Open brief aan een juf .

• Bernadette

Hoi Juf ,

Als je al een ontiegelijke baaldag hebt moet je niet naar de lokale super gaan , ooit heb ik dat mezelf voorgenomen .

De kans dat je dan bekende tegen het lijft loopt en er gezellig een praatje gemaakt word is dan groot .

Ook nu weer , vraag :Hoe is het met de kinderen , antwoord :altijd goed , reactie goh das wel eens anders geweest , zucht jou naam werd er bijgehaald .

En ik had al een pestbui ………….

Herinneringen worden opgehaald en meteen zit ik weer in die drie jaar ervaring met jou .

Wat heb je ons leven zuur gemaakt en wat baal ik er van dat ik nu niks meer met dat gevoel kan , de kids zijn gelukkig van de lagere school af en ik hoef niet meer elke dag naar school te kleppen om weer het een en ander aan te horen .

Hij is weggelopen vandaag , hij heeft zo,n enge blik , hij staat op de gang , hij dit , hij dat , mijn dagelijkse gangetje .

Nu vier jaar verder weet ik dat die enge blik , een blik van onrechtvaardigheid was , hij kreeg de schuld van iets wat een ander deed .

Zo cleaver als hij was, wist hij dat erover praten met jou geen zin had , het antwoord kende hij inmiddels , hij loog .

Vaak komt hier op dit bord de discussie leeerkrachten voorbij , soms reageer ik , meestal niet want ik weet dat meteen mijn bevooroordeling erbij komt .

Jij leest immers fictief over mijn schouder mee .

De vier jaar middelbaar onderwijs zijn met horten en stoten verlopen , de laatste twee jaar redelijk , nu weer even een dipje .

Alleen nu weet ik waarom .

Eerst de druk dat we eventueel moesten verhuizen , door mijn teruglopende gezondheid moet er nogal wat aangepast worden en dat kost de gemeente nogal wat .

Dat hakte er bij mijn kind in , nee weg hier never nooit niet .

Nu het continue heen en weer van aannemer zus , aannemer zo , de rolstoel en scootermobiel .

De druk van zijn examen en de trainingen , maken hem opstandig en moeilijk mee om te gaan .

Soms het spijbelsyndroom .

Vier jaar later en 7 jaar na dat ik jou heb leren kennen weet ik genoeg inmiddels , dat ook deze fase maar tijdelijk is en na 27 mei de druk eraf is .

Met deze wetenschap van nu en mijn kwetsbaar heid van toen , kan ik alleen maar zeggen, goh wat een verspilde energie dat kleppen naar school .

Mijn kind is blijkbaar die periode vergeten , alleen ik niet.

Juf, het gaat je goed , zeg tegen je baas dat hij naar vier jaar echt niet meer het een en ander hoeft uittepraten.

De tijd vliegt , gr B

• Helga

Hé Det,

Mooie brief. Hopenlijk heb je het met dit ‘van je af gesproken’;)

Ik herken mijzelf erin, dat helpt wellicht ook. Ik herken trouwens ook het onrechtvaardige naar mijn zoon toe. Hij ‘liegt’ ook altijd. Gaat niet naar zijn juf want die luistert tóch niet naar hém, enz enz.

Nog 4 maanden en dan zijn ook wij van die basisschool af!! De vlag gaat uit.:D

Groetjes van Helga

• rene

hoi , ik zal eens een herrinnering van mijn lagere schooltijd vertellen ,

nu ongeveer 25 jaar geleden.

het was de 5e klas en ik slikte tegretol.

de leraar vondt op een dag mijn handschrift onder de norm.

hij was zo kwaad op mij dat hij mij aan mijn oorlel de klas uitsleurde,

hij nam mij mee naar de 2e klas , voor straf moest ik de hele dag

lijntjes overtrekken in die oefenboekjes , wat dus in de 2e klas

gedaan wordt.

die man zette mij in de eerste plaats voor mijn klasgenoten voor @!#$,

en tegenover de 2e klassers en het complete lerarenteam.

en ik kon mij toch al niet concentreren op school.

ik was en ben eigenlijk zo kwaad op die man dat ik al 25 jaar deze man

ontwijk , niet dat ik bang voor hem ben , ik ben bang voor mijzelf.

ik zou namelijk wel eens mijn zelfbeheersing kunnen verliezen , daarom

ontloop ik hem.

ik snapte mijn ouders eigenlijk ook niet want die tolereerden dit , dat zou ik nooit doen als mijn zoon dit zou overkomen.

trouwens later heb ik de avond mts gedaan en een economische studie,

dat ging wel omdat de avondschool 1 of 2 keer in de week enkele uurtjes

duurt , kort genoeg om mijn concentratie vast te houden en dan gaat het wel.

ik heb nu een eigen bedrijf en volgens diverse leraren op de lagere school

zou ik putjeschepper worden.

velen hebben hun best gedaan om mij te slopen , het is ze echter niet gelukt.

• Albert

Góh Bernadette,

Wat een verhaal zeg, ik werd er eerlijk gezegd een beetje somber van, toen ik het las.

Het geeft wel precies weer waar ouders tegen aanlopen, als een kind ADHD heeft.

Het is alleen jammer dat er nog steeds niets verandert is, dit verhaal blijft zich eindeloos herhalen.

Hoelang nog, ik denk zolang het nog gepikt wordt.

alleen doe je er niet zoveel tegen, maar met al deze mensen op dit prikbord en het autistme-bord en al die andere borden mischien wel.

Op de barrikaden?

