wat moet ik nou...

• gitana

mijn adhd(puber)-dochter is een schat, maar…… waar ik een beetje wanhopig van word, is dat ze zoveel moeite heeft om “gewoon” sociale contacten te hebben. voor alles heeft ze een smoes; ze heeft leuke vriendinnen die niet helemaal begrijpen wat adhd inhoudt, maar toch iedere keer weer proberen haar te betrekken bij van alles. ze heeft altijd een reden waarom het niet kan, ze wil helemaal niets. ze is gek op sporten en bewegen, maar ik krijg haar met geen mogelijkheid op een sportclub. nodigt een vriendinnetje haar eens uit om een nachtje te blijven logeren, ze geeft niet thuis, belt een ander haar weer eens om te vragen om gezellig mee te gaan shoppen, ze voelt zich gelijk niet goed worden. haar vader en ik zijn gescheiden en hij begrijpt helemaal niets van zijn dochter, waardoor zij in alle toonaarden weigert nog naar hem toe te gaan. nu heb ik zelf ook adhd en nóg een dochter die haar aandacht nodig heeft en dan 7 dagen in de week deze dame om me heen die van ‘s morgens tot ’s avonds aandacht wil (op enkele uitzonderlijke momenten na) ik ben helemaal aan mn eind. zuslief gaat wel regelmatig naar haar vader, al is het alleen al om haar grote, mopperende zus te ontwijken.

mijn vriend vangt heel veel op voor me, maar die wordt zo nu en dan ook gestoord van haar. ik heb wel geleerd om gewoon kosten wat het kost mijn eigen tijd in te plannen tussen mijn werk en de zorg hier thuis door. ik ga lekker naar de sportschool, de overtollige drukte in mn hoofd proberen kwijt te raken, heerlijk vind ik dat. maar dan kom ik thuis, helemaal opgeklaard en huppeta, daar gaan we weer. ze slikt ritalin en ik moet zeggen dat het zeker een positief effect heeft, maar hoe krijg ik haar zover dat ze af en toe eens de knop omzet en zichzelf de kans geeft om gewoon even te genieten en te giegelen met vriendinnen. ik heb al mijn hele leven adhd, weet ik sinds een paar jaar… en ik kan me van mezelf herinneren dat ik altijd in de weer was, had tig hobbies, was altijd aan de boemel met vriendinnen en was altijd aan het rennen en vliegen van zwemles, naar balletles en dan weer paardrijden noem maar op. ik kon niet anders. maar mijn dochter sluit zichzelf totaal af van de buitenwereld en voelt zich er helemaal niet gelukkig bij.

nu moet ik wel zeggen dat mijn oudste broer ook van kinds af aan dit gedrag vertoonde en nu nog steeds zo is, het zit er dus wel in, maar ik zou zo graag eens willen dat ze een beetje van dingen kon genieten. ze geniet eigenlijk alleen als ze met mij samen, alleen is. dat is alleen niet altijd het geval. en omdat ze zo ontzettend veel van me vraagt (al haar hele leventje) moet ik ook voor mezelf tijd inplannen om een beetje bij te tanken. anders draai ik echt helemaal door.

herkent iemand dit gedrag en wat doen jullie ermee?

• seetje

ja, ik heb ook zo,n lekker handenbindertje. hij is het liefst altijd binnen. en eist echt iedere sreconde van mijn aandacht. en owee als de kleinste dan ook even iets wil zeggen. dat kan natuurlijk niet. soms is het net of ik dagen met een strop om mijn nek loop . die steeds een beetje dicht geknepen word.

niet altijd even prettig. maar goed. ik geniet ervan . want hij is negen en oh zo snel een puber die mischien ineens niets meer van me wil weten,.. en vaker weg is als thuisen aan gezien ik twee zoons heb . en men altijd zegt . zoons heb je voor even. een dochter levenslang. blijf ik genieten van iedere seconde. deze nemen ze mij dan in ieder geval niet meer af. groetjes,.

