eindelijk

  • marleen

    Hallo Allemaal,

    Wij beginnen met onze vierde diagnose, lijkt belachelijk en jullie vragen je misschien af waarom. Tja, op school geloven ze me niet echt en ik heb de indruk gehad dat ik nog nooit serieus genomen ben, zeker de laatste diagnose niet waar ik vorige week zelfs gewoonweg anderhalf uur op de psychiater heb zitten wachten en uiteindelijk naar huis ben mogen gaan, meneer kwam niet af. Kan je daar dan nog in geloven??

    Aangezien het tamelijk slecht gaat op school zijn we weer op zoektocht gegaan, dit keer weer privé, want ik vrees dat sociale zekerheid een algehele ramp wordt (ik blijf het toch proberen en ga donderdag weer met mijn haar recht, hopelijk daagt hij dit keer op.)

    Vandaag heb ik het eerste gesprek gehad met de psychologe en ik kon mijn oren bijna niet geloven. Ze doen een gehoortest, een oogtest, zelfs een bloedtest (voor tiroïdes, of hoe heet dat in het nederlands) verder verschillende testen waarvan ik achteraf alle resultaten schriftelijk zal krijgen en er om het even waar mee kan heengaan. Ik kreeg twee pakketjes met vragenlijsten (meervoud jawel) een voor thuis en een voor school. Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik eindelijk eens serieus genomen wordt en ze eindelijk eens zullen nakijken wat er eigenlijk aan de hand is.

    Het zal mij wat centen kosten om dit allemaal te betalen, maar ik ben blij en heb het gevoel dat ik eindelijk zal weten wat er scheelt.

    Ik ben benieuwd naar de uitslag die we over een maand ongeveer zullen weten. Donderdag al de gehoortest, stel je voor dat het gewoon hoorapparaatjes zijn die hij nodig heeft, ik zou er wat van krijgen………….

    Waarom doen ze de dingen toch niet deftig van de eerste keer en moet er zo'n zoektocht gebeuren voor je eindelijk een goed team vasthebt?? Ik veronderstel dat jullie daar in Nederland ook wel problemen mee zullen hebben, maar hier is het dus vreselijk en de sociale zekerheid, daar heb ik het maar liever niet meer over.

    Groetjes.

    Marleen.

  • Rianne

    Hier gaat het dan toch wel anders dan bij jou in Spanje. Al lijkt het wel of ieder kind hier een ander traject volgt. Het lijkt wel of niemand de boel regisseerd. Iedere arts is vrij om naar eigen inzichten onderzoeken te doen. Er is hier in Nederland in iedergeval geen ‘protocol’ voorhanden waar artsen zich aan moeten houden als ouders bij hun komen met de vraag;' Wat is er toch met m'n kind? Het is anders dan andere kinderen'. Iedereen ‘doet’ maar wat.

    Mijn kind is eerst helemaal binnenste buiten gekeerd. Op 4 jarige leeftijd begonnen de onderzoeken. Men wilde eerst uitsluiten dat er een lichamelijke oorzaak was voor het andere afwijkende gedrag. C.T-onderzoek en liquor (ruggeprik)afname onder narcose, genetisch onderzoek, audiologisch onderzoek, neurologisch onderzoek. Er kwam behalve een lichte vorm van bloedarmoede helemaal niets uit al die onderzoeken. Pas daarna begonnen de psychologische testen; observaties van het spelen in een speelkamer, IQ test, gesprekken met ons en nog veel meer. Daarna kwam pas de officiele diagnose (onze zoon was toen net 6); Asperger, hoogbegaafdheid en ADHD zonder hyperactiviteit. Bij het Second Opinion (toen hij 81/2 was want we stonden eerst weer een jaar op de wachtlijst) werd Asperger verandert in autisme omdat er gezien het IQ profiel geen sprake kon zijn van Asperger daarna werden we verwezen naar een kinderpsychiater die gespecialiseerd is in autisme. Ook daar kwamen we weer op een wachtlijst terecht. Onze zoon was toen 10.

