vraagje over screenlijst

• roelof

Beste prikkels

Ik wil graag informatie of er een screenlijst is voor diagnose PDD-NOS, deze kan ik niet vinden op het net. Van ADHD is voldoende bekend bij mij, echter van PDD niet.

Kan iemand mij hier een tip geven? Ik heb dit ook met de psych besproken en deze erkent dit ook, dus help even, dan kan mij er weer in verdiepen.

Dank, roelof

• Bernadette

Dsm IV Diagnostische Criteria voor Autisme :

I Tenminste zes of meer items van (A) , (B) , en (C ) , met minste en een van (B) en (C) .

-A. kwalitatieve tekortkomingen in sociale wisselwerking zoal twee van de volgende :

1. opvallende tekortkomingen in het gebruik van meer gedragingen zoals oogcontact , gezichtsuitdrukking , lichaamshouding, en mimiek .

2. tekortkoming in het ontwikkelen van vriendschappelijke banden met leeftijdsgenoten in de overeenstemming met het ontwikkellen .

3. een gebrek in het spontaan delen van plezier , interne prestaties met andere mensen , bijv. door een tekort aan het verduidelijke van interesses naar andere mensen .

4. Een gebrek in sociale of emotionele wederkerigheid , actief meedoen aan eenvoudige spelletjes die men alleen betrekt met andere kinderen uitsluitend als "mechanische spelletjes ziet/voelt .

-B . Kwalitatieve tekortkomingen in communicatie zoals blijkt van de volgende :

1. vertreaging in, of een totaal gebrek aan, de ontwikkelde gesproken taal (welke niet gevolgd wordt door het compenseren door alternatieve mogelijkheden van zoals bijv. mimiek )

2. bij indivuduen met goede spreekvaardigheid , opvallende tekortkomingen in het starten of onderhouden in gesprekken met anderen .

3. steretype of herhaald gebruik van taal of eigenaardigheden .

4. een gebrek in gevarieerd , spontaan fantasiespel of imitatie gedrag overeenkomstig het ontwikkelingsniveau .

C . opvallend beperkt en stereotype gedragspatroon , interesse in gedragingen , zoals blijkt uit minstens twee van de volgende .

1. overdreven in beslaggenomen zijn door een of meerdere beperkte interessegebieden , welke abnormaal zijn in verband met concentratie .

2. blijkbaar onverzettelijke ten opzichte van specifieke , handelingen of rituelen .

3. stereotype en repeterende lichaamsbewegingen (zoals draaien met de handen , of complexe bewegingen van het lichaam .

4. hardnekkige preocuptatie met gedeeltes van objecten .

II vertragingen of abnormaal functioneren in tenminste een van de gebieden , binnen de eerste drie levensjaren :

A. sociale interactie .

B. sociaal taal gebruik

C. imitatie-of fantasiespel

III de stoornis kan niet verklaard worden als Rett'syndroom of CI Disintegrative Disorder .

Uitleg van de hierboven genoemde punten:

I Kwalitatief tekortkoming in sociale wisselwerking, zoals blijkt uit van de volgende:

A. opvallende tekortkomingen in het gebruik van meerdere lichamelijke gedragingen , zoals oogkontakt , gezichtsuitdrukking , lichamelijke mimiek (welke sociale wisselwerking regelt )

B. tekortkoming in het ontwikkelen van vriendschappen met in overeenstemming van het ontwikkelingsniveau .

C. een gebrek in het spontaan delen van plezier , interesses, in andere mensen

D. een gebrek in sociale of emotionele wisselwerking .

II Beperkte en stereotype gedragspatroon , interesses en gedragingen uit minstens een van de volgende : .

A. overdreven in beslaggenomen zijn door een of meer stereo beperkte interessegebieden , welke abnormaal zijn in concentratie . .

B blijkbaar onverzettelijk ten opzichte van specifieke , niet specifieke handelingen of rituelen .

C. stereotype en repeterende lichaamsbewegingen

D . hardnekkige preoccuptie met gedeeltes van objecten . .

III De stoornis vweroorzaakt klinisch veelbetekende tekortkomingen , beroepsmatig of andere belangrijke functionerings gebieden .

IV . Er is geen betekenisvolle vertraging in de kennisontwikkeling of ontwikkeling van de leeftijdsafhankelijke zelfhulpvaardighedenen sociale wisselwerking en de ontdekkingsdrift in de kinderjaren .

VI .Criteria zijn niet gelijk aan andere s specifieke Pervasive Development of schizo frenie .

Rest volgt , Bernadette