Hallo Allemaal,
Ik had net het gesprek met de leerkracht en de directrice van mijn zoontje. Volgens hen heeft mijn zoontje geen adhd, want hij is ‘niet overbeweeglijk genoeg’. Hij kan vaak stilzitten op zijn stoel (zeggen ze) en is (volgens hen) niet zenuwachtig genoeg om hem ‘hyperactief’ te kunnen noemen.
De term ‘hyperactief’ vind ik al verwarrend. Ja, echt ‘hyperactief’ vind ik mijn zoontje ook niet. Maar ‘hyperactief’ of ‘overbeweeglijk’ is toch hetzelfde niet als adhd? Bij adhd komt toch veel meer kijken dan alleen het ‘beweeglijke’ aspect. Nou, dat snappen ze blijkbaar niet. Als je dan zegt: adhd (hier TDAH) dan weten ze al niet meer goed waar je het over hebt. Dan zeg je: aandachtsstoornis, en dan krijg je te horen, tja, alle kinderen zijn toch wel eens verstrooit.
Waarom toch die verwarring tussen overbeweeglijkheid en adhd? Hoe leg ik nu als nieuwkomertje op de school uit aan een directice met miljoen jaren ervaring en een juf met ook heel wat jaren voor de klas, dat ik na het lezen van ongeveer 15 boeken en heel wat internetwerk, misschien toch wel een beetje verstand heb van adhd en dat adhd niet onmiddellijk ‘overbeweeglijk’ moet zijn, dat er heel wat meer bij te kijken valt.
Mijn man is nu officiëel adhd en hij was HELEMAAL niet overbeweeglijk toen hij klein was, zijn moeder herinnert zich hem als een rustig kind, altijd op zoek naar blaadjes en bloemetjes.
Nou heb ik een vraagje voor de volwassen adhd-ers of voor de al wat oudere tiener-adhd-ers: Waren jullie echt zo ‘overbeweeglijk’ als kind? Is het niet meer alle andere dingen zoals, onhandigheid, verstrooidheid, impulsiviteit, onoplettendheid, vergeetachtigheid, weet ik veel meer -heid….. die kenmerkend zijn voor adhd?
De juf zegt: hij kent de dagen van de week nog niet, heeft moeite met het indelen van de tijd. Als ze wat uitlegt zit hij al meteen met zijn vinger in de lucht om wat te zeggen, wat te antwoorden. Hij vind het moeilijk om belangrijke dingen te onderscheiden van minder belangrijke. Als hij moet tellen, in groepjes verdelen (tientallen en dergelijke) raakt hij plots verstrooid, is de tel kwijt en raakt er niet meer uit. Het lezen gaat helemaal niet vooruit. Ze zegt zelf, het lijkt alsof hij ‘lege gaten in zijn hoofd heeft en ik weet niet waar of waarom?’
Dat is toch allemaal adhd????? voor zover ik adhd begrijp.
Dat hij niet 24 uur op 24 op zijn stoel zit te vriemelen en niet zit te zingen of met zijn vingers zit te tikken in de klas hoeft toch niet.
De juf zegt me wel (en dat doet hij thuis ook) dat hij altijd met zijn vinger krulletjes in zijn haar zit te draaien.
Mensen (familie en buren ook) denken enkel en alleen aan het overbeweeglijke gedeelte, maar dat is toch maar een klein deeltje ervan. Je hebt zelfs de fameuze ADD, leg dat ze dan maar eens uit. We hebben er hier eentje op school die die diagnose heeft, hyperactief heet dat dan dus weer, want TDA of ADD vinden ze blijkbaar te moeilijk als naam. En dan hoor je dat niemand het geloofd, dat zou je van dat kind toch niet zeggen…. hyperactief???… neen toch, kan toch niet…. had ik nooit gedacht….. hij zit zo mooi stil…..
Hoe krijg je die hyperactief term eruit???
Groetjes.
Marleen.