Hallo allemaal,
Ik heb een zoontje die afgelopen november 4 jaar is geworden. Hij heeft een paar lastige karaktereigenschappen, tenminste zo zag ik het altijd. Hij heeft ook bij de logopedie gelopen omdat hij stotterde en zij heeft ons ook het 1 en ander duidelijk gemaakt. Zo wil hij altijd de controle overal over hebben, zijn manier is de enige manier, hij is vaak dwars vooral bij de gewone dingen, eten, tanden poetsen, aan- en uitkleden. Hij heeft ook een hele lage frustratiedrempel wat inhoudt dat hij om nix heel boos kan worden of heel verdrietig. Hiij is ook heel moeilijk te motiveren om nieuwe dingen te leren als hij het probeert en besluit dat hij het niet kan, vergeet het dan maar. Hij heeft ook moeite met dingen beurtelings doen, een spelletje met hem doen is dan meestal ook niet echt leuk hoewel ik het idee hebt dat dat al iets beter gaat. Hij heeft ook een tijd gehad dat hij alles letterlijk afbakende, een deel van de woonkamer, met zijn speelgoed. Niemand mocht daar dan in komen of ergens aan zitten, met name de hond niet.
En paar weken geleden hadden we een gesprek met zijn juf van school die al deze dingen dus ook al had opgemerkt alleen kwamen er nog wat dingen bij volgens haar. Dat hij bv elke keer als ze gaan eten (ze hebben bij hem op school een continue-rooster) haar zijn boterham laat zien terwijl ze al heel vaak heeft gezegd dat hij met het eten moet blijven zitten of elke keer als hij zijn handen heeft gewassen moet ze even ruiken. Dat hij een echte wiebelkont is, dat wisten wij dus ook al maar dat hij ook heel errug bezig kan zijn met 1 ding. Maar het vervelendste wat ze zei was toch dat hij geregeld kinderen slaat en duwt, ze zei soms lijkt het wel een dwang dat hij voor zijn gevoel niet anders kan. Zij vond hem dan ook heel veel kenmerken hebben van ADHD. Natuurlijk schrokken wij ons rot. Ze gaat nu de schoolarts erbij halen om met ons te praten en naar hem te kijken.
Mijn vraag aan jullie is of jullie iets in mijn verhaal herkennen. Mijn man en ik zien wel veel eigenschappen van ons zelf, juist de lastige, van ons zelf in hem terug maar dan zijn ze bij hem heftiger. Het gaat bij mijn zoontje ook in periodes, zo is hij de laatse 3 weken heel lief en gezellig geweest, zelfs voor zijn kleine broertje. Hoort dat ook bij ADHD? Het lijkt mij dat als hij dat zou hebben hij altijd zo zou zijn en niet zoals hij nu heeft dat het zeg maar in golfbewegingen gaat.
Heeft iemand voor mij een advies hoe ik het van hieruit het beste aan zou kunnen pakken? Dinsdag komt er ook een pedagoge van het opvoedkundigbureau bij ons thuis, ik had met haar al een afspraak gemaakt voor het gesprek met de juf, omdat ik soms echt niet meer weet hoe ik met hem om moet gaan.
Het is een heel verhaal geworden en zelfs nu heb ik nog het idee dat ik niet alles verteld heb.
Groetjes en alvast bedankt
Diana