ritalin ook in weekend?

• emmy

Hoi allemaal! Onze zoon van 10 heeft ADHD en na jaaaren van onderzoeken komt toch de diagnose; niet geheel onverwacht dus! Maar na alle soorten van therapieën en visolie komen we tot de conclusie dat dit allemaal niets geholpen heeft, althans niet voor zijn concentratie. Hij geeft zelf ook aan dat hij het vervelend vind dat hij steeds afgeleid is, daardoor zijn werk niet af kan maken etc. We gaan binnenkort naar de psychiater en hij krijgt hoogstwaarschijnlijk ritalin voorgeschreven. Er zijn al een aantal gesprekken aan vooraf gegaan. Maar nu mijn vraag; slikken jullie kinderen alleen ritalin tijdens schooluren of ook in de weekenden? De psychiater liet zich namelijk ontvallen, toen ik begon over géén gebruik in de weekenden, vakanties etc, dat het voor het kind en het totaalresultaat, toch beter is om ook dan de ritalin wel te gebruiken. Hoe zijn jullie ervaringen?

• marmar

hoi Emmy

Wij kijken naar de situatie wanneer wij ritalin gebruiken in het weekend en vakantie's.

Als we b.v. thuis blijven dan geef ik hem inplaats van 3 keer per dag,1 keer per dag.

Om toch een beetje de rust er in te houden.

Als we een ergens naartoe gaan,doen wij gewoon de normale medicatie.

Dit is voor hem het beste,hij geeft zelf al aan,als hij iets gedaan heeft wat niet kan,dat het mijn schuld is,want ik heb hem geen pilletje gegeven.

Ik denk daarom ook dat het per kind en per situatie moet bekijken,of je hem geen of wel medicatie geeft.

En ook in welke mate.

Onze psychiater gaf dit ook aan.

groetjes Marmar

• Rianne

Mijn kinderen krijgen de Ritalin alleen maar als ze naar school gaan. Dus niet in het weekend en in de vakanties en de jongste ook niet op woensdagmiddag want dan is hij vrij. De Ritalin krijgen zij voor de concentratie op school. Zij zijn allebei niet druk maar hebben een alleen maar problemen met de concentratie (snel afgeleid, slordig werken, werk niet af etc.. De oudste is mede hierdoor in het Speciaal Onderwijs terecht gekomen.). Dus het is gewoon niet nodig in hun geval om de Ritalin na schooltijd te geven. Dit op aanraden van de kinderpsychiater. Wij kunnen ons hier wel bij vinden. Alleen geven als het nodig is. Thuis passen we de drie R's toe.

Je schrijft; “De psychiater liet zich namelijk ontvallen, toen ik begon over géén gebruik in de weekenden, vakanties etc, dat het voor het kind en het totaalresultaat, toch beter is om ook dan de ritalin wel te gebruiken.” Dit staat dus haak op het advies wat wij kregen van onze kinderpsychiater. Volgens haar is Ritalin bij uitstek een middel dat je gebruikt als het nodig is omdat het snel en kort werkt. Dit werd bevestigd door een andere kinderpsychiater die ik om advies in deze vroeg. Volgens hen is het dus helemaal niet nodig en niet wenselijk om Ritalin continue te gebruiken!

Ik denk dat je na moet gaan waarvoor je de Ritalin gaat geven. Je geeft aan dat het ook, net als bij mijn kinderen, over de concentratie gaat en niet over hyperactiviteit. Is de concentratie alleen een probleem op school of ook daar buiten? Bij mijn kinderen geeft het alleen maar een probleem op school en er niet daar buiten dus krijgen ze het pilletje alleen maar als ze naar school gaan. Dit zijn o.a. de vragen die je jezelf moet stellen, denk ik.

Wij zijn zeer te spreken over de werking van de Ritalin (hoewel ik in principe een tegenstander van medicatie ben!!!!). Het resultaat sprak n.l. voor zich; Onze oudste (12) ging het zo lekker doen op het Speciaal Onderwijs (waar ik beslist niet tevreden over was i.v.m. het veel te lage lesniveau) nadat we eind groep 7 met de Ritalin waren begonnen dat hij nu over is gegeaan (m.b.v. de Rugzak) naar een gewone scholengemeenschap! Dit verbetert zijn mogelijkheden in de toekomst enorm. En het gaat nog steeds goed!

De jongste (8) zit op het gewoon onderwijs doet het prima in groep 5 terwijl hij eerder het zeer slecht deed. Een slechter rapport in groep 3 heb ik nog nooit gezien!!! Alles was zwaar onvoldoende. Een andere school en Ritalin veranderde dat compleet. Nu in groep 5 (met Ritalin) heeft hij allemaal 8-en en 9-ens. Hij behoort nu tot de ‘betere’ leerlingen van de klas ondanks dat hij een van de jongste is.

Beide jongens zitten nu veel beter in hun vel. Eindelijk lukken dingen namelijk. De leerkrachten zijn tevreden. Ze krijgen nu regelmatig een ‘aai over de bol’ op school. Het gemopper is over.

Ik hoop dat ik je met ons verhaal wat verder heb geholpen.

