DHA /EPA test

• marleen

Hallo allemaal,

via een tip van een van jullie heb ik hier nu kauwbare visoliepilletjes gekregen (wel betaald :) ). Daar zat ook een ‘mooi’ boek bij. Weer zo'n boek, heb ik het gevoel, dat weer te mooi is om waar te zijn. Over voeding en voedingssupplementen. Natuurlijk wordt daarin aangekondigd dat hun producten de beste zijn en erg noodzakelijk zijn. Tja, stel je voor dat ze schreven dat die van de anderen eigenlijk beter zijn en dat het eigenlijk toch allemaal niet helpt.

Niettegenstaande deze bedenkingen denk ik toch , hoop ik toch, nog altijd dat de visolie wat kan doen.

In dit boek staat dus dat ADHD ers vaak een laag DHA of EPA niveau hebben (twee zuren die uit het onverzadigde vetzuur omega 3 omgezet worden).

Nou was mijn vraag. Is er ergens een test, een of andere bloedtest veronderstel ik die deze niveaus kan nagaan??

Ik hoop dat mijn vraag bij de meer deskundigen in deze temas niet al te onwetend overkomt.

Marleen.

• Jet

Hoi Marleen,

Voor zover ik weet zitten de vetten in de celwand en in de (zenuw)cellen zelf en niet in het bloed en is het niet in een bloedtest te zien, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

In Engeland is er een onderzoek geweest in het plaatsje Durham en daar is een wetenschappelijke onderzoek geweest door grote groepen kinderen Visolie te geven (en placebo's). Dit is bij de BBC uitgezonden in het programma The Human Body. Hieronder staat het adres waar dit programma, het onderzoek en de achtergrond staat beschreven.

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/articles/intelligenceandmemory/omega_three.shtml

Gr. Jet

• Sarah

Hoi Marleen,

De kinderarts van mijn zoon laat bloed onderzoeken om te kijken waar hij precies een tekort aan heeft zodat hij naast ritalin ook andere middelen kan voorschrijven. Wij weten nu precies aan welke stoffen onze zoon te kort heeft en wat juist aangevuld kan worden. Deze kinderarts doet veel onderzoek naar de relatie adhd/dyslectie en naar het ontbreken van bepaalde stoffen zoals bepaalde vetzuren, carnitine e.d.

Maar aangezien jij in Spanje woont lijkt mij dat het wel erg omslachtig om dat in Nederland te doen. Tenzij je natuurlijk nog regelmatig hier naar toe komt.

Groetjes Sarah.

• brigitte

hoi marleen,wij gebruikten visolie van het merk eye-q, die ook beweerden de beste te hebben qua verhoudingen omega vetzuren,volgens onze kinderneuroloog is het helaas alleen maar commercieel en is het gewoon te vergelijken met de levertraan van vroeger,soms zie ik ook door de bomen het bos niet meer,wat moet je wel geloven en wat niet,iedereen moet daar zijn eigen weg in zoeken vrees ik