====================================

DEZE TEKST IS OOK TE DOWNLOADEN

ALS MS WORD BESTAND:

klik hier

====================================

EEN GOED GEORGANISEERDE KLAS

In een goed georganiseerde klas werkt de leerkracht met duidelijke regels voor alle kinderen. Verder:

♦ hangt hij deze regels duidelijk zichtbaar op (in geschreven vorm of in de vorm van plaatjes);

♦ werkt hij aan de hand van een rooster;

♦ bereidt hij alle kinderen voor als hij afwijkt van het rooster;

♦ is hij in staat problemen te voorzien en te voorkomen;

♦ geeft hij elk kind schoolwerk op zijn of haar niveau;

♦ is hij in staat overzicht over de klas te houden en tegelijkertijd apart aandacht te geven aan kinderen die dat nodig hebben.

SAMENWERKEN MET OUDERS EN HULPVERLENERS

ledere ouder droomt over een zonnige toekomst voor zijn kind. Goed onderwijs wordt daarbij als hulpmiddel gezien. Merken ou-

ders dat hun kind niet gelukkig is op school of komt de leerkracht met klachten, dan is dat voor hen vaak pijnlijk. Uit onmacht over zo'n situatie verwachten ze dan een oplossing van de leerkracht en de school. Soms is dat niet mogelijk, want ook een leerkracht kan van een kind met ADHD geen rustig kind maken. Hij kan ook moeilijk de hele dag naast het kind gaan zitten. Wel kan de leerkracht de gevoelens van ouders serieus nemen en proberen samen met hen naar oplossingen te zoeken. Soms helpt een aanpak die ouders thuis al hebben uitgevonden. Het is verstandig aan het begin van het schooljaar een aantal concrete afspraken te maken en een aantal vaste contacten te plannen.

Om bij een kind de diagnose ADHD te stellen is ook informatie van de leerkracht nodig. Daarom zijn er speciale ADHD-scorelijs-ten voor leerkrachten. In Nederland werkt men veel met de TEACHER REPORT RATING SCALE. Daarop kan de leerkracht aangeven wat het meest storende gedrag van het kind is en hoe vaak dat voorkomt. Soms worden er cijfers voor gedrag gegeven. Later kunnen die dan worden vergeleken met de cijfers voor gedrag als het kind medicatie gebruikt.

WELK SOORT ONDERWIJS?

De REGULIERE BASISSCHOOL is voor veel kinderen met ADHD de aangewezen schoolsoort. Wel zijn vaak wat extra aanpassingen voor hen noodzakelijk.

Verder zien we veel leerlingen met ADHD op SCHOLEN VOOR SPECIAAL BASISONDERWIJS, het samenwerkingsverband van de vroegere LOM-scholen (scholen voor kinderen met Leer- en Opvoedingsmoeilijkheden) en MLK-scholen (scholen voor Moeilijk Lerende Kinderen). Bij déze kinderen leidt de ADHD ertoe dat ze meer begeleiding nodig hebben dan de basisschool kan bieden. Dat kan komen doordat er problemen zijn met het gedrag, of doordat het kind maar moeilijk tot leren komt vanwege de ADHD. Soms is nóg gespecialiseerder onderwijs noodzakelijk. Dit kan komen door de mate

van ernst van de ADHD en/of doordat er sprake is van CO-MORBIDITEIT (dat wil zeggen dat de ADHD samengaat met andere -psychiatrische- stoornissen). In zo'n geval zijn verschillende schoolsoorten denkbaar, afhankelijk van de specifieke problemen van het kind. LZK-SCHOLEN (scholen voor langdurig zieke kinderen) nemen soms kinderen met ADHD op.

ZMOK-SCHOLEN (scholen voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen) tellen ook leerlingen met ADHD. Hier gaat het vaak om kinderen bij wie naast ADHD sprake is van ernstig oppositioneel gedrag (ODD). PI-SCHOLEN (scholen die zijn verbonden aan een Pedologisch Instituut) hebben o.a. leerlingen met ADHD bij wie (nog) niet duidelijk is welke vorm van onderwijs het meest geschikt voor hen is. De combinatie van ADHD met leerproblemen komt op PI-scholen veel voor.

Soms is de problematiek van kinderen met ADHD zo ernstig dat EEN COMBINATIE VAN ONDERWIJS EN ZORG IN EEN KINÿER- EN JEUGDPSYCHIATRISCHE INSTELLING de beste oplossing vormt. Tenslotte zijn er nog SCHOLEN VOOR KINDEREN

MET SPRAAK- EN TAALSTOORNISSEN en SCHOLEN VERBONDEN AAN REVALIDATIECENTRA. Een enkele keer leidt de problematiek ertoe dat een kind met ADHD hier als leerling wordt ingeschreven. Dan staat over het algemeen de spraak-taalstoornis, respectievelijk de motorische stoornis op de voorgrond. Als in de nabije toekomst de zogeheten ‘leerlinggebonden financiering’ een feit wordt, zal een kind met ADHD dat het niet redt in het basisonderwijs (regulier of speciaal) aangemeld worden bij een expertisecentrum. Hier wordt bezien welke school voor speciaal onderwijs voor dit kind de juiste is.

KIND, IK WIL WEL…: DE (ONMOGELIJKHEDEN IN HET HUIDIGE ONDERWIJS IN NEDERLAND)

Het lijkt zo simpel: positief reageren, gewenst gedrag bevestigen, negatief gedrag negeren of mild bestraffen, even de aan-

dacht trekken, met de ouders overleggen, enzovoort. Maar… kunnen we dat wel verwachten van een leerkracht die:

♦ in zijn eentje verantwoordelijk is voor een klas van vaak wel dertig kinderen;

♦ jaar na jaar wordt geconfronteerd met (door Den Haag opgelegde) veranderingen;

♦ in zijn opleiding nog nauwelijks is geschoold in het signaleren van leer- en gedragsproblemen (laat staan in het behandelen ervan);

♦ naast kinderen met gedragsproblemen ook kinderen met andere handicaps moet opvangen?

In dat licht bezien is het veelgevraagd: positief reageren, gewenst gedrag bevestigen, negatief gedrag negeren of mild bestraffen, even de aandacht trekken, met de ouders overleggen, enzovoort. Toch zullen ouders dit WELMOETEN BLIJVEN VRAGEN. Het gaat immers om de toekomst van hun kinderen. Als ze dat op een coöperatieve manier aan de leerkracht duidelijk kunnen maken kan er goed worden samengewerkt. Misschien dat ouders en leerkrachten dan ook op grotere schaal kunnen gaan samenwerken voor GOED ONDERWIJS OP MAAT voor alle kinderen -ook voor de kinderen met ADHD.