Dieet bepaalt leerproblemen

• Anne

Dieet bepaalt leerproblemen

Steeds meer kinderen hebben leerproblemen: moeite met lezen en schrijven, slechte concentratie en moeite om informatie te onthouden. Ernstiger problemen zijn dyslexie, ADHD en autisme. Volgens What Docters Don?t Tell You (september 2004) is de oorzaak in veel gevallen biochemisch: een stof waaraan een tekort is of een stof die een chemische reactie veroorzaakt. Vaak wordt dit niet onderkend en krijgt het kind een medische diagnose opgeplakt waar het de rest van zijn leven last van kan hebben. Vaak ook worden medicijnen te vroeg voorgeschreven, waardoor het lichaam beschadigd raakt. Artsen zien leerproblemen vaak als een hersenziekte, maar er zou een andere oorzaak kunnen zijn. Veel van de symptomen van dyslexie, ADHD en autisme komen namelijk overeen, zoals allergie, huidproblemen, slaapstoornissen en slechte motorische coördinatie. Pioniers opperen nu dat er een gemeenschappelijke basis is: fundamentele voedingstekorten.

Met name kinderen die niet goed vetten kunnen verwerken, komen in de problemen en hebben meer vetten nodig om normaal te functioneren. De hersenen bestaan voor twintig procent uit sterk onverzadigde vetzuren die het lichaam zelf niet kan aanmaken en via de voeding moet binnenkrijgen. Daarnaast kunnen bepaalde voedingsmiddelen giftig voor de hersenen zijn. Uit onderzoek op scholen voor dyslectische leerlingen bleek dat een tarwevrij dieet spectaculaire resultaten opleverde. Binnen zes maanden was het grootste gedeelte van de kinderen in staat geweest om de leerstof versneld op te nemen. Sommigen deden in een halfjaar waar ze normaal gesproken één of zelfs twee jaar over zouden doen. De kinderen werden allemaal vrolijker, kalmer en alerter. Experimenten met het uitbannen van melkproducten leverden vergelijkbare resultaten op. De conclusie van het onderzoek: laat kinderen met leerproblemen testen op gifstoffen, verwijder gluten en zuivel uit het dieet en zorg voor voldoende essentiële vetzuren.

Bron: http://www.ode.nl/news.php?nID=406

• Greet

En geloof je dat nu zelf ook, Anne?

Groetjes, Greet

• adhd moeder

Ja lijkt wel een sprookje he.

Nou geloof mij maar als dit verhaal waar zou zijn had de kinderarts wel iets anders voor geschreven dan Risperdal.

Wat wil je hier nu mee zeggen, dat autisme en adhd door slechte voeding komt.

Nou ik geloof al lang niet meer in sprookjes!!!!!

Voeding zal er misschien wel aan mee helpen ivm met kleurstoffen of zo, maar je krijgt echt geen autisme als je slecht eet hoor.

Was het maar waar!!!!!!!!!!!!

groetjes adhd moeder

• Albert

Ja, ik geloof wel, dat slechtere voedingsgewoonten, kinderen kunnen beéinvloeden bij hun leerprestaties.

We beginnen hier steeds meer de Amerikaanse levenssrijl over te nemen.

Ik heb veel met Amerikanen samengewerkt en ik kan je vertellen, dat die maar heel weinig in eigen keuken staan te koken.

Het eten moet snel klaar zijn, dus dat wordt Fastfood, daar zijn alle belangrijke voedingsstoffen uit.

Niemand kan mij echter vertellen, dat dit ADHD veroorzaakt.

Ik ben 49, en kom van het platteland, mijn moeder kookte altijd de verste groenten en zo, maar ik heb wel ADHD.

Ik kan me niet anders herinneren, dan dat ik me altijd anders voelde dan andere kinderen.

Dus ook vroeger was er al sprake van ADHD, alleen denk ik, dat er vandaag de dag meer aandacht aan besteed wordt omdat het nu een naam heeft gekregen.

Het kan wel zijn, dat door de huidige eetgewoonten, met name van de ouders,

meer kinderen met ADHD worden geboren.

Ook kunnen drank en drugs en stress daar een rol in spelen denk ik.

• Bernadette

Hoi ,

Er word hier wel erg simpel over gedacht zeg , glutenallergie (tarweintolerantie ) veroorzaakt coeliakie.

Gebrek aan melkproducten , veroorzaakt osterperrose .

Dan erbij als je beide , gluten en zuivel uit het dieet schrapt wat moet je dan nog eten ??????

Kijk eens waar bijv. gluten allemaal inzitten , natuurlijk heb je glutenvrij brood maar zelf gaan expirimenteren is onverantwoordelijk .

Een allergie test moet voldoende zijn en dan kun je vervolgens weer afvragen wat er al een paar hoofdstukken eerder is besproken .

Zijn we niet bezig ons eigen imuun systeem aan het vergrabbelen , waar blijft het natuurlijk afweersysteem wat we hebben . !!!!!!!!!!! gr Bernadette

• Helga

Ik ben het met Albert eens. Het kan wel degelijk van invloed zijn.

1 op de 5 kinderen is tegenwoordig té zwaar, daar kan een verband worden gezocht, want evenzoveel kinderen hebben tegenwoordig ADHD of aanverwante stoornis. Natuurlijk weer niet op een ieder van toepassing, maar waarom zou er geen kern van waarheid in kunnen zitten??!

Helga

• Helga

Zijn we niet bezig ons eigen imuun systeem aan het vergrabbelen , waar blijft het natuurlijk afweersysteem wat we hebben . !!!!!!!!!!! gr Bernadette

Dat heet evolutie Bernadette! Net zoals insekten en virussen op een gegeven moment imuun worden voor bepaalde giffen/anti virussen!