    De diagnoses zijn gesteld door in Nederland opgeleidde kinderpsychiaters… Nummer 1 vond dat ALLE kinderen met autisme met een hoger IQ dan 70 de diagnose ‘Asperger’ moeten krijgen. Volgens haar was Asperger synoniem aan HFA (Hoger functionerend autisme). Dit is niet conform de literatuur die over dit onderwerp te vinden is maar een eigen interpretatie. Er werd niets gedaan aan de taalachterstand.

    Nummer 2 keek meer naar het IQ-profiel en sloot Asperger zo uit. Geen enkele vorm van hulp kregen we in die tijd. Wel was onze zoon inmiddels ‘afgevloeid’ naar het Speciaal Onderwijs. Thuis ben ik onze zoon intensief gaan begeleiden want niemand anders deed iets zinnigs.

    Nummer 3, waar we goed 2 jaar geleden bij terecht kwamen, pakt nu de oorzaak van de echte problemen aan. Mijn zoon (inmiddels al weer 13) krijgt nu Ritalin voor de ADHD kenmerken. Dit werkt goed bij hem. De ‘problemen’ zijn een stuk minder geworden.

    Tja, en dan het onderwijs. Mijn ervaring is inmiddels wel; ook al heb je een uiteindelijk officiele diagnose waarin je je kind herkent, je komt toch mensen in det onderwijs tegen die denken dat ze het beter weten…. en dus even gaan vertellen hoe ze dit varkentje zullen gaan wassen om vervolgens maanden later de puinhoop die ze verooorzaakt hebben door het niet opvolgen van adviezen op te laten ruimen door de ouders…..

    Want; Onderwijzers komen en gaan. Ouders zullen altijd blijven bestaan.

    Soms zou ik willen dat dit alles een boze droom is en dat het tijd wordt dat ik wakker wordt en dan zie dat er helemaal iets aan de hand is….

  • Albert

    Tsja Rianne,

    Weet je, als een werkdag er op zit komen de leerkrachten thuis, en kunnen ze doen waar ze zin in hebben. Als ze vakantie hebben, hebben ze dat drie keer langer dan een doorsnee werknemer om tot rust te komen.

    Zoals denk ik bij een ieder die werkt, vind niemand het leuk te moeten werken met b.v. klieren van collega's of lastige klanten, want dan moet men zich inspannen om problemen op te lossen

    Dat is niet leuk en dan ga je met een rot gevoel naar huis en dat geld voor leerkrachten ook denk ik.

    Bij jullie gaat het ADHD-leventje gewoon door, met alle ups en downs en de schoolvakanties zijn dan alleen maar intensiever en wie houdt er dan rekening met jou, hoe kom jij tot rust?

    Ieder kind heeft echter wel recht op goede scholing en daar horen zei voor te zorgen, met alle ups en downs en dat hoort te gebeuren met alle mogelijkheden die ze aangereikt krijgen, dat is hun plicht.

    Als dat te moeilijk voor ze is dan moeten ze een ander vak gaan kiezen, maar dan

    missen ze natuurlijk wel die mooie lange vakantie's.

    Dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor alle leerkrachten, want er zijn natuurlijk ook wel goeie, maar dat zijn mensen met een missie.

    Ik weet dat dit een beetje negatief is, maar dat is blijven hangen uit mijn eigen jeugd, met adhd.

    Groeten Albert.

  • Rianne

    “hoe kom jij tot rust?”

    …………..?????? Oeps. Een groot vraagteken dus. Pijnlijk ook want je legt de vinger op een zeer gevoelige plek. Ik heb er geen tijd voor…… Maar ik ben moe, zo moe…. Nu gaat het b.v. goed met m'n zoon op school en dan gaat de mentor achterlijk doen die werkelijk NIETS snapt van autisme en ADD en de Rugzak uitlegt als ‘hand boven het hoofd houden’, voortrekken e.d..terwijl die knul z'n goede cijfers dubbel en dwars verdiend OMDAT hij er hard voor werkt en OMDAT hij goed begeleid wordt met het organiseren van het huiswerk. Het houdt gewoon nooit op lijkt het wel.

    Mijn kind heeft er ook niet omgevraagd om met een handicap door het leven te moeten gaan.