• gitana

hoi seetje,

bedankt voor je reactie. weet je wat ik zo moeilijk vind, dat ze een hele leuke meid is van bijna 14, haar vriendinnen proberen van alles om haar mee te krijgen. dan denk ik: meid ga lekker giechelen met die meiden weet ik veel, maar als ze eerst hele plannen maakt met ze van straks gaan we gezellig dit en leuk dat, dan is het altijd drama als puntje bij paaltje komt en schiet ze helemaal in de stress omdat ze het niet aankan en dan gaat het feest weer niet door. op een gegeven moment denken die meiden ook, jaaaaaa doeiiiiiiiiiiii, zoek het maar uit, vanuit hun standpunt gezien heel logisch.

• seetje

hoi Gitana. Mischien is het wel onvermogen bij je dochter. En is ze angstig of onzeker over haar zelf. als adhd er stap, zeg vlieg je overal op. maar ik zelf heb nld,. en moet me echt tot iedere stap dwingen , niet dat ik het niet wil. maar het gaat niet , en dat geheel maakt mij telkens weer onzeker en angstig. want bij ieder contact is het maar weer de vraag of ik het wel goed begrijp en weet wat er eigenlijk verwacht word. dit noemen ze sociaal onvermogen. Afijn mischien is het wel pubergedarag. en hier heb ik eerlijk gezegd weinig over te vertellen. hier zit ik nog niet zo in.Ik hoop wel dat je het kunt blijven relativeren. want ik zeg maar zo. je eigen kind is uniek en de moeite dubbel en dwars waard. om er van te genieten en on er voor te knokken.groetjes

• Lisa

Hoi Gitana,

Ik herken dit gedrag wel wel van mijn neef (18). Ook hij kan vaak helemaal enthousiast zijn, maar als puntje bij paaltje komt blaast hij alles telkens af. Of hij gaat wel maar gaat dan in een hoekje zitten, met het excuus dat hij zich niet lekker voelt. Ook zijn zus ergert zich rot aan die houding. Ik kan je niet vertellen waar het door komt en wat je er aan kan doen, maar wel dat het dus vaker voorkomt bij pubers met adhd. Misschien is het onzekerheid, of een soort faalangst, dat komt vaak voor bij kinderen die door hun adhd al zoveel rotervaringen hebben opgedaan.

Sterkte ermee. Lisa

• Susanne

He hallo,

ik moet zeggen dat ik veel herken in je verhaal. en ook in de reactie van seetje. doordat ik de laaste tijd veel heb gelezen en veel heb nagedacht zijn er een hoop dingen van vroeger duidelijker geworden. Ik was een schoolvoorbeeld als het gaat om adhd. en ben ook vanaf me 7de levensjaar zo'n 4 jaar onder behandeling geweest. Maar nu, op m'n 23ste, heb ik er spijt van dat ik niet in me pubber jaren om hulp heb gevraagd. Ik werd veel gepest maar hed wel altijd vrienden en vriendinnen. Ik was gida onzeker en voelde continue een druk om beter te presteren en vooral niet te laten zien dat ik dyslexi en adhd heb. Me zwakheden probeerde ik gewoon weg te omzeilen alsof er niets aan de hand was. Ik was heel erg onzeker en achterdochtig. Ik vond alles leuk maar had nergens zin in omdat ik toch niet gezellig was en teveel aandacht vroeg en raar was enz. Faalangst. Bang dat ik zou tegen vallen in het echt als ik me “masker” af zou doen.

Nu ben ik soort van ingestort omdat ik altijd iemand heb willen zijn die ik niet kan zijn. Nu wil ik weten wat ik precies heb zodat ik andere kan laten begrijpen waarom sommige dingen gebeuren of waarom ik “anders” ben.

Genoeg over mij. Zoals ik al zei heb ik de afgelopen tijd veel gelezen over adhd. En toevallig heb ik 10 minuten geleden een stukje gevonden over meiden met adhd in de pubbertijd met een aantal tips. Het addres is www.antenna.nl/hersenstorm/vrouwen.html

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sterkte nog