Hallo Cindy
Ja, het is moeilijk te combineren werken en kinderen en nog meer met adhd kinderen. Ikzelf heb ook 2 jaar ‘zonder’ werk gezeten (maar 4 uurtjes op een week en dat vond ik eigenlijk ‘zonder’ werk) omwille van de kinderen.
Ik zag de fulltime baan niet meer zitten toen ze 4 en 1 jaar waren, de oudste begon echt heel druk te worden. Toen stelde ik mijn baas waar ik al 5 jaar was een loopbaanonderbreking voor waar ik wettelijk recht op had om een kind jonger dan 3 jaar op te voeden.
Toen kreeg ik te horen dat als ik opstapte ik helemaal mocht opstappen. Gelukkig heb ik toen goede raad gekregen van de vakbond. Dit was een onwettig ontslag en ik heb dus een schadevergoeding gekregen en ik kon werkloosheidsuitkering trekken. Dat is mij uiteindelijk echt fantastisch gegaan, dus uiteindelijk had mijn baas me meer een geschenk gegeven.
Maar dit jaar moest ik dus weer aan het werk. Ik kreeg geen werkloosheidsuitkering meer (hier is het maximum 18 maanden) en ik moest dus werk zoeken. Ik had eigenlijk dolgraag op een andere school gewerkt. Maar daar moest ik voor een fulltime baan kiezen en ik zag het met de kinderen niet zitten. Ik heb dus voor een andere school gekozen met een drie-vierden uurrooster en dat zit wel goed nu. Soms heb ik wel eens het gevoel iets te hebben moeten opgeven voor hen, een betere baan, maar ja, eigenlijk weet je het toch nooit of dat wel zo ideaal geweest zou zijn.
Soms moet je kiezen, je eigen professionele carriere of je kinderen, dat is niet altijd makkelijk, maar eens je voor kinderen gekozen hebt, moet je er later ook de consequenties van kunnen dragen dus moet je soms (niet altijd natuurlijk) een beetje jezelf ‘vergeten’. Dat is mijn mening toch, sommigen zullen daar misschien anders over denken. Ik vind als je voor kinderen kiest, je daar ook consequent mee moet omgaan.
Wat jouw geval betreft is het eigenlijk een beetje moeilijk. Ik weet ook niet zo goed wat ik zou doen in dat geval. Het lijkt me een ideale job om moeder zijn en kinderen hebben te combineren, dat is ook een beetje zo in mijn geval (juf-zijn) Ik weet ook niet goed wanneer je die kinderen thuis hebt, maar ik zou natuurlijk denken aan het zoveel mogelijk jouw zoontje andere bezigheden laten doen terwijl je de andere kinderen thuis hebt, voetballen, sporten een extra juf voor wat bijscholing of zo, dat houdt misschien wel onkosten in, maar dan gaat het erom overwegen wat beter uitkomt. Misschien kan hij ook wel af en toe bij vriendjes spelen (wel soms moeilijk met adhd-kindjes, weet ik) of bij oma's opa's buren….. weet ik veel.
Of een kamer speciaal inrichten voor hem dat hij zich daar kan bezighouden zoveel mogelijk…..
Ik weet eigenlijk ook niet veel andere tips. Wat ander werk betreft hangt af van je scholing, misschien kan je op een kinderdagverblijf gaan werken en je kleintje meedoen terwijl de andere op school zit en als hij naar huis komt ben je er wel voor hem. Dat vond ik bijvoorbeeld belangrijk, een school vinden waar ik mijn kinderen kon meenemen.
Hopelijk heb je hier wat aan, ik kan me indenken dat het een moeilijke beslissing zal worden. Veel succes ermee.
Marleen.