AD(H)D Symptomen

• Tosca

Hallo, ik heb sterk het idee dat ik last heb van ADD of ADHD, nou vroeg ik me af, omdat hier natuurlijk veel mensen prikken die er veel ervaring mee hebben, en misschien ook deskundigen ofzo.

-snel afgeleid zijn door irrelevante dingen en geluiden;

Dat is bij mij zo, als ik in de klas zit en de leraar verteld iets, gaat het bij mij vaak het ene oor in en het andere uit, ik wíl wel opletten, maar het is gewoon heel erg moeilijk, vooral als we bijvoorbeeld gaan nakijken, dan kan ik me echt niet 50 minuten lang concentreren, ik hoor altijd elke auto of vliegtuig.

-moeite hebben met plannen en organiseren;

Ook, ik kan nooit met mijn huiswerk beginnen, ik stel het altijd uit tot het einde van het weekend en dan kom ik soms in de problemen, ik kan niet iets plannen als ik er geen zin in heb, of gewoon iets plannen, daar heb ik ook heel veel moeite mee.

-zelden instructies nauwkeurig en compleet opvolgen;

Zelden, zeg maar gerust nooit, als ik een dvd speler nieuw heb, of een videocamera, dan ga ik echt niet in het boekje lezen hoe het zit allemaal, ik ga altijd eerst zelf van alles uitproberen, en als iets bijvoorbeeld veranderd moet worden, zegt mijn tante wel eens: heb je al in het boekje gelezen? dat dat eens,' maar dat doe ik dan niet en ga het zelf proberen of laat het gewoon zo.

-verliezen of vergeten van dingen als sleutels, portemonnee, reisdocumenten en spullen die nodig zijn om een taak uit te voeren.

Heb ik ook vaak, vooral vroeger met mijn sleutels, nu heb ik al 4 jaar een keycoard, dan raak ik de sleutels in ieder geval niet kwijt of vergeet ze niet, ik leg expres mijn afstandsbediening van de tv naast de tv als ik klaar ben met kijken, en als ik dat een keer vergeet, kan ik hem meteen niet meer vinden, ik zie alles, behalve die afstandsbediening.

Verder heb ik dyscalculie en zit op het speciaal onderwijs, ik vind het altijd heel erg moeilijk om me te concentreren. Als we gaan nakijken kan ik 1 minuut mijn aandacht erbij houden, ofzo, ik kan ook moeilijk een gesprek voeren en aanhouden, dan word ik ongeduldig, ik heb echt geen geduld. Ik zit ook 24 uur per dag aan mijn haar te friemelen (behalve als ik slaap natuurlijk :P) of met mijn voeten te bewegen, ik ben niet echt druk, maar soms heb ik ineens een uitbarsting en ga ik anderen irriteren of kan ik maar niet stoppen met praten.

Ook stoor ik me bijvoorbeeld heel erg als ik aan tafel zit en hoor iemand kauwen, dan word ik helemaal geirriteerd en zet de radio maar aan, anders komt er weer ruzie als ik er iets van zeg. Ik heb nooit medicijnen gebruikt en het is nooit ontdekt of ik ADHD of ADD heb. Mijn moeder kocht vroeger niet veel cola of snoep omdat ze zei dat ik er onrustig/druk van werd, van suiker dus. Ik zeg dan wel eens van: kan ik me niet laten testen of ik ADD heb? maar dan zegt ze: nou, je moet eerst maar eens vroeger naar bed gaan, terwijl ik helemaal niet laat naar bed ga, ik slaap genoeg, maar ze verzint steeds smoezen ofzo, ze wil denk ik niet geloven dat ik het misschien heb. Nou, wie kan me vertellen wat dit is en of het veel op ADHD of ADD lijkt? ik weet natuurlijk wel dat je het pas echt zeker weet als je je hebt laten testen, maar ik ben toch benieuwd wat jullie hier erover te zeggen hebben en wat jullie denken.

Alvast Bedankt!

Groetjes, Tosca (P.S ik be 17 jaar)

• Bernadette

Hoi Tosca ,

Als ik het zo lees zou ik denken het zou best kunnen , meisjes of jongens met adhd kunnen verschillen , naarmate je ouder word veranderd ook de typische adhd kenmerken in inderdaad gefriemel enz.

Je bent 17 jaar waarom pak je de telefoon niet en maak je een afspraak !!!!!

Het slapen of slecht slapen is ook een vaak voorkomend probleem bij ADHDers , het is moeilijk om de prikkels van de dag te verwerken , gr Bernadette

• Lisa

Lieve Tosca,

Volgens mij heb jij het helemaal bij het rechte eind. Zoals je het zo allemaal beschrijft ben je volgens mij het schoolvoorbeeld van een adhd-er.

