Geachte mevrouw van Heiningen,
Naar aanleiding van uw e-mail wil ik u verwijzen naar de zesde voortgangsrapportage “Weer Samen Naar School”. Daarin wordt onder andere het onderwijsbeleid ten aanzien van leerlingen met ADHD beschreven (www.minocw.nl).
Verder wil ik u informeren over het standpunt van de Gezondheidsraad over ADHD.
Over de wijze waarop kinderen met ADHD het best geholpen kunnen worden, is een rapport verschenen van de Gezondheidsraad. Volgens deze adviesraad zijn er twee manieren om kinderen met ADHD te behandelen: medicatie en behandeling op gedragstherapeutische basis. Medicatie, ingebed in een zorgvuldig systeem van voorlichting, begeleiding en monitoring, blijkt bij deze kinderen het meest effect te hebben.
De raad meent derhalve dat behandeling met medicijnen (Ritalin) door artsen die daartoe bekwaam en bevoegd zijn, hoe dan ook beschikbaar moet zijn voor kinderen met ADHD.
De raad adviseert de overheid wel nader onderzoek te laten doen naar de manier waarop op dit moment met ADHD wordt omgegaan.
Ook de effecten van langdurig gebruik van Ritalin en van eventuele late effecten van vroeger gebruik dienen te worden onderzocht door middel van langdurige en intensieve monitoring.
Het advies van de Gezondheidsraad noemt verder goede voorlichting van groot belang, zowel gericht op het grote publiek als op diverse beroepsgroepen die in hun werk met deze kinderen te maken hebben.
De raad vindt het van het grootste belang dat diverse instanties en disciplines, van gezondheidszorg, jeugdzorg en onderwijs hun krachten bundelen met betrekking tot ADHD. Ook het ministerie van OCW zal hierbij zijn bijdrage leveren, onder andere door goede voorlichting aan leerkrachten over ADHD.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375
2500 BJ Den Haag