hoi Mas en anderen,
trieste verhalen allemaal….. maar aan de andere kant, als ik jullie verhalen lees voel ik dat ik niet de enige ben ben “zo'n kind”, zooooooo herkenbaar allemaal.
mijn dochter kan er ook wat van en dat iedere dag weer opnieuw.
's morgens toestanden, uit haar dak gaan. en dan zeg mijn vriend wel eens tegen me waarom ik haar zo tekeer laat gaan, maar dan leg ik ook iedere keer weer uit dat tegen haar tekeer gaan op zo'n moment bij haar helemaal niet aankomt. zou hij moeten weten, want is zelf mr. adhd. omdat ik zelf ook tot deze club behoor, weet ik ook hoe het werkt. gewoon even structureel met haar meedenken: heb je je fietssleutel, je handschoenen, zit je brood en drinken in je tas…. en ondertussen vooral zelf zo kalm mogelijk blijven. en ook maak ik iedere keer dezelfde problemen mee met huiswerk en dan vooral als er een werkstuk of een proefwerk geleerd moet worden voor bijv. volgende week. ik kan er iedere dag over beginnen, haar iedere dag proberen te motiveren om vast te beginnen met doornemen, maar iedere keer is er op het laatse moment paniek. woordjes leren, iedere keer op het nippertje. het grappige is, dat als ze er even mee bezig is, het zo in haar bolletje zit en ze toch best goede cijfers haalt. en dan ook die jas…. overal spullen van haar, door het hele huis. ze is niet te bewegen om iets te doen, wil niet met vriendinnen afspreken, wil niet op een sport of iets anders, vergeet alles, is altijd haar sleutels en haar telefoon kwijt, ik word er ook regelmatig helemaal gestoord van.
omdat mijn vriend en ik ook allebei type adhd zijn, is er op zich wel een hoop begrip voor elkaar,maar ookal begrijp ik mijn lieve kind maar al te goed, als moeder is het toch af en toe om gek van te worden zo'n kind.
het geeft me wel steun als ik jullie verhalen lees en weet dat ik niet de enige ben die tegen dit soort dingen aanloopt.
enige lichtpuntje bij mijn dochter is, is dat ze zelf zou willen dat dingen iets makkelijker zouden gaan en dat ze ook open staat voor hulp van buitenaf. ze gaat sinds kort naar dezelfde psychiater als ik en hij benaderd adhd heel positief en dat heeft wel een goed effect, tenslotte hoor je als adhd-er al te vaak dat je dingen niet goed doet, dat je laks bent etc. dus een echt positief zelfbeeld heb je op het laatst niet meer.
ik weet het ook af en toe niet meer en dan heb ik ook niet meer de energie en het geduld om haar goed op te vangen en te helpen, vooral omdat alle aandacht dan naar haar gaat en er nog een dochter rondloopt die aandacht nodig heeft. die gaat regelmatig een weekendje alleen naar haar vader, zonder zus, om effe bij te komen van dat gezeur en gedoe.