Groeten, Albert.

• seetje

zo ,bernadette dat is niet misselijk zeg. petje af. wat moet jij een krachtig persoon zijn om je er telkens zo sterk uit te slaan. ik weet dat ik me op het begin van het pad bevindt. dat jij inmiddels hebt doorlopen.en ik ga ervoor. en probeer inderdaad. jou raad op te volgen en niet te veel energie te stoppen in bijv, die verkeerde docente. wel blijf ik erg alert op mijn kind. op naar mei, en laat dan zeker de vlag wapperen. met of zonder papieren. want een prestatie is het zeker. groetjes.

• seetje

hoi rene. ik zie het zo nog voor mij. een jongen uit mijn klas. altijd de vervelendst antwoorden moeten geven. altijd op zijn kop krijgen. altijd weer dat kleineren van die docent naar hem toe. altijd achter in de klas moeten zitten,.altijd uit de klas gestuurd worden. altijd de schuld krijgen. altijd… ik kan zo nog wel een heel uur doorblijven gaan. ik merk tijdens het type steeds harder op de toetsen ga slaan. want boos ,ja echt boos ben ik nog steeds als ik er aan terug denk. van die jongen had ik nooit geen last. van het optreden van de docent wel. ik denk met regelmaat aan die jongen en zou hem graag nog eens terug zien. om te horen dat het hem goed gaat ,.,want dit is wat hij dubbel en dwars verdient. het onrecht wat hem aangedaan is. is niet goed te praten. ik bewonderde hem altijd weer. en dat geldt ook voor jou. groetjes

• Bernadette

Hoi Helga ,

ik ken jou persoonlijkheid inmiddels ook wel zo,n beetje en ook jou zie ik daar dat schoolplein opknallen , net een appel , rood van buiten zacht van binnen , want het kwetsbare dat verstop je diep weg , onder het motto , het zal wel .

Uit ervaring weet ik dat dat proces de eerste twee jaar op het voortgezet onderwijs doorgaat , dan groeien ze de kids letterlijk en figuurlijk worden ze massief , het eerste jaar werd N , nog in een vuilkontainer gegooid en belde de school mij hierover op .

Ze voelde de verplichting om mij dat te vertellen .

Nu is het nog bij jou vier maanden en dan nog vier weken , vier dagen en dan sta je met een kaaps viooltje voor de meester en juf met dank aan alles en bijt je de binnenkant van je wangen bijna stuk , geen krimp geven , niet ff stiekum je middelvinger op steken , want daar staan we boven , zucht gr B

• Bernadette

Hoi Rene ,

Bij jou herken ik nu het gevoel van ze zullen me niet klein krijgen wat er ook gebeurt , juist misschien wel dankzij de vernederingen is het je gelukt om een eigen bedrijf te starten .

Dat er een hoop onverwerkt verdriet zit is ook herkenbaar .

Mijn zoon zat ook diverse keren bij de kleintjes , hij vond het prachtig want die kleintjes dweepte met hem en hij was weg van de juf .

De leraar zei tegen zijn klas N zit hier om mij te helpen weer een andere benadering als jij ewrvaarde .

Mijn bericht had niet de intensie om oude wonde bij jou open te rakelen , mijn excuus hiervoor . groet B

• Helga

Dat laatste weet ik zo net nog niet Det;) Het zou wel moeten maar………..:D

Effin op het VO is het ook geen rozegeur en maneschijn, daar ben ik al achter met de oudste en die heeft geen eens ADHD! Maar toch, dat gemekker van die ‘juffen en meesters’ hangt me na 8 jaar behoorlijk de str.t uit!

Verder heb je gelijk hoor! Stomend ben ik daar het schoolplein opgelopen:)

En hoe diep het gaat zitten bij zo'n kind zie je wel aan Rene's verhaal.

Groet, Helga

• Bernadette

Hoi Seetje en Albert ,

Reageer ff op jullie beide in een posting , anders staat mijn naam er weer te vaak .

Dit was en blijft voor mij een manier om de dingen af te reageren , aan de ene kant weet je dat , dit soort dingen blijven hangen in een dorpie dat heeft voordelen en nadelen .

Ik moet er ook niet aan denken om in een grote stad te wonen , de verleidingen zijn daar te groot .

Somber hoef je er niet om te worden Albert , is een realiteit .

Vele van mijn collega ouders herkennen dit gevoel , lees de reactie van Helga en zo zuller er meerdere zijn .

Pas later , zoals nu weet je dat je je te vaak te kwetsbaar hebt opgesteld en dat je juist daardoor een makkelijk doelwit was .

Mijn kind heeft vanaf de bovenbouw drie jaar dezelfde juf gehad , als enige ouder ging ik er tegenin , kreeg toen de meute niet mee .

Halverwege groep 8 kwamen de ouders daarop terug , ik had toch wel gelijk gehad , ja logisch voortgezet onderwijs hebben ze te dealen met wel 8 tot 9 verschillende leerkrachten . Toen was het te laat .

Veranderen zal het niet snel Albert vroeger heten het dat de drempel te hoog was , nu word het werkdruk genoemd en Den Haag staat ver van de realiteit .

Seetje , mijn kind heeft ook adhd en Asperger , juist dat laatste geeft hem de kracht en doorzettingsvermogen en wat mij aangaat , daar denk ik niet zo diep over na ………

Pik wel de dingen op , zoals je al zei je staat aan het begin . leer van de uitschieters van ouders zoals ik en kijk naar je kind , ontwikkel de voelsprieten en vooral geniet , gr B