Vraagje

• Marieke Pots

Mede forumleden,

een vraagje. Onze zoon (bijna 14) is sinds 2 1/2 jaar officieel ADHDer. Vanaf de diagnose tot en met nu heb ik veel gelezen over ADHD. Er kwam van onze zoon weinig aan vragen. Hij wordt toch ouder en kom zo nu en dan met vragen, zoals vanavond: “heb je ADHD levenslang”. Nu kan ik uit al mijn boeken en bronnen het antwoord best wel tevoorschijn toveren. Ik ga altijd heel serieus met de vragen om. Maar nu vraag ik me af, wordt het geen tijd dat hij zelf iets in handen krijgt om te lezen m.b.t. ADHD en zo ja, welk boek raden jullie aan. Opmerking bij dit kind: hij leest niet graag, dus het mag ook een boek zijn wat ik eventueel voorlees.

Begrijp me goed, mijn uitleg mag wat mij betreft levenslang doorgaan, maar ik wil het graag zo goed doen, vandaar deze vraag.

Marieke

• Greet

Hallo Marieke,

ik vind het volgend boek en aanrader : het is erg dun( ;) ) en er staan tekeningen bij.Het vertelt vooral wat adhd is en hoe je er kan mee leren omgaan en ook de misverstanden die er rond bestaan. Ik denk dat het echt geschikt is voor de leeftijd van jouw zoon. Toen het boek vorig jaar uitkwam, was onze zoon al 19 en waren we teleurgesteld toen we na aankoop zagen dat het voor jongere tiener sgeschikt was.

'ADHD, laat je niets wijsmaken.' -Psycho-educatie voor jongeren met ADHD. Hermien De Backer - uitgeverij EPO , Berchem

Je kan het eveneens bestellen op www.zitstil.be aan de prijs van 17€ + 1.40€ verzendkosten.

Een korte beschrijving :

Psycho-educatie voor jongeren met ADHD

ADHD hebben is niet eenvoudig. Niet voor jezelf, maar ook niet voor je omgeving. Het kan je dagelijkse leven helemaal in de war sturen, je zelfvertrouwen een fikse deuk geven, je ontwikkelingskansen beknotten en je familie, leerkrachten en vrienden tot wanhoop drijven. Nochtans, niemand is gedoemd tot dit scenario! Je kan er ook voor kiezen jezelf en je ADHD beter te leren kennen, je gedrag onder controle te houden en je verdrongen eigenschappen te (her-)ontdekken.

In het eerste deel van het boek lees je verhalen van tieners die ontdekken dat ze ADHD hebben. Van ‘ik heb geen probleem, ’t zijn de anderen die problemen met mij hebben' tot… diagnose. In het tweede deel wordt uitgelegd wat ADHD is, welke de biologische oorzaken zijn, de psychologische kerngegevens, de omgevingsfactoren, het gedrag…

Met veel informatie en praktische tips om jezelf te leren kennen en je problemen beter onder controle te krijgen. Geen studieboek, maar tekst en strip door mekaar.

Hermien De Backer is klinisch psychologe, gedragstherapeute en medewerkster van het Centrum ZIT STIL.

Groetjes en succes, Greet

• Marieke Pots

Greet,

bedankt voor de snelle reactie. Deze titel klinkt goed en de beschrijving nog veel beter. Ik heb het boekje direct besteld (via Bol.com) dus dan heb ik het binnen 2 of 3 dagen in huis. En weet je, het lijkt me zelfs een uitstekend boek voor mijn man, pas gediagnosticeerd. Hij is gek op lezen, zolang het maar Fantasy boeken zijn, maar over zijn eigen ADHD, ik geloof dat-ie een beetje bang wordt van de hoeveelheid info die beschikbaar is.

Nogmaals bedankt en ik zal zeker op het forum laten weten hoe de “mannen” reageerden.

Marieke

• Helga

Bedankt voor de tip Greet het toeval wil dat ik naar zoiets op zoek was. Hoeft nu dus niet meer:)

Groetjes van Helga

• Greet

Graag gedaan, Helga

Greet

• natasja

Hallo misschien is het een idee om eens te kijken op de site van balans.

Deze site is speciaal voor ouders en kinderen met ADHD enz.

Je hebt er ook chatrooms en forums en je kunt ook met lotgenoten chatten.

Misschien heeft hij er wat aan succes

www.balansdigitaal.nl