rugzakje aanvragen, hoe ?

  • Lisa

    Hoi,

    Wil iemand mij misschien vertellen hoe een kind in aanmerking kan komen voor ‘het rugzakje’ en wat de eisen daarvoor zijn ?

    Moet het kind bijv. een lage intelligentie hebben ,moet het op speciaal onderwijs zitten of kun je het ook aanvragen als het op een reguliere school zit, is alleen de diagnose adhd voldoende, etc.

    Wie weet het antwoord, en weet hoe de procedure in zijn werk gaat ?

    Groetjes, Lisa

  • Rianne

    De Rugzak is bedoelt voor kinderen met een normale intelligentie MET een handicap die in het regulier onderwijs zitten. De Rugzak is een denkbeeldige rugzak gevuld met geld om extra ondersteuning/begeleiding voor kind EN leerkracht in het gewoon onderwijs uit te betalen. Die ondersteuning wordt gegeven door een ambulant begeleider uit het speciaal onderwijs passend bij de handicap.

    De aanvraag gaat via het REC. Dat staat voor Regionaal Expertice Centrum. Nederland is onderverdeeld in regio's. Soms is de Regio gelijk aan de provinci, maar beslist niet altijd!!!!! De woonplaats waar je woont is bepalend tot welke regio je behoord. Op de school moeten ze je het adres + telefoonnummer kunnen geven van het REC waar jullie bij horen.

    Bij het REC kun je de documentatie aanvragen. De aanvraag is een indicatie voor het Speciaal Onderwijs. De aanvraag wordt door de ouders bij het REC ingediend,. Niet door de school!!! Heb je die indicatie dan kun je kiezen tussen het Speciaal Onderwijs (als daar plek is tenminste, want de wachtlijsten zijn zeer lang) OF je kiest voor de Rugzak en het gewoon onderwijs.

    Voor de indicatie moeten heel wat papieren ingevuld worden door diverse personen. Op de REC papieren staat precies wat er ingediend moet worden en door wie ondertekend. O.a.; een officiele diagnose (!!!!) gesteld door b.v een kinderpsychiater, niet ouder dan een jaar; een onderwijskundig rapport (zeer uitgebreid), een ouderverslag en nog veel meer. Het verzamelen van de benodigde papieren kan heel wat tijd inbeslag nemen (soms maanden!!!!). Als het pakket compleet is dan kun je het eindelijk insturen naar het REC. Als het pakket als inderdaad compleet beoordeeld wordt gaat het naar de indicatie-commissie. 8 Weken later hoort er een beslissing genomen te zijn. En dan begint het pas echt…..

  • Lisa

    Bedankt voor je reactie Rianne.

    Dat klinkt behoorlijk ingrijpend allemaal.

  • Bernadette

    Hoi Lisa ,

    Het klinkt ingewikkeld maar in de praktijk valt het wel mee , ligt ook een beetje hoe de school er tegem over staat .

    Ik heb het in julie aangevraagd , de papieren ingevuld en in dec. toegezegd gekregen .

    In maart kwam de ambulante begeleidster en in dec. heb ik het rugzakje opgezegd voor mijn kind en zijn school werkte het niet , maar dat mag jou er niet van weerhouden , groet Bernadette

  • Rianne

    Het is ook ingrijpend Lisa, want in eigenlijk vraag je dus eerst of je kind in aanmerking komt voor het Speciaal Onderwijs. Je moet dus ‘bewijzen’ dat je kind voor deze vorm van onderwijs in aanmerking komt. Sinds augustus 2002 kunnen de ouders van deze kinderen nu ook kiezen voor het gewoon onderwijs met Rugzak. Voor die tijd hadden we geen keuze; of je kind met handicap redde het op het gewoon onderwijs OF het ging niet en dan ging het naar het Speciaal Onderwijs.

    De noodzaak van de aanvraag blijkt b.v. ook uit de diagnose. Een kind kan niet ‘zomaar’ naar het SO. Er moet een zeer goede reden voor zijn. Alle papieren heb je dus eigenlijk ook al in huis (als het goed is en je de officiele weg hebt bewandeld). Lastig is alleen dat de ondertekening van de papieren niet langer dan een jaar geleden gedaan mag zijn. Dus als je in het bezit bent van een diagnose die ouder is dan een jaar, moet je opnieuw een diagnose laten stellen (in praktijk zet de kinderpsychiater en anderen onder de oude diagnose een nieuwe dagtekening). Maar ja, dat is bureaucratie… Het lastigste vond ik het krijgen van het onderwijskundig rapport. Dat duurde maanden…. uiteindelijk heb ik een machtiging aan het REC af gegeven zodat het REC de benodigde papieren volledig ingevuld kon krijgen van het SO. Binnen no time was het toen geregeld, want een ‘officieel’ iemand van het REC kan blijkbaar meer druk uit oefenen dan een ouder.

    In augustus 2003 zijn we begonnen met de aanvraag. In april 2004 was het dossier pas compleet (met dank aan het SO!). In juni 2004 kwam de toezegging voor de Rugzak. Toen hadden we nog 2 weken voor dat de Zomervakantie begon om kennis te maken met de ambulant begeleider, de terugkoppeling naar de middelbare school en het opstellen van het handelingsplan. Het lukte allemaal net op tijd voor het nieuwe schooljaar. Dat er enige mate van stress was kun je je denk ik wel voorstellen.

    Bij ons werkt de Rugzak goed. Alleen zijn we niet zo gelukkig met de mentor. Maar daar wordt hard aan gewerkt door de AB-er en de school.