    Ik richt me op de dingen die goed gaan. Daar put ik dan energie uit. Iedere dag is er wel iets om dankbaar voor te zijn. Maar soms moet ik wel opzoek gaan om het te vinden. Anders hou ik het niet vol.

  • marleen

    Hallo Albert,

    Hier moet ik toch eventjes op reageren, mijn leerkrachtenjobke vraagt het gewoonweg :)

    Dat leerkrachten thuis kunnen komen en gewoonweg uitrusten, dat is niet altijd waar. Sommigen hebben geluk en kunnen dat wel, anderen zoals ikzelf niet. Ik heb thuis 2 kinderen, hoogst waarschijnlijk adhd-ers en anders toch wel heel erg druk en een adhd man. Je kan je voorstellen dat er van uitrusten weinig in huis komt.

    Het uitrusten is volgens mij hetzelfde als bij iedere andere job. Je komt moe thuis van je werk, heb je thuis een rustige situatie dan kan je uitrusten, heb je die niet, dan kan je niet uitrusten. Maar dat heeft niets met je job te maken, maar wel met je thuissituatie.

    Wat de vakantie betreft, indien de leerkrachten niet de vakantie kregen die ze krijgen, mag je je voorstellen dat een 70 procent of misschien wel meer van job verandert. Wie geeft dan les aan al die ‘lieve’ kindjes ?? Het vakantieargument is een argument dat we heel vaak moeten aanhoren en eigenlijk vind ik het een beetje te gemakzuchtig gebruikt. Ik zeg dan altijd: waarom ben jij dan geen leerkracht geworden?? Dan had je ook zoveel vakantie.

    Ik zeg je, de leerkrachten hebben misschien wel veel vakantie, maar dat hebben de meesten echt nodig om opnieuw op krachten te komen anders krijg je nog meer depressies in het vak. Verder hebben wij hier ook 30 uren verplichte bijscholing op een jaar. En ik mag je ook zeggen dat een ‘goede’ leerkracht heel wat werk mee neemt naar huis. Verbeterwerk een voorbereidingswerk kan vaak niet gedaan worden in onze ‘betaalde’ werkuren.

    Dat er heel wat onderwijzers in het vak zitten die er niet zouden moeten zitten, dat weet ik ook wel. Maar zoals ik al eens hier eerder heb gezegd: zitten er niet veel politieagenten in hun vak die er niet zouden moeten zitten? Zitten er niet veel dokters in hun vak die er niet zouden moeten zitten? Om maar te zwijgen over psychologen en psychiaters die we allemaal kennen. Er zitten ook veel priesters en nonnen waar ze niet moeten zitten. Dit is gewoonweg overal zo. Ken je een beroep waar iedereen perfect werkt?? Er is ook het secretaresje dat maar haar nageltjes wat lakt en met haar vriendin aan de telefoon hangt.

    Voor mij is het onderwijs het mooiste beroep dat er kan bestaan. Je krijgt de grootste schat van de ouders in je handen en je hebt de toekomst in je handen. Dat kan niet iedereen zomaar zeggen. Wij zijn verantwoordelijk daarvoor, dat is heel wat! Ik vind het fascinerend en boeiend, steek er heel wat onbetaalde uren in. Maar ik ben lang de enige niet. Er zijn er gelukkig nog heel wat.

    Wat jammer is is dat we veel verantwoordelijkheid hebben, maar o zo weinig autoriteit, die twee zaken moeten altijd samen gaan als je wil dat de dingen succesvol verlopen. En in het onderwijs is dit al lang niet meer het geval. Vroeger was het misschien te veel zoals jij al eens zei: de meester had gesproken en amen. Maar nu is het veel te weinig. Iedereen weet wel wat te zeggen over opvoeding en onderwijs, iedereen weet wel zijn systeem. Maar ik heb twee pedagogische opleidingen en heel wat leeswerk achter de rug en ik kan je zeggen dat HET onderwijssysteem niet bestaat. Elk kind is een wereld, elk kind is een nieuwe situatie, elk kind is een nieuwe zoektocht over hoe het op de beste manier kan leren. Een één op één onderwijssysteem, dat is het beste, maar natuurlijk onmogelijk te betalen. En zelfs dan nog een zoektocht, is dit wel de beste methode voor dit kind?????? Het onderwijs heeft vele theoriën gehad en zal er nog heel wat hebben omdat het gewoonweg onmogelijk is een ideaal onderwijssysteem te bedenken dat voor iedereen werkt. Het onderwijs zal altijd een zoektocht blijven.

