ADHD -School 11 ......

  • Bernadette

    ====================================

    DEZE TEKST IS OOK TE DOWNLOADEN

    ALS MS WORD BESTAND:

    klik hier

    ====================================

    -2-5- OVERIGE MOGELIJKHEDEN

    HYPERACTIVITEIT.

    De meeste ADHD-kinderen zijn hyperactief. Het is voor hen erg moeilijk stil te zitten. Geef het kind daarom af en toe de kans zijn benen te strekken. Dit kan in de vorm van boodschapjes overbrengen, glaasje water halen, enzovoort. Als het kind het moeilijk vindt zijn handen stil te houden, denk dan eens aan een stukje bijenwas. Dit heeft als voordeel boven klei dat het niet afgeeft en geen vlekken achterlaat. Het is te koop bij een imker of reformhuis. Nu het kind met zijn handen bezig is, zal het minder geneigd zijn anderen te storen.

    IMPULSIVITEIT.

    Vaak praat het kind voor z'n beurt. Laat duidelijk blijken dat dit nu niet mag. Geef daarbij direct ook aan wanneer het wel mag. Geef het kind een blaadje waarop het schrijft wat het tegen je wil vertellen. Het hoeft zich dan geen zorgen te maken dat het 't later is vergeten. Ook kun je in een rollenspel de situatie naspelen. Laat het kind eens de rol van leerkracht spelen.

    -2-6- KORTE TIPS

    Uit verschillende artikelen hebben wij tips geïnventariseerd op het gebied van gedragsmatige problemen. De meeste van de tips hebben wij overgenomen uit het blad Balans Belang.

    ZWAKKE AANDACHTSREGULATIE:

    ♦ zoek geregeld (oog)contact met het kind;

    ♦ deel de opdracht op in kleine deeltaak-jes;

    ♦ geef het kind na elke voltooide taak een compliment;

    ♦ leer het kind zichzelf te instrueren tijdens het werk;

    ♦ gebruik hierbij ter ondersteuning bijvoorbeeld plaatjes of stickers op de tafel;

    ♦ geef duidelijke, concrete en korte instructies;

    ♦ vraag het kind de instructies te herhalen om te controleren of het goed is overgekomen.

    HOGE IMPULSIVITEIT:

    ♦ geef als iets niet mag daarnaast meteen aan wat wel mag;

    ♦ geef direct een afwijzing of beloning op het gedrag;

    ♦ geef een complimentje als het goed gaat;

    ♦ maak een afspraak over de manier waarop het kind aandacht mag vragen (vinger opsteken);

    ♦ spreek duidelijk af wat gewenst gedrag is en help het kind ook deze situaties te herkennen;

    ♦ lichaamscontact kan kinderen de goede kant op sturen (bijvoorbeeld een hand geven of een duwtje tegen de rug).

    LAGE MOTIVATIE:

    ♦ maak geregeld een aanmoedigende opmerking;

    ♦ zoek naar gedrag waarvoor je een compliment kunt geven;

    ♦ stel duidelijke en concrete eisen aan de werkhouding;

    ♦ laat duidelijk blijken wat het gewenste gedrag is;

    ♦ geef het kind een tussentijdse instructie;

    ♦ zoek contact met het kind;

    ♦ het kind mag niet gefrustreerd of moe raken;

    ♦ maak ruimte voor het verwoorden van de gevoelens van het kind.

    MOEITE MET ZELFSTANDIG WERKEN:

    ♦ help het kind zichzelf te structureren;

    ♦ ondersteun hierbij met behulp van plaatjes en werkschema's;

    ♦ geef het kind voldoende tijd om zijn werk netjes te verzorgen;

    ♦ geef één opdracht tegelijk;

    ♦ geef een compliment na het uitvoeren van een opdracht;

    ♦ soms kan het werken met de computer helpen.

  • Bernadette

    -2-5- OVERIGE MOGELIJKHEDEN

    HYPERACTIVITEIT.

    De meeste ADHD-kinderen zijn hyperactief. Het is voor hen erg moeilijk stil te zitten. Geef het kind daarom af en toe de kans zijn benen te strekken. Dit kan in de vorm van boodschapjes overbrengen, glaasje water halen, enzovoort. Als het kind het moeilijk vindt zijn handen stil te houden, denk dan eens aan een stukje bijenwas. Dit heeft als voordeel boven klei dat het niet afgeeft en geen vlekken achterlaat. Het is te koop bij een imker of reformhuis. Nu het kind met zijn handen bezig is, zal het minder geneigd zijn anderen te storen.

    IMPULSIVITEIT.

    Vaak praat het kind voor z'n beurt. Laat duidelijk blijken dat dit nu niet mag. Geef daarbij direct ook aan wanneer het wel mag. Geef het kind een blaadje waarop het schrijft wat het tegen je wil vertellen. Het hoeft zich dan geen zorgen te maken dat het 't later is vergeten. Ook kun je in een rollenspel de situatie naspelen. Laat het kind eens de rol van leerkracht spelen.

    -2-6- KORTE TIPS

    Uit verschillende artikelen hebben wij tips geïnventariseerd op het gebied van gedragsmatige problemen. De meeste van de tips hebben wij overgenomen uit het blad Balans Belang.

    ZWAKKE AANDACHTSREGULATIE:

    ♦ zoek geregeld (oog)contact met het kind;

    ♦ deel de opdracht op in kleine deeltaak-jes;

    ♦ geef het kind na elke voltooide taak een compliment;

    ♦ leer het kind zichzelf te instrueren tijdens het werk;

    ♦ gebruik hierbij ter ondersteuning bijvoorbeeld plaatjes of stickers op de tafel;

    ♦ geef duidelijke, concrete en korte instructies;

    ♦ vraag het kind de instructies te herhalen om te controleren of het goed is overgekomen.

    HOGE IMPULSIVITEIT:

    ♦ geef als iets niet mag daarnaast meteen aan wat wel mag;

    ♦ geef direct een afwijzing of beloning op het gedrag;

    ♦ geef een complimentje als het goed gaat;

    ♦ maak een afspraak over de manier waarop het kind aandacht mag vragen (vinger opsteken);

    ♦ spreek duidelijk af wat gewenst gedrag is en help het kind ook deze situaties te herkennen;

    ♦ lichaamscontact kan kinderen de goede kant op sturen (bijvoorbeeld een hand geven of een duwtje tegen de rug).

    LAGE MOTIVATIE:

    ♦ maak geregeld een aanmoedigende opmerking;

    ♦ zoek naar gedrag waarvoor je een compliment kunt geven;

    ♦ stel duidelijke en concrete eisen aan de werkhouding;

    ♦ laat duidelijk blijken wat het gewenste gedrag is;

    ♦ geef het kind een tussentijdse instructie;

    ♦ zoek contact met het kind;

    ♦ het kind mag niet gefrustreerd of moe raken;

    ♦ maak ruimte voor het verwoorden van de gevoelens van het kind.

    MOEITE MET ZELFSTANDIG WERKEN:

    ♦ help het kind zichzelf te structureren;

    ♦ ondersteun hierbij met behulp van plaatjes en werkschema's;

    ♦ geef het kind voldoende tijd om zijn werk netjes te verzorgen;

    ♦ geef één opdracht tegelijk;

    ♦ geef een compliment na het uitvoeren van een opdracht;

    ♦ soms kan het werken met de computer helpen.

    Bevat dit bericht ongewenste reclame, ongepaste of kwetsende teksten? Klik hier!

    Reageer op dit bericht | Prikborden Volgend onderwerp | Vorig onderwerp

    Onderwerpen Auteur Datum

    ADHD