Hallo Bernadette,
Nou ik vind het gewoonweg fantastisch wat je gedaan hebt. Ik heb het nu nog niet allemaal kunnen lezen, maar ik print het vanavond thuis uit en hou het zo voor altijd bij.
Ik zou het ook kunnen vertalen voor hier op school.
Ik zal er in ieder geval wat mee kunnen doen. Ik bracht tijdens de vakantie namelijk een boek mee van ‘Zit stil op school’ om om te gaan met adhd op school. Misschien vind ik wel veel gelijkenissen met wat jij hebt geschreven. Voor het ogenblik ben ik er nog niet aan begonnen want ik ben eerst de andere aan het lezen van ‘Zit Stil’, meer een handleiding voor ouders.
Daarin hadden ze het ook een beetje over jullie vorige discussie onderwerp, wat is nu adhd en wat zijn de oorzaken.
Volgens mij stellen ze het in dat boek tamelijk duidelijk. Zij maken een onderscheid tussen overbeweeglijke kinderen en adhd kinderen. De overbeweeglijkheid is een symptoom dat verschillende oorzaken kan hebben. Een van die oorzaken kan adhd zijn, de andere zijn het alcoholgebruik bij de moeder, sociale omstandigheden en dergelijke meer. Maar volgens hen heeft adhd zelf dus maar één oorzaak, ergens in de hersenen, en meestal erfelijk.
Ik denk dat daar vaak de fout ligt. Er wordt los omgesprongen met de term adhd en eigenlijk wordt er vaak gewoon een ‘overbeweeglijk’ kind mee bedoeld maar dat niet direct adhd hoeft te hebben.
Dit is te vergelijken met hoofdpijn vind ik. Ik heb hoofdpijn en jij hebt hoofdpijn, we hebben allebei hoofdpijn. Maar ik heb hoofdpijn na een vermoeide dag en jij hebt hoofdpijn omwille van migreine. De vermoeide dag is op de lossen door het de volgende dag wat rustiger aan te doen, beter te eten, vroeger te gaan slapen,…. allemaal methodes die ervoor zullen zorgen dat je hoofdpijn weg zullen gaan of zullen verminderen. Een pilletje kan natuurlijk wel helpen, maar dat is de juiste oplossing niet, je moet gewoon het levensritme veranderen, en misschien is het ook wel wat zoeken naar wat je nu precies moet veranderen.
Maar jouw hoofdpijn is wat anders, daar zit een biologische factor aan, daar is medicatie misschien wel degelijk nodig en de enige oplossing, rustiger aandoen en beter eten en vroeger gaan slapen zullen de hele boel natuurlijk ook wel verbeteren, maar de biologische factor blijft bestaan en de hele boel wordt niet echt opgelost.
Ik zie adhd en overbeweeglijkheid een beetje zo. De overbeweeglijkheid is mijn hoofdpijn en de adhd is jouw hoofdpijn. We hebben wel allebei hoofdpijn en soms is het moeilijk te onderscheiden of het nu gewone of andere hoofdpijn is.
Begrijpen jullie dit een beetje? Of vinden jullie dit nergens op slaan?
Marleen.