Ritalin vs Concerta

• Karel

Ik ben Karel 31 jaar.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met Ritalin.

Ben er nu een jaar af maar mijn omgeving vind toch dat ik weer moet beginnen omdat ik dan alles beter onthou en mijn concentratie beter is.

Ik ben geen druk type maar ik zie alles wel altijd van de zonnige kant, dit soms veel te erg en denk dan ook niet na over evt problemen achter af.

Ik wil nu wel weer aan de Ritalin, maar heb eigenlijk niet weer zo'n zin in piekeren.

Zou Concerta een oplossing kunnen zijn om in 1 keer je medicijnen voor de heledag binnen te hebben en voel je , je er misschien anders van als bij Ritalin.

Wie O wie heeft een antwoord voor mij.

Karel

• Greet

Hallo Karel,

ik kan je alleen maar vertellen wat ik ondervind bij mijn 20-jarige zoon die ook op Concerta overschakelde. Van Rilatine werd hij erg somber en slechtgehumeurd. Nu hij Concerta neemt, is hij gewoon de rustigere versie van zichzelf zonder het slechte humeur. Ik denk dat iedereen er anders op reageert en dat je het best zelf kan uitproberen. De arts vertelde ons dat ongeveer de helft hetzelfde reageert op Concerta als op Rilatine, 1/4 slechter en 1/4 beter. Het is dus moeilijk te voorspellen volgens mij al moet gezegd worden dat de rebounds na vier uur (als het medicijn uitgewerkt is), zowiezo weg zijn bij iedereen en dat is toch ook een groot voordeel, vind ik.

Succes, Greet

• Karel

Greet,

Bedankt voor je reactie, ik zou graag nog meer van dit soort reacties willen hebben om te kijken wat de algemene reactie van de begruikers is.

Groet,

Karel

• Rianne

Mijn zoon(13) gebruikt nu Concerta i.p.v. Ritalin. Mijn zoon vergeet op school zijn 12.00 uurs medicatie in te nemen. Dit levert dus problemen op met Ritalin. Concerta hoeft maar een keer per dag (aan het ontbijt) ingenomen te worden. Dus dat probleem is opgelost. Mijn zoon reageerde goed op de Ritalin en doet het ook op Concerta. Wij zien geen verschil qua werking tussen beide.

Alleen de portemoinnee…ai ai ai… die voelt het verschil wel! De verzekering vergoedt Concerta n.l. niet…… Er hangt een behoorlijk prijskaartje aan de Concerta.

• miek

hoi karel

ook mijn zoon gebruik concerta,volgende week ga ik proef stoppen,hij gebruik het nu een jaar,verleden jaar zijn we hier mee gestart omdat we geen andere opties meer hadden,hij was,druk ,ongeconcentreerd,en zat toen niet lekker in zijn vel

nu zijn er ondertussen andere factoren bij dat hij in en rustiger klas zit,en dat het beter met hem gaat

concerta hebben wij dus gebruikt als overbrugging,en we hopen dat het zonder goed kan,

nu mijn vraag ,is aan jou dat een volwassen man,je vertelt dat je omgeving zeg dat je medicatie nodig heb,maar hoe vind jij dit zelf,ook omdat je jezelf niet druk vind en alles van de zonnige kant zie

groetjes miek

• Chris

Hoi Karel,

Ik ben een volwassen vrouw en heb een aantal maanden Ritalin geslikt, concerta heb ik ook geprobeerd. Over beide ben ik absoluut niet te spreken, ik heb ervaren dat ik geen contact meer met mezelf heb en idd zoals anderen ook beschrijven erg somber en piekerig werd. Kortom door bovengenoemde midddelen raakte ik totaal mezelf kwijt.

Ik ben begonnen met het slikken van visolie en haal daar hele goeie resultaten mee.

Zowel qua rust in mijn hoofd als met mijn concentratie, ik heb inmiddels ook maar geaccepteerd dat ik een aantal eigenschappen maar moet accepteren. Ik doe nou eenmaal af en toe 10 dingen tegelijk…nouja! ;-)

Groet

Chris

• Rianne

Methylfenidaat (Ritalin, Concerta) wordt niet alleen tegen ‘drukte’ gegeven. Het bevordert o.a. de concentratie. Je kunt dus last hebben van concentratieproblemen en toch het leven zonnig zien zonder dat je druk bent.