Extra vakantie van school??

• Breedbekkikker

Het is een zwaar jaar geweest voor ons gezin (moeder en kind adhd). Kind in de brugklas (waar naar mijn mening weinig begrip is voor adhd), ik heb een reorganisatie op het werk achter de rug, waar de gevolgen nog duidelijk van merkbaar zijn.

Kort gezegd, we kijken uit naar de meivakantie, onze enige vakantie als gezin, aangezien het kind in de zomer en winter naar vader in het buitenland moet (van de rechter aldaar). Maar dit jaar is de meivakantie op de school van het kind slechts 1 week. Te kort om echt tot rust te komen.

Wij gaan al jaren naar hetzelfde plaatsje, zelfde hotel, zelfde kamer, kortom het voelt altijd als thuiskomen en 2 weken daar is voor ons als een gezondheidskuur.

Maar nu, zoals gezegd, zit het er dus eigenlijk niet in. Toen ik het mijn kind vertelde flipte het echt. Het vertelde dat de zomers ook altijd stress met zich meebrengen (familiebezoek hier, daar slapen, kortom geen rust) en dat de meivakantie echt nodig was omdat t nu op school veel onrust ervaart. (ik verwoord het zo geschreven niet zo goed als mijn kind).

Heeft iemand ervaring met een extra week vrij van school krijgen om bovengenoemde redenen? Ik ben namelijk bang dat we, als we dit lichtpuntje niet hebben, binnenkort instorten.

Hoe kan ik het in een brief verwoorden, zonder te overdrijven, om de noodzaak voor ons duidelijk te maken? Of vind men hier dat ik overdrijf?

• Chappy

Hoi,

Ik ervaar hetzelfde, alleen dan met de kerstvakantie. Tegen die tijd zie ik dat de druk te hoog wordt. Dit jaar heb ik voor het eerst een week extra kerstvakantie genomen en ik moet zeggen dat dit heel goed bevallen is. Na de kerstvakantie waren de kids weer “als nieuw”.

Probleem is dat het niet zo eenvoudig is om vrij te krijgen. Voor zover ik weet krijg je het alleen voor elkaar als je kunt aantonen dat je geen andere mogelijkheid hebt om op vakantie te gaan (i.v.m. werk). Voor mensen met een eigen bedrijf is dit het makkelijkste.

Waarom niet gewoon een ziekmelding? Ik ben op vakantie (tijdens de kerstvakantie) mensen tegengekomen die dit zelfs als tip van de direkteur van de school hadden gekregen. Bovendien vind ik een ziekmelding niet eens onterecht. Wij volwassen mogen ons ziekmelden als we overspannen zijn, kinderen moeten altijd maar gewoon door….. Vorig jaar heb ik mijn zoon diverse malen thuisgehouden omdat hij gewoon op z'n tenen liep en de druk van school te veel voor hem was.

Kortom: denk aan jezelf en je gezin.

Chappy

• Chappy

Hier nog wat regeltjes:

Vakantie onder schooltijd:

Vakantie onder schooltijd is alleen mogelijk als uw kind(eren) door de specifieke aard van uw beroep niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kan gaan. In dat geval mag de directeur van de school 1 keer per schooljaar uw kind vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatsvinden. Het moet dan gaan om de enige gezinsvakantie tijdens dat schooljaar.

Bij uw aanvraag moet u een werkgeversverklaring overleggen, waaruit naast de specifieke aard van uw beroep ook de reden aangegeven moet zijn waarom u niet tijdens een schoolvakantie verlof kunt opnemen.

Daarnaast moet u met de volgende voorwaarden rekening houden:

* u kunt maar voor max. 10 schooldagen aaneengesloten verlof krijgen

* verlof tijdens de eerste 2 weken van het schooljaar is wettelijk niet toegestaan

* het verlof moet ten minste 8 weken van tevoren schriftelijk bij de direkteur van de school worden aangevraagd (dit i.v.m. de bezwaarprocedure)

Verlof wegens andere gewichtige omstandigheden:

Hiermee worden situaties bedoeld die buiten de wil van u en/of uw kind liggen. Voor bepaalde gewichtige omstandigheden kan vrij worden gegeven, zoals:

* verhuizing van het gezin

* bijwonen van het huwelijk van een bloed- of aanverwant

* ernstige ziekte van een bloed- of aanverwant

* overlijkden van een bloed- of aanverwant

* vierin van een 25-40of 50jarig ambstjubileum of 12 1/2, 25, 40, 50 of 60 jarig huwelijksjubileum van bloed- of aanverwant.

De volgende situaties zijn geen andere gewichtige omstandigheden:

* familiebezoek in het buitenland

* vakantie in goedkopere periode of i.v.m. een speciale aanbieding

* de uitnodiging van familie om buiten de schoolvakantie mee op vakantie te gaan

* eerder vertrek of latere terugkeer om zodoende verkeersdrukte te kunnen mijden

* verlof voor uw kind omdat uw andere kinderen (die op een andere school zitten )

al wel vrij zijn.

Groetjes,

Chappy

• adhd moeder

Hoi nee je overdrijft helemaal niet, en begrijp je probleem.