    Jammer genoeg is het voor het ogenblik nog teveel een economische zoektocht van bovenuit in plaats van een pedagogische zoektocht van onderuit met diegenen die er echt mee werken.

    Ik hou maar op, ik ben zo al eens bezig geweest. En ik kan er uren en uren over doorgaan. Voor mij is het iets heel belangrijks, daarom moest ik het ook even verdedigen. Ik ben niet de superjuf en de beste pedagogische profesioneel, ik ben gewoon (hoop ik) iemand, zoals nog vele andere gelukkig, die wel in het onderwijs hun werk in de mate van het mogelijke en het menselijke proberen deftig te doen. Dit is bijlange niet altijd perfect, maar wij zijn jammer genoeg ook maar mensen.

    Groetjes.

    Marleen.

    PS: No hard feelings!

  • Albert

    Hallo Marleen,

    Inderdaad no hard fealings, ik probeerde alleen iemand uit de tent te lokken. Mischien ben jij wel één van die leerkrachten met een missie.

    Echter ben jij wel zo gevormt door je eigen ervaring in je thuissituatie, omdat jijzelf een kind met ADHD hebt.

    Dat geeft een hele andere invalshoek, want ook thuis wordt je immers elke dag met je neus op de feiten gedrukt, dat is nou net het verschil.

    Ik zie op de school van mijn zoontje ook, dat leerkrachten vaak hun kop in het zand steken en hun zogenaamde professionele visie laten gelden om dingen op hun manier op te lossen.(the easy way)

    Ze willen alleen maar rust in de klas en met ADHD-kinderen omgaan hebben ze niet voor geleerd.

    Er zijn mensen die daar een betere kijk op hebben en dat zijn de ouders zelf, net als jij, door je eigen ervaring heb je er mee leren omgaan.

    Ik vraag me af of dat ook in dat 30urig cursuspacket van leerkrachten is opgenomen,daar kun jij mischien weer antwoord opgeven.

    Men zou eens beter moeten luisteren naar de ervaring van deze ouders.

    Je hebt zelf immers al eens te kennen gegeven tegen wat voor muur jij op de school loopt als je de ADHD van je zoon wilt bespreken of de voorvallen die zich soms op het schoolplein afspelen, als je zoontje eens per abuis een klein meisje omver loopt.

    Ik zie veel leerkrachten nog steeds als de zogenaamde stuurlui, die op de wal staan.

    Ouders zitten echter midden op een schip in volle zee, ook als het stormt en daar moet je zeebenen voor hebben.

    Groeten, Albert.

  • Sarah

    Hi,

    Ik vind het wel altijd heel gemakkelijk om altijd de leerkrachten ervan te beschuldigen dat ze adhd- kinderen lastig vinden, dat er te veel slechte leerkrachten zijn enz.

    En natuurlijk zijn er leerkrachten die meer feeling hebben met zorgkinderen en die daar een natuurtalent voor hebben. Maar ik vind persoonlijk dat je niet altijd de leerkracht overal de schuld van kan geven. Want wanneer je naar het grotere geheel kijkt dan zijn de leerkrachten niet eens opgeleid om zoveel probleem-kinderen in een klas erbij te hebben. Ik ken van nabij een aantal leerkrachten en niemand heeft geleerd hoe je moet omgaan met adhd-kinderen. En toen een aantal jaar geleden het projekt:“Samen naar school” van de grond is gekomen toen bleven al die “zorg-leerlingen” in het gewone basisonderwijs. Hartstikke goed maar de leerkrachten kregen geen extra ondersteuning en ga zelf dan maar eens voor een klas staan van 30 kinderen waar een aantal voor heel veel problemen zorgen. Mijn man heeft bijvoorbeeld ook een klas gehad met een kind die een zware vorm van adhd had. Mijn man heeft vele dingen geprobeerd om die jongen te handhaven en vooral gewoon hem ook les te kunnen geven maar het heeft niet gewerkt. Mijn man kreeg geen ondersteuning en die ene jongen was niet de enige die aandacht nodig had. Ik kan je wel zeggen dat mijn man in dat jaar totaal geen zin meer had om voor de klas te staan. En laten wij eerlijk zijn…..hoeveel ouders zitten er thuis niet regelmatig met hun handen in het haar omdat ze het regelmatig even helemaal gehad hebben met hun kinderen. En zolang er totaal geen extra geld, instruktie en begeleiding komt voor leerkrachten heb ik het eerlijk gezegd vaak met ze te doen.

