Mijn kinderen krijgen de Ritalin alleen maar als ze naar school gaan. Dus niet in het weekend en in de vakanties en de jongste ook niet op woensdagmiddag want dan is hij vrij. De Ritalin krijgen zij voor de concentratie op school. Zij zijn allebei niet druk maar hebben een alleen maar problemen met de concentratie (snel afgeleid, slordig werken, werk niet af etc.. De oudste is mede hierdoor in het Speciaal Onderwijs terecht gekomen.). Dus het is gewoon niet nodig in hun geval om de Ritalin na schooltijd te geven. Dit op aanraden van de kinderpsychiater. Wij kunnen ons hier wel bij vinden. Alleen geven als het nodig is. Thuis passen we de drie R's toe.
Je schrijft; “De psychiater liet zich namelijk ontvallen, toen ik begon over géén gebruik in de weekenden, vakanties etc, dat het voor het kind en het totaalresultaat, toch beter is om ook dan de ritalin wel te gebruiken.” Dit staat dus haak op het advies wat wij kregen van onze kinderpsychiater. Volgens haar is Ritalin bij uitstek een middel dat je gebruikt als het nodig is omdat het snel en kort werkt. Dit werd bevestigd door een andere kinderpsychiater die ik om advies in deze vroeg. Volgens hen is het dus helemaal niet nodig en niet wenselijk om Ritalin continue te gebruiken!
Ik denk dat je na moet gaan waarvoor je de Ritalin gaat geven. Je geeft aan dat het ook, net als bij mijn kinderen, over de concentratie gaat en niet over hyperactiviteit. Is de concentratie alleen een probleem op school of ook daar buiten? Bij mijn kinderen geeft het alleen maar een probleem op school en er niet daar buiten dus krijgen ze het pilletje alleen maar als ze naar school gaan. Dit zijn o.a. de vragen die je jezelf moet stellen, denk ik.
Wij zijn zeer te spreken over de werking van de Ritalin (hoewel ik in principe een tegenstander van medicatie ben!!!!). Het resultaat sprak n.l. voor zich; Onze oudste (12) ging het zo lekker doen op het Speciaal Onderwijs (waar ik beslist niet tevreden over was i.v.m. het veel te lage lesniveau) nadat we eind groep 7 met de Ritalin waren begonnen dat hij nu over is gegeaan (m.b.v. de Rugzak) naar een gewone scholengemeenschap! Dit verbetert zijn mogelijkheden in de toekomst enorm. En het gaat nog steeds goed!
De jongste (8) zit op het gewoon onderwijs doet het prima in groep 5 terwijl hij eerder het zeer slecht deed. Een slechter rapport in groep 3 heb ik nog nooit gezien!!! Alles was zwaar onvoldoende. Een andere school en Ritalin veranderde dat compleet. Nu in groep 5 (met Ritalin) heeft hij allemaal 8-en en 9-ens. Hij behoort nu tot de ‘betere’ leerlingen van de klas ondanks dat hij een van de jongste is.
Beide jongens zitten nu veel beter in hun vel. Eindelijk lukken dingen namelijk. De leerkrachten zijn tevreden. Ze krijgen nu regelmatig een ‘aai over de bol’ op school. Het gemopper is over.
Ik hoop dat ik je met ons verhaal wat verder heb geholpen.