• nina

Hoi Emmy,

Ik slik zelf ritalin en heb een hekel aan medicijnen slikken. Soms slik ik het weekend niks maar dat schiet niet echt op. Met ritalin kan ik beter de boel op orde houden. Zonder Ritalin vergeet ik meer, ben lichtgeraakt, weet ik niet meer wat ik moet doen, verval ik van de ene klus in de andere of ik doe niks. Met ritalin kan ik ook in mijn vrije tijd beter de boel organiseren, ben ik niet zo chaotisch.

Ik geef er daarom de voorkeur aan regelmaat ritalin door te slikken. Geconcentreerd zijn gaat verder dan alleen op school. Ongemerkt moet je de hele dag overal aan denken.

Mijn kinderen slikken Concerta, de langwerkende Ritalin. Als mijn zoon geen medicijnen slikt stuitert hij het hele weekend door. Kleed zich niet aan, maakt makkelijker ruzie, heeft meer last van herrie om zich heen, hij dwaalt eigenlijk de hele dag door. Omdat hij de hele dag zo opgefokt is slaapt hij ook slechter.

Mijn dochter krijgt hoofdpijn zonder en wordt chaotisch en onrustig. Op maandag gaan ze dan gesloopt naar school omdat ze rust in het weekend gemist hebben. Ze vinden dat zelf ook vervelend daarom slikken ze hier ook in het weekend.

Mijn ervaring, zowel met de kinderen als mezelf, is dat regelmatig slikken het beste resultaat geeft. Daarnaast heb ik het (gezins)leven zo duidelijk en gestructureerd mogelijk gemaakt door het stellen van grenzen. Ik handhaaf die grenzen consequent. Dat in combinatie met medicijnen maakt ons adhdtemperament en ongeorganiseerdheid beheersbaar.

Wacht af hoe je zoon op ritalin reageert. Jij ziet ook wat Ritalin met hem doet doet als hij het in het weekend slikt.

Groetjes

Nina

• gerry

Hoi emmy

Ik ben een moeder van een adhd kind.

Hij gebruikt op dit moment concerta maar heeft eerder ook ritalin gebruikt.

Mijn ervaring is dat een kind ook emotioneel verandert dit is in zijn geval positief geweest, als er dan voor kiest on het in het weekend niet te geven kan het gebeuren dat hij niet meer weet hoe met zijn emotie omte gaan door de week ben ik zo en in het weekend ben ik anders. Bij mijn kind leverde dit een hoop verwarring, wist niet meer waar hij aan toe was. Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.

Groetjes gerry

• petra

Mijn kind van 7 jaar slikt ook alleen maar ritalin tijdens de school uren wat ook is afgesproken met zijn kinderarts.Mijn mening is dat een kind ook nog wel zich zelf mag zijn.En de drukte in het weekend en de vakanties nemen we er maar bij dat zijn we nu wel na een paar jaar gewend.Je moet van uit je eigen gevoel uit gaan,wat jij vind wat voor je kind nodig is.Als jij denkt dat het niet nodig is moet je het niet doen.Er is geen arts die jou ken verplichten om het ook in de vakanties toe tedienen.Het is wat je zelf van je kind verwacht buiten de school uren.Een andere reden is namelijk ook dat ik het me kind niet in de vakantie geef is dat hij dan toch weer beter gaat eten,en dat vind ik ook wel belangrijk

• M@ria

In de kerst vakantie heeft onze zoon een verhoogde dosis gehad , normaal 10 mg nu 15 mg per x.

dit omdat het niet goed ging, de prikkels van sinterklaas en kerst waren te erg.

In de vakantie net zo, eigenlijk zijn dat periodes dat je je niet goed aan de regelmaat en ritme kan houden , en daar kunnen dit soort kinderen niet goed over.

In de weekenden?

onze zoon krijgt wel in het weekend , maar ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat mensen het in het weekend niet geven.

Ik denk dat dat per kind verschillend is.

• petra

hai Rianne,

mijn kind van 7 krijg dus ook alleen zijn ritalin op school dagen en ik moet je zeggen wat is dat kind aan het presteren.Hij heeft nog nooit zo mooi rapport gehad.Ook allemaal achten en negens,ze sociale gedrag is ook voldoende geworden.Want dat was vanaf de creche tot aan groep 3 verschrikkelijk.Nu in groep 4 met behulp van ritalin en een goeie juf gaat het goed.En zijn kinderartsheeft toen ook gelijk aan gegeven dat het ook alleen een hulp middel is voor op school.En dat was dus ook de bedoeling.Ja en dat hij ook druk is ja daar hebben wij thuis niet zo probleem mee.Het brengt ook wel gezelligheid mee.Want met die ritalin is toch ook wel zijn spontaniteit een beetje weg.

• emmy

Heel erg bedankt voor jullie reakties. Ik ga het gesprek een stuk rustiger in nu ik weet dat er toch veel meer kinderen zijn die het alleen gebruiken voor de concentratie op school. Ik hoop dat het verbeteringen gaat geven. De juf zei ook al dat ze voor hem hoopte dat het beter zou gaan omdat zijn concentratie zo slecht is en omdat zij verwacht dat hij het ook wel beter kan als hij zich maar wat beter kan concenteren.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten, Emmy