Hoi,
Ja, opvoeden is zeker een serieuze taak. Het lijkt tegenwoordig wel alsof kinderen tussen de bedrijven door gepast dienen te worden. Dan kan je wachten op problemen. Kinderen opvoeden is een zware (meestal onbetaalde) en tijdrovende baan.
Ik heb een hele duidelijke gestructureerde jeugd gehad (en goede en gevarieerde voeding). Mijn moeder hielp me overal mee. Later pas besefde ik dat dat niet goed was. Ik heb te weinig de consequenties gemerkt van mijn gedrag. Wel bergen strafwerk door altijd te laat komen en een paar banen verspild door hetzelfde euvel. Ik huppelde desondanks vrolijk door het leven en als ik in de shit kwam werd het door een ander opgeveegd. Dankzij mijn moeder heb ik een schooldiploma gehaald. Ze werkte niet, had uren de tijd voor overhoren en mij mij aan het huiswerk zetten. Zelfstandig zijn? Ik??? Neuh…. dat dacht ik toen wel uiteraard.
Pas echt mis ging het toen ik die structuur kwijtraakt, toen ik uit huis ging. Ineens moest ik alles zelf regelen wat uiteindelijk volledig de soep indraaide.
Ouders die grenzen stellen, duidelijk zijn, structuur bieden en hun kinderen niet overmatig beschermen tegen vallen. Mijn kinderen laat ik welbewust op hun eigen niveau hun zaakjes zelf oplossen. Ik laat ze tegen hun grenzen oplopen, daar leren ze van. Zo leren ze vanzelf wat kan en wat niet. Dit klinkt hard maar is het niet. In feite is het leven vaak hard. Jong geleerd is oud gedaan, misschien wijs geworden door mijn beschermende jeugd waarin mijn moeder veel oploste. Een schat van een moeder daar niet van hoor maar ik doe het anders. De resultaten merk ik aan mijn kinderen (2 met adhd), ze denken steeds beter na. Hehe…. daar bereik je wat mee.
Dat is een dilemma als moeder, je wilt je kinderen behoeden tegen allerlei vervelende dingen. Tegelijkertijd worden kinderen daar niet slecht van. Opvangen en leren omgaan met tegenslagen en de wetenschap dat het leven geen feest is. Ik ben een “slechtere” moeder dan mijn moeder, ik bescherm ze minder heftig. Ik sta wel achter ze maar dan is wat anders dan constant kastanjes uit het vuur halen voor ze.
Je kind wordt tot op zeker hoogte voorbeeldig als je duidelijk bent. Zo'n nanny staat op afstand, heeft niet die binding met een kind die ouders hebben. Voor een kind zijn de grenzen gesteld door zo'n nanny heel duidelijk. De nanny zal geen last hebben van (schuld)gevoelens die ouders vaak wel hebben. Nanny zegt wat kan en wat niet. Het kind merkt de gevolgen en zo leert hij wat kan en wat niet. De gevechten zullen ze vast grotendeels uit beeld houden. Dat kind geeft zijn positie niet zonder slag of stoot op, reken daar maar op!!!
Als ouder heb je nooit zo'n invloed op je kind als een buitenstaander. De banden zijn veel te nauw, dat is de pest. Ga als liefhebbende moeder maar in tegen je kinderen. Kinderen testen ouders uit tot op het bot. Een nanny heeft dat probleem minder, die kinderen vangen bot en leren van die “vreemde”.
Ik kan hier over oordelen omdat mijn kinderen door “vreemden” deels afgeleerd is onhandelbaar te zijn. De vergelijking dat een nanny beter is dan een ouder geeft een vertekend beeld. “VREEMDE OGEN DWINGEN NAMELIJK !!!!”
Zelfs het meest dwarse kind legt het af tegen een consequente buitenstaander, simpel omdat die ongevoelig is voor huilen, dreinen en ander gedrag wat een kind tot een monster maakt. Als je als ouder je kind gaat belonen voor goed gedrag in combinatie met een derde (nanny of iemand uit PGB) kom je tot hetzelfde resultaat. Op het oude prikbord waren daar verhalen genoeg over, het doorbreken van een negatieve spiraal. Als ouder lukt je dat vrijwel niet op eigen kracht als de boel geescaleerd is.
Opmerking van mijn dochter laatst “Mama ik vind je lief maar je moet niet zo streng zijn”. Grappige combinatie. Ik bewaar het briefje en duw het haar ooit onder haar neus als ze zelf gaat klagen over haar kinderen (als het ooit zover komt).
Mijn leven heb ik pas echt goed op de rails gekregen door medicatie. Uit eigen ervaring weet ik dat medicijnen wel degelijk helpen bij het op poten zetten van je leven. Vanaf mijn schooltijd heb ik aangemodderd. Vandaar dat mijn kinderen ook medicatie krijgen, leren ze van jongs af aan wat structuren als gevoel is. Ik bedoel gevoel als emotie (afwijzen, dom kind, slordig, enz door school, familie, vriendjes en anderen). Als ouder en/of buitenstaander help je ze dat gevoel in de praktijk te brengen. Daarom is hulp van buitenaf inroepen goed als je je kind niet meer in de hand hebt. Je bent geen falende ouder, je hebt gewoon ff hulp nodig.
Duidelijk is dat als je kind onhandelbaar kan worden door allerlei oorzaken. Liefde, consequent zijn en grenzen stellen is niet altijd voldoende. Als dat allemaal nog niet helpt kan je verder gaan kijken. Medicatie alleen helpt nooit omdat kinderen (al dan niet met een stoornis) ook nog eens kinderen zijn met karaktereigenschappen, nukken, kuren, enzenz…
Groetjes
Nina