Helga

• peter

hoi allemaal

de wereld veranderd en wij ook

imuum systemen reageren daar weer op .

de eetgewoontes van de mensen zijn slecht.

de bio industri vervuiling alles heeft daar mee te maken.

ik als adhder gelabeld zijn erg gevoelig voedsel tv en alle onzin.

al discusies over tereur oorlog het is allemaal te veel bezuinegingen

er is geen tijd om met jezelf wat rust en liefde tot jezelf inzicht te krijgen

op jezelf en andere mensen.

draaf wel door he moest het effe kwijt

voedsel heeft daar veel mee te maken onderschat dat niet

hoe wij met de aarde omgaan inkluus mezelf

hg peter

• marleen

Hallo allemaal,

ik heb het ook altijd moeilijk met die mooie dieetverhaaltjes. Mijn man is adhd-er en mijn schoonmoeder is zowat de meest gezonde kookster in de wereld, alle soorten hutsepotten die ze hier hebben, altijd zelf gekookt en mijn man zelf kookt ook heel graag.

Mijn twee kinderen hebben allebei borstvoeding gekregen, wat toch heel gezond moet zijn, de kleinste en de drukste nu, zelfs langere tijd dan de eerste. Mc Donalds gebeurd misschien 4 keer op een jaar en zoals gezegd kookt mijn man altijd zelf thuis soepjes en allerlei lekkere dingen. Dus kan ik er eigenlijk moeilijk in geloven in die voedsel tekorten. Ook de kleurstoffen en suikertheorie gaat bij ons weinig op want raar maar waar, mijn kinderen eten niet graag snoep, alleen wel veel chocolade (een pepmiddel zeggen sommigen dan……) Maar ik heb hier vroeger eens gelezen dat de chocopasta goed was.

De vistheorie is voor mij de enige waar ik wat in kan geloven, we eten heel weinig vis en misschien is het wel waar dat sommige kinderen daar gevoeliger voor zijn. Maar dan nog zou ik helemaal niet zeggen dat weinig vis eten adhd veroorzaakt. Het kan wel omgedraaid worden hoop ik, dat kinderen met adhd baat hebben bij meer vis en visolie dus….

Het blijven allemaal mooie verhaaltjes vind ik voor wanhopige ouders die op zoek zijn naar het wonder. Als het bij jou lukt, haleluja, maar bij de buren lukt het dan hoogst waarschijnlijk toch weer niet.

Het lijkt me ook allemaal veel te ingewikkeld om alle stofjes en weet ik veel watjes te gaan uitzoeken of er allergie voor is of niet.

Marleen.

• Henriette

Wat als je je gezin gezond voedsel voor zet, maar het lichaam zelf is niet in staat om alle vitamine, mineralen, vetten ed. uit het voedsel te halen?

Ik geloof niet dat het allemaal zo zwart wit is. In Engeland is een onderzoek geweest waar ze kinderen uit een heel dorp het Omega rijtje aan vetten extra hebben gegeven. Een gedeelte van de kinderen kreeg veel minder last van dyslectie en ADHD. Bij een ander gedeelte had het geen toegevoegde waarde. Kinderen waarbij het geholpen heeft hadden er dus heel duidelijk baat bij, zowel met lezen als in het gedrag dat verbeterde en rustiger werd.

Het hele lichaam bestaat uit cellen en die cellen moeten het juiste “voedsel” krijgen om goed te functioneren. Hersencellen (zenuwcellen) zijn daar helemaal extra gevoelig voor. Om een zenuwprikkel door te geven heeft een cel niet alleen zuurstof nodig maar nog veel meer producten en stoffen die door de celwand moeten komen. De celwand is opgebouwd uit vetten. Bij een tekort aan vetten (of de opname van de juiste vetten uit het voedsel) is de celwand minder flexibel en kunnen dus minder goed stoffen in de cel komen die de cel nodig heeft om goed te functioneren. Een zenuwcel moet in staat zijn om de juiste prikkels door te geven op het juiste moment en een teveel aan prikkels te remmen. Bij voedingstekorten en nogmaals dat hoeft niet te zijn omdat je er niet genoeg van eet, maar omdat je lichaam niet in staat is om het uit het voedsel dat je eet te halen, dan is de prikkeloverdracht in de hersenen en in de rest van je lichaam verstoord.

ADHD wordt mede veroorzaakt door een overvloed aan prikkels in de hersenen op die plaatsen die verantwoordelijk zijn voor gedrag, en waar verbindingen worden gelegd tussen wat je ziet, wat je hoort en wat je voelt.

Medicijnen als Ritalin, antidepressiva ed. zorgen er voor dat een zenuwprikkel minder vaak door kan komen waardoor er “rust” in de zenuwcellen komt. Normaal zou het lichaam dat dus zelf moeten doen en daarvoor zijn een heleboel biochemische processen nodig. Darmen, schildklier, alvleesklier, lever, nieren hebben daar zo allemaal hun eigen taak in. Gebrek aan bepaalde essentiele producten hebben dus een zeer grote invloed op het hele functioneren van het lichaam en dus ook voor het tot rust brengen van het lichaam. Maar dat kan aan een heleboel dingen liggen en is niet zomaar op te lossen met alleen maar een voedingssuplement of ander eetpatroon.

Het erfelijke van ADHD kan dus mede heel goed komen door een familiair zwak functioneren van die organen die er voor zorgen dat het lichaam zelf de rustbrengers in de hersenen kan aanmaken.