Bedankt!!!!!!

• adhd moeder

Bernadet,

Bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan om duidelijk te maken dat kinderen met oa ADHD speciale aandacht nodig hebben op school.

Nu pleisters plakken, en nagels vijlen? (geen blaren?) hihihihi

Echt toppie!!!!!!!!!!!!!!

Liefs adhd moeder en bedankt ook namens T en F

• M@ria

inderdaad geweldig,

Maar als ik het zo lees , is de doorsnee leraar hier niet voor geschikt.

Alles wat ik van je heb gelezen gebeurt inderdaad bij rinardo op school, speciaal onderwijs.

Maar volgens mij is er geen gewone school die aan al deze kenmerken kan voldoen.

Ik ben van mening als je een kind hebt die alle dingen nodig heeft die bernadette hier heeft omschreven , je kind beter af is op speciaal onderwijs.

Als een leraar op gewoon onderwijs al de tijd wil nemen voor jou kind om dit alles te ondernemen , dan doet hij de rest van de klas tekort, dit is te veel en te specifiek voor een gewone basisschool.

Bernadette dit is een hele goede en uitgebreide uitleg, mooi voor het archief!!!

• Bernadette

hoi Maria ,

Het probleem is dat de lat nu hoger ligt , de basisscholen en voortgezet onderwijs zullen nu moeten aantonen wat ze al gedaan hebben om zorg te dragen voor hun speciale kinderen , dus die scholen kaatsen het balletje weer terug naar de overheid , want wie eist die bewijst .

Hoe vaak wordt het kind niet de dupe van het heen en weer gesol tussen school en overheid .

Scholen zullen weer gaan klagen over manuren tekort …………

En het kind , het kind valt tussen wal en schip , krijgt dadelijk geen rugzakje , maar zit in dat rugzakje , heen en weer geslingerd tussen idealen en realiteit .

Daar zullen wij ouders ons toch moeten tegen gaan verzetten , dus ik hoop echt dat de info meer is dan alleen aanvulling voor het archief , gr Bernadette

• M@ria

bernadette,

ik hoop niet dat je van mij begrepen had dat het alleen voor het archief was, want dat bedoelde ik namelijk niet.

Het is zeker weer mooi voor het archief hier op de prik, maar ik denk ook dat een heleboel, net als adhd moeder het uitprinten en meenemen naar school!

• anoniem

Tsja,

het ligt lastig allemaal. sommige scholen willen wel, maar kunnen niet. maar er zijn er ook een hoop liever lui dan moe… en das vervelend.

op de basisschool is het misschien wel het belangrijkste dat er goed voor dit soort dingen word gezorgd. binnen het vo is dit ook belangrijk, maar op een andere manier. denk wel dat het ook hier met veel dingen slecht geregeld is…

bedankt voor alle info, vind het interessant (klinkt misschien raar uit mijn mond, maar het is wel zo.. misschien de schuld van mijn ouders, werken allebei in het onderwijs.. ;)), en kan het goed gebruiken… :)!

liefs, m

• Bernadette

Nee hoor Maria ,

Dat bedoelde ik niet naar jou toe maar meer naar de scholen gericht , de angst dat ze er niets mee doen is reeel , al hoewel ik wel benieuwd ben wat er dan mee gaat gebeuren naarmate de druk voor de kinderen steeds groter word .

Feitelijk is het genoeg voor een behandelingsplan .

Lees de reactie ,s van Mia daar plaats ik me ook achter , ouders zullen moeten “vechten”voor het recht van ieder kind onderwijs op maat gericht op de mogelijkheden/onmogelijkheden van een kind voor het valt tussen wal en schip , gr Bernadette

p.s je hebt overigens wel gelijk weer wat info erbij

• marleen

Hallo Bernadette,

Nou ik vind het gewoonweg fantastisch wat je gedaan hebt. Ik heb het nu nog niet allemaal kunnen lezen, maar ik print het vanavond thuis uit en hou het zo voor altijd bij.

Ik zou het ook kunnen vertalen voor hier op school.

Ik zal er in ieder geval wat mee kunnen doen. Ik bracht tijdens de vakantie namelijk een boek mee van ‘Zit stil op school’ om om te gaan met adhd op school. Misschien vind ik wel veel gelijkenissen met wat jij hebt geschreven. Voor het ogenblik ben ik er nog niet aan begonnen want ik ben eerst de andere aan het lezen van ‘Zit Stil’, meer een handleiding voor ouders.

Daarin hadden ze het ook een beetje over jullie vorige discussie onderwerp, wat is nu adhd en wat zijn de oorzaken.

Volgens mij stellen ze het in dat boek tamelijk duidelijk. Zij maken een onderscheid tussen overbeweeglijke kinderen en adhd kinderen. De overbeweeglijkheid is een symptoom dat verschillende oorzaken kan hebben. Een van die oorzaken kan adhd zijn, de andere zijn het alcoholgebruik bij de moeder, sociale omstandigheden en dergelijke meer. Maar volgens hen heeft adhd zelf dus maar één oorzaak, ergens in de hersenen, en meestal erfelijk.

Ik denk dat daar vaak de fout ligt. Er wordt los omgesprongen met de term adhd en eigenlijk wordt er vaak gewoon een ‘overbeweeglijk’ kind mee bedoeld maar dat niet direct adhd hoeft te hebben.

Dit is te vergelijken met hoofdpijn vind ik. Ik heb hoofdpijn en jij hebt hoofdpijn, we hebben allebei hoofdpijn. Maar ik heb hoofdpijn na een vermoeide dag en jij hebt hoofdpijn omwille van migreine. De vermoeide dag is op de lossen door het de volgende dag wat rustiger aan te doen, beter te eten, vroeger te gaan slapen,…. allemaal methodes die ervoor zullen zorgen dat je hoofdpijn weg zullen gaan of zullen verminderen. Een pilletje kan natuurlijk wel helpen, maar dat is de juiste oplossing niet, je moet gewoon het levensritme veranderen, en misschien is het ook wel wat zoeken naar wat je nu precies moet veranderen.

Maar jouw hoofdpijn is wat anders, daar zit een biologische factor aan, daar is medicatie misschien wel degelijk nodig en de enige oplossing, rustiger aandoen en beter eten en vroeger gaan slapen zullen de hele boel natuurlijk ook wel verbeteren, maar de biologische factor blijft bestaan en de hele boel wordt niet echt opgelost.

Ik zie adhd en overbeweeglijkheid een beetje zo. De overbeweeglijkheid is mijn hoofdpijn en de adhd is jouw hoofdpijn. We hebben wel allebei hoofdpijn en soms is het moeilijk te onderscheiden of het nu gewone of andere hoofdpijn is.

Begrijpen jullie dit een beetje? Of vinden jullie dit nergens op slaan?

Marleen.

• coolen

hallo

wie kan mij vertellen of je online kunt kletsen met ouders waarvan kinderen adhd hebbenanoniem schreef:

>

> Tsja,

>

> het ligt lastig allemaal. sommige scholen willen wel, maar

> kunnen niet. maar er zijn er ook een hoop liever lui dan

> moe… en das vervelend.

> op de basisschool is het misschien wel het belangrijkste dat

> er goed voor dit soort dingen word gezorgd. binnen het vo is

> dit ook belangrijk, maar op een andere manier. denk wel dat

> het ook hier met veel dingen slecht geregeld is…

>

> bedankt voor alle info, vind het interessant (klinkt

> misschien raar uit mijn mond, maar het is wel zo.. misschien

> de schuld van mijn ouders, werken allebei in het onderwijs..

> ;)), en kan het goed gebruiken… :)!

>

> liefs, m