beetje triest

• Franca

Hallo luitjes,

De afgelopen week was het vakantie. Ik heb mijn zoon de hele week géén ritalin gegeven om eens te kijken wat er gebeurt.

Wat denk je: hij is uiteraard een ongeleid projectiel, maar zóó vrolijk, dat was ik niet meer van hem gewend. Hij heeft weer lichtjes in zijn ogen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Het klinkt misschien heel raar, maar hoe vrolijker ik hem bezig zie, hoe triester ik toch wel wordt, want eigenlijk weet ik heel goed dat hij het op school niet redt zonder zijn ritalin. Zou het kwaad kunnen om ook eens een weekje school te proberen zonder?

Franca

• M@ria

Je kan proberen toch?

ik probeer ook af en toe , gewoon om te weten of hij zonder kan!

• seetje

hoi Franca. oh,ja. ik weet precies wat je bedoeld. mijn kind ging oh zo lekker op school met ritalin. maar ik vond mijn kind zo anders. dus in de kerstvakantie heb ik hem toen ook geen ritalin gegeven.en mijn kind was zo vrolijk met van die echte pretlichtjes in zijn ogen.maar inderdaad durfde ik ook niet te stoppen met de ritalin. want dit zou voor school een ramp betekenen. echter na de eerste week school werd het mij echt te veel . om mijn kind weer zo anders te zien. of ik hem zijn echte ik wegnam. ik heb toen de knoop doorgehakt. en ben met de ritalin gestopt. op school een rel. maar ik blijf er voor gaan. ik ben van alles uit de kast aan het halen . om hem er doorheen te slepen. het is echter nog te kort om te oordelen . hoe het nu gaat op school. en tot in hoeverre het allemaal haalbaar is, maar een ding staat vast, voor mijn kind geen ritalin meer, sterkte met het nemen van je beslissing, want wat je ook doet, de onzekerheid blijft. maar ik heb het gedaan omdat ik mijn kind nu gelukkig zie. ook al is het zwaar. en heeft hij er momenten bij dat hij van school af wil . en erg verdrietig is als de juf weer vooor hem zonder rede boos op hem is geworden,. dan doet mijn hart zeer . en vraag ik me af of het wel juist is. maar ik denk dat het zo zal blijven gaan. zijn verdriet is mijn verdriet. groetjes.

• Franca

Hoi Seetje,

Wat mijn keuze moeilijker maakt, is dat mijn zoon nu in groep 7 zit, en na een aantal héél zware jaren, nu een van de besten van de klas is!

Juist dit schooljaar én het komende zijn vreselijk belangrijk voor zijn hele toekomst.

Je snapt dat ik hier toch écht heel hard over moet nadenken.

Franca

• Bernadette

Hoi Franca ,

De keuze zal altijd gekleurd zijn door hindernissen , nu zit hij in groep 7 en is de beste van de klas , groep 8 is herhaling van en keuze,s maken , cito , naar welke school gaat hij !!!!!!!!

Daarna het brugpiepertje , weer het gevoel de kleinste te zijn , daarna het terugvallen eventueel .

Zo blijf je in een cirkel draaien , sterkte B

• Cleo

Misschien kan je een middenweg proberen? En dan bedoel ik vooral voor op school. Als je de weekeinden niet geef en dan de vrijdag of maandag erbij? Dan heeft ie 3 dagen aaneengesloten zonder.. 4 van de 5 schooldagen slikt ie dan wel.. desnoods nog een dag eraf snoeppen, dat ie 3 van de 5 dagen slikt.

Misschien kan je zijn peil dan toch omhooghouden op school, maar slikt ie wel veel minder en is ie vrolijker? Dat zou je even aan kunnen kijken.. en anders helemaal stoppen. Het is zo rot, die keus. Of vrolijk, of niet meer kunnen meekomen op school..

• Sarah

Dag Franca,

Moeilijk keuze hoor en ik snap je dillema. Wat vindt je zoon er eigenlijk zelf van? En je kunt natuurlijk altijd proberen om eens een week geen ritalin te geven wanneer hij naar school gaat. Mijn zoon voelt geen verschil wanneer hij wel of geen ritalin slikt.(geestelijke veranderingen) Behalve dan dat hij zonder de ritalin zich echt totaal en dan echt totaal niet kan concentreren. Toen wij een tijdje terug de ritalin vergeten waren op een doordeweekse dag kwamen wij er al snel achter wat dat voor hem betekende. Hij kwam verdrietig thuis met de mededeling dat het vandaag helemaal niet lukte op school. Hij had ontzettend zijn best gedaan maar zelf de makkelijkste lesjes kreeg hij niet af. Later kwamen wij er achter dat hij dus geen pilletje had gehad en mijn zoon antwoorde daar zelf toen op dat hij het nooit meer wil vergeten om zijn ritalin in te nemen want zo was het helemaal niet leuk op school. Helemaal gefrustreerd was hij met vorig jaar nog in zijn herinnering. 0e vraag blijft natuurlijk wat je tegen elkaar op laat wegen. Ik vind op dit moment het vooral belangrijk dat hij weer met plezier naar school gaat en gewoon gelukkig kan zijn. Vorig jaar, toen nog zonder ritalin ging het helemaal verkeerd. Ook mijn zoon hoort nu bij de betere van de klas maar zou zonder ritalin ver uit de zwakste zijn. En de vraag is hoe gelukkig kan een kind zijn wanneer hij ver onder zijn kunnen presteerd? Maar als je ziet dat je kind weer ongelukkig word van de ritalin…….tja……..moeilijk hoor. Je kunt het in ieder geval wel gewoon eens proberen. En zoals anderen al schreven voortaan niet meer in vakanties en weekenden geven.

Succes met je keuze.

Groetjes van Sarah

• seetje

hoi Franca. Wat is toekomst. Een kind dat lekkere in zijn vel zit. Of een kind met een goed rapport. ???????

• Susanne

hoi Franka, ik ben zelf een volwassen met adhd en als kind heb ik nooit retalin gehad. Nu ben ik een aantal weken bezig met retalin en mis best wel me spontaniteit en vrolijkheid.

ik wil nu proberen om daarnaast visolie pillen te nemen. Deze blijken een positief efect te hebben op adhd. Misschien kan je dat op den duur ook proberen. het is lang niet zo slecht als retalin en het is gewoon verkrijgbaar in de drogist in speciale hoeveelheden voor kinderen. Succes nog.

• bea veenstra

hallo

ook onze zoon is sinds zijn ritalin gebruik vooruit gegaan op school

Maar hij is nog wel vrolijk en gevat net als vorheen alleen wat meer stuurbaar

Je kunt toch idd proberen op de schooldagen wel ritalin en in de weekenden niet?

Wens je heel veel succes met het maken van je beslissing!

groeten

Bea