Zover ik weet kunnen ze wat eerder dan bij Ritalin: Slaapproblemen, Minder trek in eten, en een iets verhoogde bloeddruk krijgen.
Maar ik heb wel ondervonden dat je aan de eerste 2 zelf ook iets kan doen. De slaapproblemen kan je proberen aan te pakken door ze vroeger te slikken. Meteen als ze uit bed komen. Door de weeks is dat geen probleem natuurlijk, maar in de weekeinden is dat oppassen. Mijn dochter is 16 en gaat uitslapen tegenwoordig Vervelend voor haar, want ze mag ze niet later innemen dan half 10/10 uur.. wekker zetten dus.
Minder trek in eten heeft ze ook. Gelukkig voor mij is ze 16 en valt daar goed over te praten. Ze is afgevallen, en ze was al nooit stevig, dus ik vond dat wel een probleem. Ze snapt nu dat het toch heel belangrijk is om tijd te nemen voor eten en zichzelf te dwingen. Ook met hapjes tussendoor. Nu pakt ze die. Het afvallen is gestopt en ze lijkt weer ietsie aan te komen.
Haar bloeddruk is ook ietsie verhoogt, maar dr psyg heeft toch besloten dat dit nu geen probleem is. Alle voordelen bij elkaar wegen niet op tegen die bloeddruk op dit moment, en dat wordt gewoon extra in de gaten gehouden.