Hallo allemaal,
na de tips voor de leerkrachten in het basisonderwijs, vul ik graag aan met tips voor leerkrachten in het middelbaar onderwijs. Onderstaande ‘handleiding’ werd uitgewerkt door de orthopedagoge van onze school en hangt bij ons in de leraarskamer. Uitgetikt zijn het 4 A4-tjes.
Deze handleiding kan uitgeprint worden en overhandigd worden in de school. Indien nodig kan ze ook aan elke leerkracht afzonderlijk gegeven worden.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groetjes, Greet
Een leerling met ADHD in de klas. Tips voor leerkrachten :
gebaseerd op het boek ‘Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen’, Kaat Timmerman,
Acco, herwerkte versie 2002
- goed geïnformeerd zijn over de kenmerken van het ADHD-syndroom -weten dat dit iets organisch is en dat dingen vaak gebeuren buiten hun directe wil om - weten dat ADHD van blijvende aard is maar wel wat kan veranderen van uiterlijke verschijningsvorm
- niet teveel verwachten van ‘zelfstandig werken’: deze kinderen en ook de jongeren hebben meer begeleiding en sturing nodig - model staan
* agenda invullen - zoveel mogelijk nakijken - eventueel in het begin
van de les invullen
* samen boekentas maken - aan de hand van lijstje leren boekentas
zelf te maken
* mappen regelmatig samen met hen in orde zetten
* geen punten aftrekken voor ‘iets vergeten’ - met hen iets
afspreken om het vergeten tegen te gaan
* overzichtsbladen met hen opstellen over leerstof, toetsen, taken,
verwachtingen
* examenplanning samen opstellen
- niet teveel tegelijk verwachten : liever één aandachtspunt voor een periode en dan een ander - het werken met aandachtspunten geeft hen structuur - ze weten wat van hen verwacht wordt - evalueren volgens aandachtspunt
- haalbare verwachtingen stellen met regelmatige evaluatiemomenten zodat ze weten of ze voldoen - deze kinderen hebben meer bevestiging nodig (externe sturing)
* positieve bekrachtiging helpt zeker - zij zijn daar zeer gevoelig
voor
* enkel negatieve opmerkingen brengen hen niet op de juiste
weg (rode opmerkingen, rode stickertjes, .?) o straffen helpt niet, zij vergeten te snel
* een gedragskaart (met aanduidingen van goed/minder-goed) samen
opstellen is goed maar moet voldoende motiverend werken
* afspreken met andere leerkrachten en met de ouders - zo niet gaan
zij ‘ontsnappen’ - eensgezindheid onder alle omgevende personen is
nodig
* consequent zijn in verwachtingen en evaluatie
-duidelijke, enkelvoudige en concrete opdrachten en boodschappen geven -liefst op één of andere manier gevisualiseerd als geheugensteun
-studiehouding begeleiden :
* zij weten vaak niet wat ze moeten leren - ze zien geen structuur in
de leerstof
* duidelijke cursussen met logische indelingen (niet punt l en dan punt b )
* studie leren plannen - vooruitkijken - leren agenda te gebruiken
* studietijd leren afbakenen - pauzes leren gebruiken
-zorg dat ze altijd iets te doen hebben en dat er geen ‘dode’ momenten vallen - juist dan beginnen ze te storen - laat hen eventueel iets halen of brengen zodat ze even kunnen bewegen - ook jongeren blijven nood hebben aan beweging en afwisseling ook al worden ze vaak ervaren als minder druk
-zorg ervoor dat je weet dat ze de opdracht begrepen hebben, zij denken van wel maar … - vraag hen eventueel om de opdracht luidop te herformuleren - oogcontact eisen bij instructies : zij hebben een beperkte verdeelde aandacht en kunnen zich maar op één ding richten
-organisatie van de klas :
* liefst zo weinig mogelijk op hun bank
* spreek met hen af wat er moet liggen zodat ze niet te lang moeten gaan zoeken naar materiaal
* een plaatsje vooraan in de klas is zeer goed voor goedgestructureerde lessen waarin de kinderen zich niet te vaak kunnen of mogen ‘omdraaien’ - weet dat zij zich zullen omdraaien omdat ze de neiging hebben om op alle prikkels in te gaan
* achteraan in de klas is een probleem voor prikkelgevoelige kinderen maar is beter voor erg beweeglijke kinderen
* apart zetten is goed om zo weinig mogelijk afleiding te hebben, maar ze mogen het niet als een straf ervaren - sommige kinderen en jongeren vragen daar zelf om
* tijdens belangrijke toetsen en examens liefst zoveel mogelijk apart zetten, zelfs alleen in een klas
* zet ze niet naast het raam waardoor ze iets kunnen zien
* laat hen niet tijdens de speeltijd, turnen, zwemmen nog taken afmaken, binnenblijven of aan de kant zitten : zij nebben die beweging broodnodig
* zorg voor regels, normen en afspraken voor alle leerlingen uit de klas, dus ook voor het ADHD-kind/jongere
-je kan met het ADHD-kind veel bereiken als je met hen concrete afspraken maakt in een gemoedelijke sfeer waaruit zij ook begrijpen dat ze begrepen worden en dat je hen wil helpen en een kans geven
* voor de les even apart nemen (“Probeer weer even flink te zijn als vorige les, dat was goed!” - “Je mag naast X gaan zitten maar als ik vind dat het niet meer kan, zet ik je apart, afgesproken?” - "Ik zal af en toe eens een teken geven om je te laten weten of het goed is…1')
* kinderen en jongeren zijn je zeer dankbaar als je hen laat voelen dat je weet welk probleem ze hebben, dat je er rekening zal mee houden, dat je hen wil helpen zonder dat de anderen het merken, dat ze altijd naar jou mogen komen als er iets mis is
* spreek eventueel een vertrouwenspersoon aan die als persoonlijke coach kan fungeren - zorg wel dat het ‘klikt’ tussen leerling en coach - is vaak een oplossing in secundaire scholen
* werk liever met enkele verwittigingen dan onmiddellijk met
sancties…
-sommige kinderen en jongeren met ADHD zijn gebaat met medicatie. anderen weer niet! De leerkrachten kunnen mee helpen aan het juist instellen van medicatie - gedrag moet hanteerbaar worden zonder dat het kind een zombie wordt - zorg ervoor dat ze hun medicatie op tijd nemen, want zijzelf vergeten het uiteraard !
-werken met een vast systeem om de werkhouding te verbeteren is goed voor alle kinderen/jongeren in de klas/dus ook voor de ADHD'er : vb. de zelf instructiemethode van Meichenbaum, Cognet, stop-think-methode,…
-schrijf niet alle problemen die je meemaakt toe aan het ADHD-syndroom ! Het blijven uiteraard afzonderlijke persoontjes met aparte eigenschappen die los kunnen staan van ADHD.
Samenvatting :
ADHD in de klas - Tips voor leerkrachten :
- observeren / bevragen
- laten onderzoeken - begeleiden <-> zelfstandig werken
- niet teveel tegelijk
- haalbare verwachtingen
- duidelijkheid / structuur afspraken
- iets ‘te doen’
- opdracht begrepen ?
- organisatie van de klas
- beweging broodnodig - vertrouwen