klacht over ritalin

• Ben

Beste lezer,

Ik ben een volwassen adhd 'er en gebruik 4 jaar ritalin.Normaal altijd tot volle tevredenheid echter,afgelopen zomer kreeg ik een nieuwe lading pillen waar ik niet lekker van werd,duizelig en een beetje misselijk.Ook de concentratie liet te wensen over.Via mijn behandelaar hebben we een mailtje gestuurd naar novartis en een vragenlijst ingevuld maar nooit meer bericht teruggehad.De nieuwe lading pillen,daar mankeerde niets aan.Nu een dik half jaar later heb ik het zelfde probleem.Ik heb het gevoel dat ik niet serieus genomen word dus daarom wil ik vragen of er mensen zijn met het zelfde probleem.

Bedankt voor de aandacht

• Albert

Hallo Ben,

Kun je wat duidelijker zijn over de Ritalin? Is het wel de echte, specifiek van Novartis?

Ik dacht namelijk dat Novarits zou stoppen met de productie en dat een andere fa. dit over zou nemen.(ik ga geen namen noemen)

Er is al vaker gediscusseerd over Methylfenidaat van andere merken, Daar had ik in het begin dezelfder klachten bij als jij nu beschrijft.

Toen ik daarna overging op Ritalin(de echte zeg maar)waren de klachten over.

Kan het zijn dat met de overname van de productie de samenstelling is veranderd?

Groeten Albert.

• Bernadette

Hallo Ben ,

Het licht eraan wat voor Ritalin of Methylfenidaat je hebt , heb je Ritalin van Novartis of Methylfenidaat van een of de zes andere merken .

Daarin zit het verschil namelijk , let goed op wat de behandeld arts je voorschrijft .

Het verschil zit in de bindingsmiddelen daarin verschilt het een met het andere merk .

Dat de door jou genoemde firma niet reageerd komt mij niet helemaal vreemd over , diverse keren heb ik ze uitgenodigd om het verschil uitteleggen , maar geen reaktie.

Het eerste bedrijf heeft titalin op de markt gebracht en de rest kwamen na het verloop van het patent met methylfenidaat , daarom moet je even nagaan wat je nu werkelijk geslikt hebt , gr B

• Rianne

Een jaartje terug kregen wij ook een aantal doosjes Ritalin (de echte ook van Novartis) waar we niet tevreden over waren. De tabletjes moeten bij ons in tweeen gebroken worden (5mg dus). Dat was voorheen nooit een probleem geweest. Dit keer lukte het gewoon niet. Het was een regelrechte ramp. Dit kon ik mijn kinderen zo niet geven want de dosering was daardoor veel te wisselend. En ik zag me toch echt niet iedere keer 5mg ‘gruis’ afwegen. Een nieuw doosje bleek hetzelfde probleem te hebben. De apotheker kreeg het ook niet voor elkaar om de tabletjes netjes in tweeen te breken. De apotheker heeft dit gemeld bij Novartis. Ook wij hadden het gevoel niet serieus genomen te worden met onze klacht.

Uit nood zijn we toen overgestapt op Methylfenidaat. Die tabletjes breken probleemloos. Voor mijn kinderen bleek er gelukkig verder geen verschil te zijn tussen Ritalin en Methylfenidaat.

Ik heb dus nog een paar doosjes niet-te-breken Ritalin liggen…

• Ben

Hallo mensen,alvast bedankt voor de reacties.Nog even voor de duidelijkheid,het gaat om de echte ritalin van novartis.

Toen de apotheker 2 jaar geleden met een eigen merk aan kwam,had ik trouwens soortgelijke klachten.

• Franca

Hallo mensen,

Nu ik dit zo lees, besef ik dat mijn zoon van 10 ook regelmatig klaagt over duizeligheid. Hij gebruikt ook ritalin van novartis. Is dit iets dat ik moet melden aan de kinderarts? We moeten komende week voor controle.

Franca

• Bernadette

Hoi ,

Ja zowiezo moet je dat meldde , er zit een verschil tussen ritalin en methylfenidaat , de bestandsdelen wijken af .

We hebben een jaar terug hier ook al een discussioe over gehad , er kunnen bijwerkingen zijn .gr B

• Ben

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen dit melden,ook bij novartis.Het was al duidelijk dat deze verschijnselen zich ook voordoen bij het gebruik van methylfenidaat van andere merken maar laat het doordringen dat hetzelfde ook aan de hand is bij sommige charges van novartis zelf.Wie weet hoeveel kinderen er rondlopen met deze klachten,die niet kenbaar kunnen maken,of niet serieus genomen worden, dat er iets met de pilletjes is.

In de bijsluiter staat een telefoonnummer maar ik heb het nu eerst maar via email gemeld,wachtende op een reactie.Meldt dan ook het chargenummer dat op de zijkant van het doosje staat.

Nu er toch al twee andere reacties zijn mbt de novartis ritalin,moet er echt iets gebeuren.

• Bernadette

Wauw Ben ,

Er waren vorig jaar ik schat zo,n zestig reactie,s over methylfenidaat met dezelfde klachten .

Er iets aan doen is een , maar dan gr B

• Ben

Ik werd gisteren gebeld door novartis met de vraag of ik een doosje wilde opsturen met de ‘slecht werkende’ritalin.Daarnaast wordt mij een vragenlijst toegestuurd waar ik de bijwerkingen in kan vullen.

Je ziet,er iets aan doen is 1,en dan… afwachten maar.

Groeten,Ben