Vroeger lastig, nu nog lastig.

• Albert

Vroeger waren er lastige kinderen, waarvan iedereen zei, dat het de aard van het beestje was, of het zal wel aan de opvoeding liggen.

Er werd niet gekeken naar afwijkingen, de term ADHD bestond niet.

Op school werd, je als je bij deze categorie hoorde, gewoon zover mogelijk achter in de klas gezet.

Er was sprake van een hiërarchische opstelling, de slimmen vooraan, de wat minderen in het midden en de domsten( lees lastigsten) achteraan, zo ver mogelijk uit het zicht van de meester.(zo werden die lui vroeger genoemd, het latex pakje ontbrak er aan maar hij had vaak wel iets om je mee te slaan)

Mocht het al eens voorkomen dat meester de moeite moest nemen om helemaal naar de achterkant van de klas te lopen, was dat meestal om je een lel met een lineaal of zo te verkopen.

Dan waren al die andere koppie's naar achteren gericht en zag je overal een sadistisch lachje op die bekkies. (of was dat verbeelding?)

De goede leerlingen mochten vooraan zitten en de leukste klusjes voor de meester doen. Daar werd extra aandacht aan besteed en het waren de lievelingetjes van de meester.

Als die een vinger opstaken omdat ze een antwoord wisten, werden die aangewezen door de meester en konden ze laten zien hoe slim ze waren.

Mocht de meester een pestbui hebben, wees hij iemand helemaal achter in de klas aan die niet zijn hand had opgestoken, omdat hij wist dat die het antwoord toch niet had. Dan stond je te stotteren van de stress en frustratie met weer al die sadistische smoeltjes naar je toe gericht.(of was dat verbeelding?)

In het laatste schooljaar van de lagere school werd door de meester tegen de ouders gezegd, japie is goed voor de ULO, Sjaantje zou ik op de huishoudschool doen en Wimpie moet maar naar de technische school, want leren kan hij niet, mischien dat hij nog iets met zijn handen kan.

De meester had gesproken en de ouders liepen buigend met hun hoofd naar de meester gericht, achteruit naar de uitgang van de klas en zeiden, “de meester heeft gesproken, het is een wijze man dus hij weet wel wat het beste voor onze kinderen is”!

Tegenwoordig, is de term ADHD al aardig ingeburgerd, er is onderzoek naar gedaan en er bestaat medicatie om deze kinderen meer rust in hun hoofd te geven waardoor ze zich beter kunnen concentreren.

Ze hebben alleen nog één probleem, op school vind men ze nog steeds lastig en worden figuurlijk gezegd, nog steeds achter in de klas gezet.

Het eerste was een greep uit mijn eigen lagereschoolervaring.(uit een grijs verleden en een beetje smeuïg gemaakt)

Het laatste is helaas een greep uit ervaringen van ADHD kinderen van nu.

Wat is er eigenlijk veranderd?

Groeten, Albert.

• marleen

Nou Albert, je hebt grotendeels gelijk. Alhoewel het deel van ‘de meerster wijze man heeft gesproken’ dat is er nu niet meer bij. Heel wat ouders zijn het niet meer eens met wat de zogezegd ‘alwetende’ meester zegt en dat is maar goed ook. Soms heeft de meester echter wel gelijk en door sommige ouders wordt er toch niet geluisterd. Die gevallen heb je ook.

De klappen worden gelukkig ook niet meer uitgedeeld.

Wat jammer is is dat de dag van vandaag je soms moeilijk verschil kunt maken tussen de lastige, echt verkeerd opgevoedde kinderen en de lastige adhd-ers die deze aanpak niet verdienen langs geen kanten.

Ik vrees dat veel adhd-ers verkeerd voor slechtopgevoedden worden uitgemaakt maar ook omgekeerd, dat veel verkeerd opgevoedden voor adhd-ers of andere verkeerde diagnoses doorgaan. Dat maakt het volgens mij zo moeilijk om de mensen de echte aard van adhd aan te brengen en er bij de meesters respect en begrip voor te krijgen. En dat maakt volgens mij dat er jammer genoeg nog weinig aan je verhaal is veranderd.

Marleen.

• edwin

Wat is er eigenlijk veranderd?

Denk wel dat de meeste scholen hier tegenwoordig aardig van op de hoogte zijn,in iedergeval een stuk beter als vroeger.Denk zelfs de de zogenaamde ‘'domme kinderen’' vaak een stuk exstra aandacht krijgen nu.

Maar wat denk nog niet veranderd is.als kind en omgeving nog niet bewust zijn dat hij/zij bijv adhd heeft,idd de dingen kunnen voor doen die jij zegt.in dat opzicht is het denk ik niet veranderd en zal het wel nooit doen ook.

Groetjes Edwin..

• Els

Hoi,

Niet achter in de klas, buiten de klas! En steeds een stukje dichterbij als je rustiger kan doen. Of bij een andere juf in de klas.

Achja…. wat doe je eraan????? Het is nou eenmaal lastig he…

Groetjes,

Els

• Disco

Albert

Ik heb altijd heel makkelijk kunnen leren,er werdt dan ook altijd gezegt die komt er wel.

Ze hebben me getracht te leren schrijven Recht,Links??????????Nah het is beide onleesbaar doet maar links dat is het meest leesbare.

Ik zat altijd vooraan,niet omdat ik de slimste was maar de grootste waffel had.

Veranderingen kan ik niet goed tegen ben met een verhuizing blijven zitten klas5,middelbare school 1eklas blijven zitten.

Tja was slim genoeg maar schrijven en dan nog in het frans, duits en engels

en ja dus mavo,havo,vwo.

Toen dienst in binnen een week wilde ik een luitenant 2 hoog het raam uit laten vliegen(tja dat was dus de dienstplicht,ik had hier mijn beroep van willen maken na 3 weken officeel S5)e(n ja na 42 jaar oorzaak bekend ADHD)

Wat is er veranderd:

Ach als je verteld dat één (in mijn geval 2)van je kinderen ADHD heeft(hebben),hoor je gelijk om je heen heeft die van mij ook!

Heb ik ook met mijn dochters exceem gehad.

Op de lagere school(basis) probeert men rekening te houden met onze problemen, maar en misschien wel terecht de les moet door.

Ik krijg wel het gevoel dat men er maar een pilletje in wil rammen,makkelijk.

Het zal ongetwijfeld per basisschool verschillen,het is en blijft lastig.

Er zijn dan ook speciale scholen.

Mijn hoop,inzet is om mijn kinderen met zo weinig mogelijk medicatie een normaal leven te laten leiden.

Mijn dochter heeft haar SITO's gedaan vermoedelijk komt er Theoretische leergang vmbo(????????????),havo uit,ik ben dan ook berentrots(met name na alle elende een dubbele schoolwisseling en ADD)

groeten Theo

• Cleo

Ai… ik had een kreng die aan je oren trok vroeger. Zeeeeeeeeeer dat dat deed! En een meester die gummetjes gooide, op de tafel gelukkig, maar daar schrok je wel van hihi..

Tegenwoordig?? Mijn dochter heeft een jaar lang vooraan in de klas gezeten, achter de juf notabene, onder het bord. Onder het mom van zo weinig mogelijk afleiding creeren.. jaja :( Toen had ze die diagnose adhd nog niet, we zaten toen nog in de testenfase overal. Het jaar erna ging ze t speciale onderwijs in en bloeide ze op. Het leukste vond ze dat ze naast iemand mócht zitten.. niet normaal toch!