pgb en ziekenfonds/particulier

• adhd moeder

Hoi,

Heb een vraag waar ik zo snel geen antwoord op kan krijgen????

Wie weet hoe het zit als je particulier bent verzekerd en je vraagt een pgb aan voor je kind.

Het is de bedoeling dat de kinderen mij onderanderen gaan inhuren, maar moet je dan uit de part. verzekering?

Zijn hier regeltjes voor (zal best wel), aan de hoogte van inkomsten die je mag verdienen.

Hoop echt dat iemand hier antwoord op heeft!!

Groetjes adhd moeder

• nina

Hi moeders,

Informeer ff bij Persaldo. Die kunnen je dat haarfijn uitleggen.

Als je in dienst bent bij huisgenoten gelden andere regels op het gebied van belastingen en ziektenkostenverzekeringen. Je betaalt ook pas achteraf inkomstenbelasting en geen loonbelasting omdat de inkomsten uit pgb in dit geval niet aangemerkt wordt als loon. Je betaalt geen werknemersverzekeringen of werkgeversdeel zf. Er geldt dan hetzelfde als je zelfstandige bent voor ziektenkostenverz., particulier verzekeren. Eea hangt af van je persoonlijke omstandigheden. Je werkt niet dus informeer goed of je bij je man in de verzekering kunt blijven. Kosten die je maakt ivm de begeleiding van je kind(eren) kun je aftrekken. Verzin maar. Zolang het aannemelijk is neemt de belastingdienst er genoegen mee. Dat drukt je bruto inkomsten.

Je kan lopende het jaar bij de belastingdienst aangeven dat je inkomsten heb, dit om te voorkomen dat je achteraf geconfronteerd wordt met een aanslag. Je kan ook rekening houden met die aanslag en maandelijks een bedrag reserveren op een spaarrekening (van de rente ga je tappas eten;-)). Hoeveel belasting je moet betalen is afhankelijk van aftrekposten en/of aanwezigheid van een fiscale partner.

Als je in dienst bent van huisgenoten geldt geen gezagsverhouding in de zin van de (arbeids)wet. Daarin zit een wezenlijk verschil tov normale arbeidsovereenkomsten.

Ik denk daarom dat je niet naar ziekenfonds verhuist door in dienst te zijn van je kinderen. Zou wel goedkoper zijn denk ik maar dat terzijde. Trouwens vanaf volgend jaar verdwijnt dat onderscheid tussen particulier en ziekenfonds als ik het goed begrepen heb. In de plaats komt een basisverzekering die voor iedereen gelijk is.

Ik ben ff in dienst geweest van mijn kids en heb daar geen belasting over hoeven te betalen (bruto was netto). Ik kom niet in aanmerking voor “huisvrouwenkorting”, wel algemene heffingskorting. Voor de wet bestaat niet dat huisvrouw en kostwinner een kunnen zijn (discriminatie *LOL*). Al mijn inkomsten werden op een hoop gegooid en na aftrek van persoongebonden kosten (vooral veel ziektenkosten) kreeg ik geld terug. Al met al is het bijzonder persoonlijk of en hoeveel belasting je moet betalen en of je naar ziekenfonds verhuist. Er is geen regel in deze. Lastig en ingewikkeld. Laat je goed voorlichten om (onaangename) verrassingen te voorkomen.

Groetjes

Nina

• adhd moeder

Hoi nina,

Jee heb jij wel kaas van gegeten zeg.

Bedankt voor je uitgebreide informatie, kan er veel mee.

Heb ondertussen de part. verzekering ook al gebeld maar die zeiden dat ik moest terug bellen als de beschikking binnen is.

He bedankt joh, je hebt me ontzettend goed geholpen

Groetjes adhd moeder

(ja die tappa's zijn nog steeds favoriet)

• Rianne

Je hoeft niet uit de part. verzekering. Waarom zou je? Er is in jullie geval geen sprake van een verplichte ziektekostenverzekering. Er wordt dus ook niets voor afgedragen.

Niets aan de hand dus.