Hoi Juf ,
Als je al een ontiegelijke baaldag hebt moet je niet naar de lokale super gaan , ooit heb ik dat mezelf voorgenomen .
De kans dat je dan bekende tegen het lijft loopt en er gezellig een praatje gemaakt word is dan groot .
Ook nu weer , vraag :Hoe is het met de kinderen , antwoord :altijd goed , reactie goh das wel eens anders geweest , zucht jou naam werd er bijgehaald .
En ik had al een pestbui ………….
Herinneringen worden opgehaald en meteen zit ik weer in die drie jaar ervaring met jou .
Wat heb je ons leven zuur gemaakt en wat baal ik er van dat ik nu niks meer met dat gevoel kan , de kids zijn gelukkig van de lagere school af en ik hoef niet meer elke dag naar school te kleppen om weer het een en ander aan te horen .
Hij is weggelopen vandaag , hij heeft zo,n enge blik , hij staat op de gang , hij dit , hij dat , mijn dagelijkse gangetje .
Nu vier jaar verder weet ik dat die enge blik , een blik van onrechtvaardigheid was , hij kreeg de schuld van iets wat een ander deed .
Zo cleaver als hij was, wist hij dat erover praten met jou geen zin had , het antwoord kende hij inmiddels , hij loog .
Vaak komt hier op dit bord de discussie leeerkrachten voorbij , soms reageer ik , meestal niet want ik weet dat meteen mijn bevooroordeling erbij komt .
Jij leest immers fictief over mijn schouder mee .
De vier jaar middelbaar onderwijs zijn met horten en stoten verlopen , de laatste twee jaar redelijk , nu weer even een dipje .
Alleen nu weet ik waarom .
Eerst de druk dat we eventueel moesten verhuizen , door mijn teruglopende gezondheid moet er nogal wat aangepast worden en dat kost de gemeente nogal wat .
Dat hakte er bij mijn kind in , nee weg hier never nooit niet .
Nu het continue heen en weer van aannemer zus , aannemer zo , de rolstoel en scootermobiel .
De druk van zijn examen en de trainingen , maken hem opstandig en moeilijk mee om te gaan .
Soms het spijbelsyndroom .
Vier jaar later en 7 jaar na dat ik jou heb leren kennen weet ik genoeg inmiddels , dat ook deze fase maar tijdelijk is en na 27 mei de druk eraf is .
Met deze wetenschap van nu en mijn kwetsbaar heid van toen , kan ik alleen maar zeggen, goh wat een verspilde energie dat kleppen naar school .
Mijn kind is blijkbaar die periode vergeten , alleen ik niet.
Juf, het gaat je goed , zeg tegen je baas dat hij naar vier jaar echt niet meer het een en ander hoeft uittepraten.
De tijd vliegt , gr B