    Gr. Sarah.

  • Rianne

    Marleen zegt; Ik zeg je, de leerkrachten hebben misschien wel veel vakantie, maar dat hebben de meesten echt nodig om opnieuw op krachten te komen anders krijg je nog meer depressies in het vak. Verder hebben wij hier ook 30 uren verplichte bijscholing op een jaar.

    Dat leerkrachten zoveel meer vakantie nodig hebben dan anderenom bij te komen is gewoon flauwekul, maar een overblijfsel uit ‘vroegere dagen’ toen het nog nodig was dat kinderen 's zomers mee hielpen op het land om de oogst binnen te krijgen. Daarom hebben kinderen nog steeds veel vakantie. En tengevolgen daarvan hebben leerkrachten ook veel vakantie.

    Maar leg me eens uit waarom leerkrachten 60 dagen vakantie ‘nodig’ hebben d.i.t. tot mensen die werkzaam zijn in b.v. het ziekenhuis en daar zeer lange dagen maken (regelmatig heb ik werkweken van veeeeel meeeeer dan 40 uur gedraaid). Ook had ik echt wel meer dan 30 uur bijscholing per jaar. Toch had ik maar 23 vakantiedagen. Een symposium b.v. kostte me wel een vakantie dag. Net als een gesprekje op school; weer een halve vakantiedag minder. Kind ziek? Hup, weer een paar vakantiedagen eraan. Er bleef niet veel over voor ‘echte’ vakantie. Eigenlijk bleef er niets over behalve dan stress. Ik heb m'n beroep eraan moeten geven.

    Dan bekruipt je toch het gevoel dat er iets niet klopt…….

  • Albert

    Hallo Sara,

    Ik ben blij dat je reageert, want dat heb ik nu net willen bewerkstelligen.

    Ik weet ook wel dat wat ik hier heb neergezet overtrokken is. Dat heb ik nu juist gedaan omdat Ik het wel eens nuttig vind, dat er hier een goede discussie over gevoerd wordt.

    Er komen hier hoofdzakelijk moeders, die klagen over hun problemen met scholen en leerkrachten, maar er wordt nooit verder op ingegaan, nog dat er reacties verschijnen van juist die leerkrachten.

    Toevallig liep ik vanochtend uit de school naar huis en raakte aan de praat met een moeder, waarvan haar zoontje PDD-NOS had, en ook zij vertelde me tegen welke problemen ze liep op de school.

    Men plakt stikkertjes, met,“handle with care,” en laten het pakketje dan maar ongeopend staan, omdat ze onzeker zijn over de inhoud. Als het dan niet aan de leerkrachten ligt en die zo graag willen meewerken, waarom trekken die dan zelf niet aan de bel om betere oplossingen aan te dragen?

    Die hebben toch ook een mening, of mogen ze die niet aandragen, lopen ze dan tegen de bureaucratie van de schoolleiding?

    Al met al blijft toch een kwestie van geld, tijd en wil denk ik.

    Groeten, Albert.

  • marleen

    Hallo Rainne,

    in enige zin kan ik je begrijpen, maar ik heb geen zin om in deze discussie verder te gaan. Zoals ik al zei, mijn enige antwoord is dan: wordt zelf leerkracht, trouwens een leerkrachten opleiding is vaak min of meer hetzelfde kwa tijd en inspanningen als een verpleegopleiding.

    Of nog beter, wordt dokter, die van mij kwam vanmorgen weer anderhalf uur te laat, terwijl hij me vorige week al had laten zitten en die meneer ben ik aan het betalen. Zoiets moet ik ook niet proberen………

    Marleen.