Hallo, ik heb sterk het idee dat ik last heb van ADD of ADHD, nou vroeg ik me af, omdat hier natuurlijk veel mensen prikken die er veel ervaring mee hebben, en misschien ook deskundigen ofzo.
-snel afgeleid zijn door irrelevante dingen en geluiden;
Dat is bij mij zo, als ik in de klas zit en de leraar verteld iets, gaat het bij mij vaak het ene oor in en het andere uit, ik wíl wel opletten, maar het is gewoon heel erg moeilijk, vooral als we bijvoorbeeld gaan nakijken, dan kan ik me echt niet 50 minuten lang concentreren, ik hoor altijd elke auto of vliegtuig.
-moeite hebben met plannen en organiseren;
Ook, ik kan nooit met mijn huiswerk beginnen, ik stel het altijd uit tot het einde van het weekend en dan kom ik soms in de problemen, ik kan niet iets plannen als ik er geen zin in heb, of gewoon iets plannen, daar heb ik ook heel veel moeite mee.
-zelden instructies nauwkeurig en compleet opvolgen;
Zelden, zeg maar gerust nooit, als ik een dvd speler nieuw heb, of een videocamera, dan ga ik echt niet in het boekje lezen hoe het zit allemaal, ik ga altijd eerst zelf van alles uitproberen, en als iets bijvoorbeeld veranderd moet worden, zegt mijn tante wel eens: heb je al in het boekje gelezen? dat dat eens,' maar dat doe ik dan niet en ga het zelf proberen of laat het gewoon zo.
-verliezen of vergeten van dingen als sleutels, portemonnee, reisdocumenten en spullen die nodig zijn om een taak uit te voeren.
Heb ik ook vaak, vooral vroeger met mijn sleutels, nu heb ik al 4 jaar een keycoard, dan raak ik de sleutels in ieder geval niet kwijt of vergeet ze niet, ik leg expres mijn afstandsbediening van de tv naast de tv als ik klaar ben met kijken, en als ik dat een keer vergeet, kan ik hem meteen niet meer vinden, ik zie alles, behalve die afstandsbediening.
Verder heb ik dyscalculie en zit op het speciaal onderwijs, ik vind het altijd heel erg moeilijk om me te concentreren. Als we gaan nakijken kan ik 1 minuut mijn aandacht erbij houden, ofzo, ik kan ook moeilijk een gesprek voeren en aanhouden, dan word ik ongeduldig, ik heb echt geen geduld. Ik zit ook 24 uur per dag aan mijn haar te friemelen (behalve als ik slaap natuurlijk ) of met mijn voeten te bewegen, ik ben niet echt druk, maar soms heb ik ineens een uitbarsting en ga ik anderen irriteren of kan ik maar niet stoppen met praten.
Ook stoor ik me bijvoorbeeld heel erg als ik aan tafel zit en hoor iemand kauwen, dan word ik helemaal geirriteerd en zet de radio maar aan, anders komt er weer ruzie als ik er iets van zeg. Ik heb nooit medicijnen gebruikt en het is nooit ontdekt of ik ADHD of ADD heb. Mijn moeder kocht vroeger niet veel cola of snoep omdat ze zei dat ik er onrustig/druk van werd, van suiker dus. Ik zeg dan wel eens van: kan ik me niet laten testen of ik ADD heb? maar dan zegt ze: nou, je moet eerst maar eens vroeger naar bed gaan, terwijl ik helemaal niet laat naar bed ga, ik slaap genoeg, maar ze verzint steeds smoezen ofzo, ze wil denk ik niet geloven dat ik het misschien heb. Nou, wie kan me vertellen wat dit is en of het veel op ADHD of ADD lijkt? ik weet natuurlijk wel dat je het pas echt zeker weet als je je hebt laten testen, maar ik ben toch benieuwd wat jullie hier erover te zeggen hebben en wat jullie denken.
Alvast Bedankt!
Groetjes, Tosca (P.S ik be 17 jaar)