Inderdaad uiten meisjes adhd vaak anders dan jongens, bij meisjes slaat het eerder ‘naar binnen’ zeg maar. Dat is die innerlijke onrust. Bij adhd-ers staan de zintuigen op scherp, het is dan dus heel normaal dat je alles hoort, ziet,voelt,ruikt,etc. En je daar ook sneller aan irriteert. Anderen valt het niet eens op, maar jij merkt alles. Als (bijna)volwassen adhd-er ren je ook niet meer de hele dag rond, zoals je dat misschien wel deed toen je klein was, maar uit het zich in de dingen die jij noemt zoals :friemelen,niet kunnen concentreren/plannen, snel geiriiteert zijn,etc. Misschien moet je op internet eens zo'n vragenlijst voor jezelf invullen, zo kun je een goede indicatie krijgen of je het mogelijk wel of niet hebt.

Print die lijst uit en neem hem mee naar je huisarts. Alleen zo kun je zekerheid krijgen. Besef wel dat je moeder het goed bedoeld. Ze heeft je waarschijnlijk volledig geaccepteerd zoals je bent, inclusief je rariteiten. Dat is heel waardevol, zo'n moeder moet je koesteren. Hou ons op de hoogte !

Groetjes Lisa

• Ben

Ha Tosca,ik ben geen beroepsdeskundige maar heb zelf na veel tobben uitgeplozen dat ik adhd heb.Via de huisarts werd ik doorverwezen naar de GGZ. waar ik eerst op een wachtlijst kwam.Na een half jaar heb ik een vragenlijst ingevuld en kwam op gesprek bij een psychiater,met mijn moeder als Ben-deskundige en met alle rapporten van de basisschool.Die rapporten leken de definitieve doorslag te geven voor de diagnose omdat er typisch adhd opmerkingen in stonden zoals:als hij wil dan kan hij het wel,dromen moet je in je bed doen,je houdt je meer met het werk van anderen bezig,zit teveel te kletsen etc.

Helaas heeft het 30 jaar moeten duren voordat ik meer inzicht in mezelf kreeg,waarom ik zo ‘moeilijk’ was.Daarom vind ik het erg knap dat jij nu al zover bent want wat je beschrijft getuigt van een behoorlijk inzicht in jezelf.

Niemand zal ooit 100 procent geven bij het stellen van een diagnose maar als je het mij vraagt dan ben ik er vrij zeker van dat je in meer of mindere mate ad(h)d hebt.

Veel succes bij alles wat je doet.

Ben

• Tosca

ja, ik heb inderdaad ook erge last van slaapproblemen, ik bedoel dat ik als ik op bed lig in ieder geval altijd het eerste half uur wakker lig van het denken, ik denk echt aan de meest lompe dingen, wat ik morgen ga doen ofzo, soms lig ik er zelfs 2 uur wakker van, ik heb mijn ogen wel gewoon dicht enzo, maar door de overvloed aan gedachtes blijf ik wakker, dan zeg ik tegen mezelf: nou, hou nou op met je gedenk en ga slapen', maar dat is echt heel erg moeilijk, nou had ik nog een vraag, als je je laat testen op ADHD, hoe duur is dat dan ongeveer? maar dan wel zo'n test inderdaad dat je ouders en jijzelf enzo een test moeten invullen.

Wat jij zei Ben klopt wel, in mijn oude rapporten staat in bijna elk vak en elk rapport dat ik wel mijn best doe, maar vaak ‘afwezig’ ben, dus dat ik de hele tijd zit te dagdromen en geen concentratie heb. En mijn moeder zei pas dat ze altijd blij was als er eens iets ‘goeds’ in die rapporten stond. Ik wil graag dat de diagnose getrokken word want dan weet ik dat het in ieder geval niet aan mij ligt, wat iedereen nu wel denkt, misschien is het ook wel zo, maar ik herken mezelf zo goed in die symptomen enzo, ook heb ik dwangmatige gedachten en handelingen, zoals controleren of de deur wel op slot zit, kijken of ik mijn wekker wel heb gezet en alles aanraken of met het licht knipperen, daar word ik ook helemaal gek van, nu las ik tot mijn verbazing dat dat ook symptomen zijn van ADHD, toen wist ik het bijna wel zeker, maar ik wil me dus graag laten testen, wie weet hoe duur dit ongeveer is?

Groetjes Tosca.

• Ben

Als je het via de reguliere weg doet,dus beginnend bij je huisarts,dan ben je er voor verzekerd,dus gratis.

veel succes en sterkte.

Ben

• edwin

lijkt er erg sterk op..zou eens kijken of je en test kan afleggen..ga eens bij je huisarts langs en vraag eens of je die je kan doorverwijzen bij een instantie waar je de test kan laten maken

Groetjes Edwin