heeft en mijn zoon niet… en dat is moeilijk om dragen.

Liefs, Greet

• Albert

Hallo allemaal,

Ik vind het heel moedig, dat jullie deze ervaringen hier op het prikbord beschrijven.

Ik mag hopen, dat mensen uit de politiek en onderwijs deze verhalen ook eens lezen, want het wordt tijd, dat er nu eindelijk een oplossing komt voor al dit leed.

Desnoods richten ze de scholen er maar op in, speciale klassen voor bijscholing of begeleiding van deze kinderen met ervaren mensen die hier mee om kunnen gaan.

Dit is een kleuf voor de politiek denk ik, het zal ze duidelijk moeten worden , dat ze er niet meer onderuit kunnen.

De signalen, ook via de media, worden steeds duidelijker en er komen steeds meer ADHD-kinderen en kinderen met aanverwante stoornissen, dat kunnen ze niet meer ontkennen.

Geef deze kinderen en hun ouders, de mogelijkheid, om met rechte rug naar de toekomst te kijken.

Aan inzet van de ouders zal het niet liggen.

Groeten, Albert.

• Bernadette

Greet ,

Misschien ken ik je iets beter als de rest en heb ik een rol in jullie leven gekregen om af en toe de nuchtere te zijn dat D zegt ga eens kijken of die “hollandse” online is een ding weet ik wel .

Je doet jezelf compleet onrecht aan .

Kijk wat er geworden is van A.S en kijk wat er geworden is van O , twee jonge volwassenen die het sociale karakter hebben geerfd van hun ouders .

Die moeder werkt op een school in een kansloze wijk , waar ze vroeger de kids mee naar huis nam om koekjes te bakken , waar ze nu door de jeugd die groter is , heb je al gauw hoor, letterlijk op de schouders word genomen .

Belgie en ook andere contreien zijn nog niet zover dat A.D.H.D als stoornis word geaccepteerd , trouwens hier in nederland ook echt niet overal .

Want erkennen betekent herkennen en herkennen is handelen na kennis en die ontbreekt ook hier .

Langzaam komt er verschuiving in , in de goede richting .

Zoals nu bij N op school een protocol word uitgegeven , overigens wel makkelijk dat ik dat weet , scheelt me al drie telefoontjes .

Greet je bent naast moeder vooral mens en zolang emotie,s een rol spelen doet het verdriet , gr B

• Greet

Heel juist, Detje!

En als mijn D ( da's mijn man voor de outsiders ;) ) vraagt of ‘die hollandse online is’, betekent dat dat ik mijn pedalen weer eens kwijt ben en dat hij me niet tot rede kan brengen en daarom de hoop op jou vestigt!

Je hebt me al veel moed ingesproken en dan ging het weer een stuk beter!

Bedankt daarvoor en ook voor de mooie woorden die je net neerzette!

Liefs, Greet

• Bernadette

hoi ,

je krijgt een doosje opkikkertjes opgestuurd , lijken op mij aan de smaak moet je ff wennen en doorheen kijken , maar dan valt het wel mee .

Gaat om de gebruiksaanwijzing , net als bij mij , gr det