ADHD -School 13 ......

  • Bernadette

    ====================================

    DEZE TEKST IS OOK TE DOWNLOADEN

    ALS MS WORD BESTAND:

    klik hier

    ====================================

    Tips voor leerkrachten

    en andere deskundigen in het onderwijs voor de aanpak van kinderen metADHD

    UITGANGSPUNT

    ADHD is een ontwikkelingsstoornis waarvan de basis sterk wortelt in de neurobiologische aanleg van een kind.

    Niemand heeft er dus schuld aan. Niemand kan er iets aan doen. Maar iedereen kan wél iets doen om de last voor deze kinderen te verlichten. Hoe?

    DOOR TE LEREN DE WERELD TE ZIEN DOOR DE OGEN VAN HET KIND MET ADHD.

    ADHD.

    Bij ADHD dient het accent te liggen bij de ondersteuning van zelfregulatie en zelfcontrole en het voorkomen van negatieve interacties. Benadering als jonger kind

    Probleemgebied Mogelijke strategie

    Gedrag algemeen - duidelijkheid over het gewenste gedrag - directe reactie op gedrag - bevorderen positief gedrag door positieve aandacht - zoveel mogelijk negeren negatief gedrag - afkeuring negatief gedrag laten volgen door aanmoediging - gedrag tijdig inperken - consequent zijn - individuele aandacht - werken met beloningssystemen en dagkaarten

    aandacht/concentratie

    1 - strategische plaats in de klas - oogcontact met leerkracht - fysiek contact/schouderklop - leerstofaanbod variëren - multi-sensory aanpak (verbaal/visueel/motorisch etc.) - noteblocs (gele briefjes) - bij lezen bladwijzer met Wie/Waar/Waarom/Wanneer/Hoe - blanco kaart om deel werkblad af te dekken - rustige werkbladen met kernzaken - geef kind geen kans zich te vervelen - (digitaal)horloge met alarm

    taakaanpak - één opdracht tegelijk - kortdurende (deel) taken - opdracht herhalen (door leerling) - volgorde taak op schrift (pictogram) - instructie met koptelefoon/cassette - aanwijzingen (regels) op kaarten - onderstreep/markeer voorbeelden - kernwoorden/feiten - checklijstjes - extra tijd

    motorische activiteit - wiebelen etc. negeren - af en toe activiteit toestaan - zitbal/kruk/extra stoel

    impulsiviteit - regels en structuur bieden

    - afspraken over vrije situaties

    - instructie met koptelefoon/cassette

    - afspraken over interrupties/vinger

    opsteken

    - stop-denk-doe-afspraken

  • Bernadette

    Tips voor leerkrachten

    en andere deskundigen in het onderwijs voor de aanpak van kinderen metADHD

    UITGANGSPUNT

    ADHD is een ontwikkelingsstoornis waarvan de basis sterk wortelt in de neurobiologische aanleg van een kind.

    Niemand heeft er dus schuld aan. Niemand kan er iets aan doen. Maar iedereen kan wél iets doen om de last voor deze kinderen te verlichten. Hoe?

    DOOR TE LEREN DE WERELD TE ZIEN DOOR DE OGEN VAN HET KIND MET ADHD.

    ADHD.

    Bij ADHD dient het accent te liggen bij de ondersteuning van zelfregulatie en zelfcontrole en het voorkomen van negatieve interacties. Benadering als jonger kind

    Probleemgebied Mogelijke strategie

    Gedrag algemeen - duidelijkheid over het gewenste gedrag - directe reactie op gedrag - bevorderen positief gedrag door positieve aandacht - zoveel mogelijk negeren negatief gedrag - afkeuring negatief gedrag laten volgen door aanmoediging - gedrag tijdig inperken - consequent zijn - individuele aandacht - werken met beloningssystemen en dagkaarten

    aandacht/concentratie

    1 - strategische plaats in de klas - oogcontact met leerkracht - fysiek contact/schouderklop - leerstofaanbod variëren - multi-sensory aanpak (verbaal/visueel/motorisch etc.) - noteblocs (gele briefjes) - bij lezen bladwijzer met Wie/Waar/Waarom/Wanneer/Hoe - blanco kaart om deel werkblad af te dekken - rustige werkbladen met kernzaken - geef kind geen kans zich te vervelen - (digitaal)horloge met alarm

    taakaanpak - één opdracht tegelijk - kortdurende (deel) taken - opdracht herhalen (door leerling) - volgorde taak op schrift (pictogram) - instructie met koptelefoon/cassette - aanwijzingen (regels) op kaarten - onderstreep/markeer voorbeelden - kernwoorden/feiten - checklijstjes - extra tijd

    motorische activiteit - wiebelen etc. negeren - af en toe activiteit toestaan - zitbal/kruk/extra stoel

    impulsiviteit - regels en structuur bieden

    - afspraken over vrije situaties

    - instructie met koptelefoon/cassette

    - afspraken over interrupties/vinger

    opsteken

    - stop-denk-doe-afspraken