zwemles is een grote ramp

• adhd moeder

Hoi,

Onze T kon gratis zwemles gaan volgen omdat hij acht is en nog steeds geen A diploma heeft.

School zwemmen en particulieren zwemlessen hebben niets uitgehaald de afgelopen 4 jaren.

Sinds 2 maanden nu dus opnieuw “gratis”op zwemles.

Nou het is een grote ramp.

T is bang in het diepe en zwemt eigenlijk sinds 2 weken alleen nog maar aan de rand met een hand zo dicht mogelijk bij de muur.

Heeft het totaal niet naar zijn zin.Gaat met tegenzin en vind het water te koud, en de groep is al weer uitgegroeid tot 15 kinderen.

Te druk dus!!

Vanmorgen ben ik echt geschrokken, in zijn pictogenda stond dat hij moest gaan zwemmen, maar ivm met de carnaval ging dit niet door.

Was het helemaal vergeten te zeggen tegen hem.

Komt hij vanmorgen uit bed met zijn neus helemaal kapot, flinke schaafplekken tot bloedens toe.

Na erover gepraat te hebben, blijkt hij dit zelf gedaan te hebben.

Hij wilde niet zwemmen, en was hevig ontdaan.

Wat moet ik nou…………zwemles maar laten schieten…….en zijn er meer kinderen met pdd-nos/adhd die zich zelf op deze manier verwonden.

Het is me al vaker opgevallen dat hij vreemde schaafwonden had, en heb wel eens gedacht doe je dit zelf niet.

Nu is het dus duidelijk dus toch zelf………….Wat moet ik hiermee?

Hebben jullie advies, vind het erg dat hij zichzelf pijn doet!!!!

Groetjes adhd moeder

• Greet

Hallo moedertje,

ik denk dat je in dit stadium die zwemles beter even vergeet. War is nu het bealngrijkste : de geestestoestand van je kind of die zwemlessen? Zeker als hij zichzelf pijn gaat doen van de stress die het met zich meebrengt.

Hoe belangrijk leren zwemmen ook is, ik denk dat je even moet wachten tot je kind zich beter in z'n vel voelt en dat zal hij binnenkort, eens de andere stress rond die nieuwe school en dergelijke weggevallen zal zijn.

Te veel nieuwe situaties kan hij volgens mij op dit moment niet aan. Laat hem zich even veilig voelen, dat is volgens mijn bescheiden mening dan, het belangrijkste!

Liefs, Greet

• M@ria

Zelfverwonding komt inderdaad voor bij pdd-nos en adhd, zoek maar eens bij google , er staat veel als je adhd en zelverwonding in toetst, deze vond ik al.

Zelfverwonding / Automutilatie

Automutilatie of zelfverwondend gedrag is het moedwillig direct beschadigen van lichaamsweefsel, zonder bewust uit te zijn op zelfdoding. Het komt vooral voor bij mensen met een borderline stoornis, maar ook bij andere persoonlijkheidsstoornissen. Zelfverwonding heeft op korte termijn nogal eens positieve gevolgen (ontspanning, gevoel van controle, weer voelen dat je leeft, afname van negatieve gevoelens). Maar op de lange termijn zijn de gevolgen negatief: blijvende schade in de vorm van littekens, maar tevens zelfhaat, gevoelens van schuld, zwakte of waardeloosheid. Ook bestaat het gevaar van een vicieuze cirkel waarbij de zelfverwondingen elkaar opvolgen. Het is dan ook belangrijk om het stoppen met zelfverwondend gedrag eerste prioriteit te geven in een behandeling.

Betekenissen van zelfverwonding

ontlading van spanning

uiting van woede of verzet

boete doen, zelfbestraffing

vermindering van negatieve gevoelens als leegte, onbestemde angst, spanning, depressie of woede

doorbreken van vervreemding, afwezigheid, weer contact maken met het eigen lichaam; reactie op depersonalisatie en dissociatie

pijn verdragen als teken van macht en controle

communiceren dat er iets ernstigs aan de hand gaat; vraag om hulp en aandacht

opvullen van innerlijke leegte, verdrijven van eenzaamheid

Verklaringen voor zelfverwonding

Biologisch:

1. Een afwijking van het serotonerge systeem kan meespelen bij impulsieve, op de persoon zelf gerichte agressie.

2. Vermindering van de beleving van pijn kan samenhangen met veranderingen in het endogene opiaatsysteem. Het is mogelijk dat bij zelfverwonding endorfinen vrijkomen die een aangename roes veroorzaken of tenminste negatieve gevoelens doen verminderen. Zo kan ook ‘verslaving aan zelfverwonding’ ontstaan.

Psychologisch:

1. Uiting van wrok, woede en onvermogen of poging om belangrijke anderen ‘onder controle te houden’ (Kernberg).

2. Regulatie van gevoelens door verlichting van negatieve gevoelens en bekrachtiging door steun, aandacht en zorg van de omgeving (Linehan).

Sociaal:

1. zelfverwonding als symbool of teken van een tegencultuur.

2. Uiting van protest tegen autoritair-restrictief beleid.

Wat doe je eraan?

Meestal is zelfverwonding maar één aspect van een complex van ernstige (persoonlijkheids)problemen. Er kan sprake zijn van traumatische ervaringen, emotionele verwaarlozing en/of ernstig verstoorde relaties. Het stoppen met de zelfverwonding vraagt dan een brede psychotherapeutische aanpak.