Kun je je kind niet gewoon ziek melden.

Het is toch ook gewoon ziek van al die stress.

Lijkt mij het meest logische, als je het officieel aanvraagd lijkt mij dat je het niet krijgt.

Een leugentje om eigen best wil kan in deze geen kwaad lijkt mij.

Ach een leugentje is het niet eens, aangezien het kind gewoon toe is aan een paar rustdagen…..Toch.

Gewoon ziek melden dus.

Groetjes adhd moeder

• Bernadette

Hoi ,

Het eerste waar ik aan denk als ik je bericht lees is hoe is de verstandhouding op school met jou als ouder .

Want feitelijk zou je hierom niet hoeven te liegen .

Mijn autist/adhd kind zit nu in zijn examen jaar en heeft een aantal weken van drukte op school achter de rug moest allerlei dingen af maken wat de toegangspoort was naar dat examen , de druk was te hoog en wat ik al verwachtte hij klapte na inlevering en goedkeuring van dat stuk in ,schoolleiding heeft hem zelf naar huis gestuurd , met de woorden laat hem ff tot rust komen .twee dagen geslapen en daar ging hij weer .

Ik denk dat ik in een bevoorrrechte positie ben dan , feit is wel dat jij als ouder de school duidelijk zal moeten maken wat adhd voor een impact op je kind heeft .

Vraag: heb je al een rugzak , dit zou een taak kunnen wezen voor de ambulante begeleidster.

Advies: schrijf geen brief en stap de school binnen , niet naar zijn mentor die schuift het toch weer af op de leiding maar oog en oog kontakt met de desbetreffende verantwoordelijke .

Sfeerproeven noem ik dat , leg uit waarom , niet voor jou maar voor je kind , stel dat het negatief uitpakt kan je zeggen het zou zo intens vervelend zijn dat ik hem als voorzorg al ziek moet gaan melden .

Dan nog wat als je kind adhd heeft vastgesteld op papier , dan heeft hij ook rechten daardoor , wat inhoud langere toetstijd , langere examen tijd .

Geld overigens voor alle stoornissen , ook voor dislexy (weet het verkeerd geschreven) zijn hier eisen waar een school heeft aan te doen , sterkte met alles gr B

• M@ria

Mijn verstandshouding met de school van rinardo ( school voor zieke kinderen) is uitermate goed, ik zit in de ouderraad , rijd de kinderen overal naar toe als er iets van school georganiseerd is , ik regel kerst , sinterklaas.

En toen ik afgelopen oktober vroeg of mijn zoon kerst op de zorgboerderij mocht vieren , dus 1 dag niet naar school, mocht dit niet.

uiteindelijk heb ik hem dus ziek gemeld.

• M@ria

Precies , ik ben het hier helemaal mee eens!!

• Breedbekkikker

Hoi Bernadette,

Wat jij zegt over de school binnenstappen, daar had ik ook al aan gedacht. Ik heb met de mentor een goede verstandhouding, maar weet idd niet of deze het afschuift.

Ik heb nog geen rugzakje, ben er wel mee bezig.

Mijn ervaring is wel dat adhd toch niet altijd zo serieus genomen wordt. Door een paar leerkrachten die het niet zo snappen is mijn kind zelfs als a-sociaal bestempeld (dat doet pijn). Door de leerkrachten die het wel snappen wordt er rekening mee gehouden en dat merken ze zelf in de les, dat gaat veel beter.

Ik heb geen zin om te gaan liegen, dat druist tegen mijn gevoel in, dus wil ik het op een nette manier doen, maar wat je zegt, bij een nee zal ik denk wel aangeven dat er dan een ziekmelding zal volgen (niet als dreigement).

Dank voor het meedenken!

BBK

• Breedbekkikker

Hoi,

Het zou om 5 extra dagen gaan, want ik plak het natuurlijk wel aan de vakantie vast.

Wat ik in de regeltjes terugvind is het feit dat dit om onze enige gezinsvakantie zou gaan, aangezien de rechter bepaald heeft dat mijn kind de zomer en wintervakantie moet doorbrengen bij de vader, dit heb ik op papier.

Ik hoop dat er gewoon niet te moeilijk wordt gedaan.

Groetjes BBK

• Bernadette

Hoi ,

Daar val ik niet van achterover hoor dat ze A.D.H.D weinig serieus nemen , want als ze dat wel doen , dan moeten ze erkennen dat ze moeten gaan aanpakken en handelen , da,s iets anders dan maar met aso te gaan gooien .

Helaas ben ik het niet eens met het mede -advies van mijn collega,s .

Hou de weg zuiver , hij zit er nog maar net op , een rugbietje noemen ze de brugklassers hier .

Dat woord heeft voor mij al inhoud genoeg , in de hierachie van de schooljeugd kan je hier nog makkelijk mee gooien met die kleintjes .

Ze hebben het zwaar en al extra zwaar met adhd .

Pak die mentor op weg naar de schoolcoordinator mee en bepraat het mijn zijn drietjes , met als uitgangspunt , streven naar een vier jaar goede verhouding .

Die verbreek je als je gaat beliegen .

Hoe staat de school tegenover het rugzakje , werken ze er aan mee , sterkte B