De citotoets .......

• Bernadette

Hoi ,

Van de week sprak mij een kennisje aan en vertelde me dat het spannende tijden werden , ik vroeg waarom dat dan .

Haar oudste in groep 8 was al bezig voor de oefen cito-toets , meestal de toets van het vorig jaar .

Op 1 , 2 en drie feb. is het weer zover .

Een bordje stilte , niet storen !!!!!! Cito toets !!!!!!!!

Voor de ADHD kinderen kun je als ouder vragen of ze apart mogen werken , een paar meter van de rest af ……

De stilte of juist het zenuwachtig gefriemel kan nog wel eens afleiden .

Meestal een maand daarna volgen de punten en wat houden die nu in :

Brugklastype Uitgangspunt(intrepetatie standaardscore in

leerlingrapport

Basisberoepsgerichte leerweg 501 - 521

Basis en kaderberoepsgerichte leerweg 522 - 526

Kaderberoepsgerichte en gemengde theoritsche leerweg 527 -529

Gemengde theoritische leerweg 530-533

Gemengde theoritsche leerweg en havo 534-536

Gemengde theoritsche leerweg en havo/vwo 537-541

Havo /Vwo 542 -545

VWO 546 -550 .

• anoniem

en toch hóeft het geen probleem te zijn…

zeg niet dat het simpel is ofzo, wil alléén zeggen dat het kan!!

ik had mijn cito echt super gemaakt…

wens alle (ouders van) kinderen hier heel veel succes!!

enne, veel te veel overgewaardeerd…

zegt heel weinig…

• roelof

Mijn ervaring,

Ik heb een advies aan de ouders, wanneer zij niet tevreden zijn over de uitslag om dit dan te gaan bespreken. Want deze toets, en dan praat ik uit eigen ervaring, is niet altijd representatief. Je moet de problematiek van de persoon er bij betrekken en dan kan het zijn dat je in de juiste setting en betere uitslag krijgt. Dit is nu een prachtig voorbeeld waar de I/Q kloof niet wordt gesignaleerd? Ik zelf had blijkbaar vroeger een probleem, maar niemand die het opviel en dan blijf je maar door sukkelen in je onzekerheid, wat moet je ook anders als je afhankelijk bent van je ouders. De uitslag was: LBO. Nu, 30 jaar later kom ik achter de problematiek en dat verklaard veel. Dus nu zit ik met mijn ADD, PDD-NOS, en Xi.

Niet tevreden over de uitslag, aanvechten dus.

• Helga

Idd Anoniem, zo'n toets zegt helemaal niets!! Alleen leuk voor de school, kunnen ze laten zien hoe er ‘gescoord’ wordt op hun school.

Mijn oudste zit nu Havo/VWO maar had een citoscore van 528! De juf besliste echter wel dat hij havo aankon en zo geschiedde. Hij doet het prima!

Ik ben dus niet zo bang voor mijn ADHDertje straks. Hij zit nu in groep 8 en doet dus straks mee met de cito. Nu doet het hem gelukkig niets, en de score?, ach we zien wel. De juf beslist toch.

Groetjes,

Helga

• Bernadette

Hoi ,

De toets is alleen maar een bevestiging hoe goed school het doet , niks meer , niks minder .

Mijn ervaring was dat met een uitslag van 544 van zoonlief , de toetsingcommissie van de middelbare school hem naar het havo/vwo stuurde , inplaats van Havo .

De niddelbare scholen moeten een richtlijn hebben , de brugjaren zijn daarna het gevolg van .

Helaas merk ik nog steeds dat de ouders/kinders opgefokt worden , gr Bernadette

• nm

mijn zoon gaat volgende week ook de citotoets doen. Ik vind het toch wel een beetje spannend, want zoals hiervoor gezegd ‘de juf beslist toch’ gaat bij ons niet helemaal op. bij een score onder de 531 mag hij niet daar een scholengemeenschap (vmbo tl en hoger) waar wij over denken.

Nou moet hij dat makkelijk kunnen halen, maar je weet maar nooit hoe de vlag er bij staat die dag. Geen concentratie is ook weinig resultaat. Ik maak me niet echt zorgen, want daar schiet ik niks mee op. Maar het is toch niet zo vrijblijvend, die citotoets….

• Helga

Vreemd, want hier (in Almere) zijn zat scholen die niet eens deelnemen aan de cito. En niet alleen hier maar in heel Nederland. Dan zouden de kinderen die een lage cito score halen dus ernstig benadeeld worden tov kinderen op scholen die geen cito doen?!

Helga

• Bernadette

Hoi Helga ,

Dat is dus ook het probleem de kinderen die erg slecht score worden niet in het schoolplaatje meegeteld .

De scholen zijn niet verplicht om mee te doen aan de cito , helaas doen de meeste dat wel , gr Bernadette

• Helga

Ja, maar ik vind het vreemd dat bij nm haar kind zo naar die toets gekeken wordt met oog op het eventuele VO. Hoe kunnen ze dat nu doen als er genoeg scholen zijn die niet eens deelnemen aan de cito?? dat is klassejustitie, meten met twee maten enz!!

Helga