Binnen zo'n psychotherapeutische aanpak, kunnen de volgende elementen zijn opgenomen:

1. Dagboekschrijven: opschrijven wat er in je opkomt als je aan zelfverwonding denkt.

2. Serieus nemen en onderzoeken van spanningen; niet meer toegeven aan de neiging deze ‘belachelijk, overdreven, onterecht’ te vinden.

3. Ontspannende activiteiten ondernemen: sporten, lichamelijke inspanning leveren en zo spanning ontladen.

4. Zoeken van afleiding, bijvoorbeeld muziek, creatief bezig zijn.

5. Contacten met anderen zoeken, niet om over zware onderwerpen te praten, maar ter ontspanning.

6. Ontspanningsoefeningen, yoga of meditatie.

Verder is voor verandering op lange termijn van belang:

7. Leren negatieve gevoelens te accepteren en te hanteren.

8. Leren op een adequate manier aandacht of hulp te vragen.

9. Leren respect voor jezelf en je lichaam te hebben, en jezelf te waarderen.

• Els

Hoi,

Met ons zoontje van 6 is het ook niet makkelijk. Ook heel bang in het diepe. Nu gaat hij 1x extra in de week. Ze moeten er doorheen. Wij doen het bij een particulier iemand, die in groepen werkt. Die neemt je als het niet lukt gerust een hele middag en probeert ze op die manier watervrij te maken.

Bij iemand die bij een zwembad werkt is dat denk ik weer heel anders. Zij werkt ook met kleinere groepen. (regio Gelderland)

Ze kan heel goed omgaan met drukke, impulsieve kinderen.

Sterkte met alles…..

Groetjes,

Els

• adhd moeder

Weet je het gaat me niet zo zeer over die zwemlessen alhoewel ik wel angstig ben als hij van de zomer het water in wil gaan.

Met zijn zusje speelt hij graag in het water, en wil dan geen bandjes om want hij is al zo groot zegt ie dan.

Misschien is het hem ook wel allemaal te veel geworden, en zal er nog meer rust geboden moeten worden.

Greet bedankt voor je eerlijke mening.

Groetjes adhd moeder

• adhd moeder

Hoi maria,

bedankt voor je tip, ik ga maar eens googlen dan…………

groetjes adhd moeder

• Cleo

Jeetje.. dan schrik je je ook rot zeg!

Hij heeft al 4 jaar zwemlessen gehad? Gaan jullie zelf wel eens zwemmen of heb je met eigen ogen gezien dat ie boven kan blijven?

Mijn vriendin dr zoon is nu 11 en heeft ook nog steeds geen diploma. Zij vond dat ook altijd belangrijk omdat ze een boot hebben. Nu kan ie wel geen diploma hebben, maar hij zwemt als een rat! Niet zoals het hoort op zwemles, maar lukt hem zo goed zoals ie het doet dat zij er gerust op is nu. Hij mag zelfs met mijn zoon mee naar t zwembad in de zomer.

Ik zou die zwemles ook laten zitten nu, maar ik zou wel voor mezelf willen zien dat ie niet verzuipt als ie in water terecht komt. Je kan zelf af en toe eens gaan zwemmen met het hele gezin, en van de zomer is dat makkelijker. Dan kan je allerlei dingen meeslepen waar ze mee kunnen spelen en kan je lekker naar een meer ofzo. Dan zou hij zich fijner en rustiger voelen als ie met jullie is denk ik, en kan ie er nog wel eens lol in krijgen??

• Helga

Hoi,

Dat zwemmen, praat me er niet van! Nachtmerries heb ik ervan gehad.

Ik ben elke week twee x met hem gaan zwemmen, gewoon 1 op 1 lekker rustig met mama in het water. En zie, hij kón het wél. Toen verteld dat als hij dat nou maar net zo zou doen op zwemles dat diploma er vanzelf zou komen.(want dát wilde hij wel graag hebben!)

Heeft uit eindelijk nog een jaar geduurd, maar het diploma ís er gekomen!.

Tja, ik leef met je mee, vraag hem eens wat hij nu wil. Anders gewoon even stoppen met lessen, maar wel blijven zwemmen met hem. Het moet geen trauma worden voor je zoon, dat is het niet waard denk ik.

Heel veel succes,

Groetjes van Helga.

• adhd moeder

Ja jullie hebben eigenlijk ook wel gelijk ook!!

Hij kan wel zwemmen maar doordat hij in paniek raakt maakt hij zijn slagen niet af.

Hij blijft wel met zijn hoofd boven water maar heeft dan een erg snelle ademhaling en is echt in paniek.

Overigens zwemmen wij regelmatig met de kinderen, maar hij gaat liever in het kikkerbadje zitten spelen.

Mijn man en ik hadden het er gisteravond nog over dat we hem dan maar van zwemles moeten afhalen.

Mijn eigen diploma A heb ik bij Tim op de kast gezet omdat hij hem graag wilde hebben.

Hij deed zo zijn best maar het lukt hem echt niet!

Nou dan toch niet……………wel zal hij moeten accepteren dat hij niet alleen het water in mag.

Ik moet er niet aan denken……………ik zal het me zelf nooit vergeven.

Groetjes adhd moeder