ADHD -School 3 ......

  • Bernadette

    ====================================

    DEZE TEKST IS OOK TE DOWNLOADEN

    ALS MS WORD BESTAND:

    klik hier

    ====================================

    ONDERWIJSKUNDIGE INTERVENTIES

    In de kleuterperiode profiteren kinderen met ADHD minder van de eerder beschreven gedragsbeïnvloeding. Centraal in de onderwijskundige aanpak van kleuters met ADHD moet de opbouw van taakgericht gedrag staan. Dit heeft de meeste kans van slagen als er geregeld individueel of in kleine groepjes met het kind wordt gewerkt. In de kleuterperiode moet de leerkracht bovendien alert zijn op taalproblemen (die immers veel voorkomen bij ADHD-kinderen en kunnen leiden tot specifieke leerstoornissen) en een zwakke motoriek.

    Voor de leerling met ADHD in het basisonderwijs geldt, dat deze vooral moeite heeft met 'meer van hetzelfde. Een herhaling van taken (bijvoorbeeld het maken van een groot aantal dezelfde soort sommen) leidt dan tot een toename van hyperactief gedrag en van impulsiviteit. Gevolg hiervan is dat de leerling meer fouten maakt, die dan niet te maken hebben met het niet beheersen van de stof, maar aangeven dat de concentratie te kort schiet.

    Belangrijk is de leerstof op een aantrekkelijke, stimulerende manier aan te bieden. ‘Hetzelfde’ kan dan toch steeds weer anders lijken, zodat het kind voldoende geprikkeld wordt. Belangrijk in dit opzicht is dat belangrijke kenmerken in het werk (zoals de tekens + en - in rijen sommen) er duidelijk uitspringen. Het kind met ADHD is zo snel afgeleid, dat het anders over dit soort kenmerken en aanwijzingen heen kijkt. Door de impulsiviteit maakt het kind met ADHD meer slordig heidsfouten dan andere kinderen. Bekend is, dat meerkeuze toetsen

    in dit opzicht voor problemen kunnen zorgen. De leerling neemt al gauw genoegen met een antwoord dat ‘ongeveer goed’ is en zoekt niet door naar het juiste antwoord. Vragen om hulp doen kinderen met ADHD ook minder dan andere kinderen. Het opsteken van de vinger en wachten tot de leerkracht tijd heeft om extra instructie te geven duurt deze leerlingen vaak te lang. Dat leidt tot roepen door de klas (de leerling kan zijn behoefte aan hulp niet uitstellen) of tot het niet vragen om hulp. In individuele leersituaties speelt dit probleem geen rol.

    PROBLEMEN BIJ SPECIFIEKE VAKKEN

    Het kind met ADHD zonder specifieke leerstoornissen kan toch met een aantal vakken problemen hebben. Als zich bij specifieke vakken problemen voordoen zal de leerkracht eerst moeten nagaan wat daarvan de oorzaak is. Gaat het om tekortschietende vaardigheden of moet de oorzaak gezocht worden in de aandachts- en concentratiestoornis?

    Een vak waarmee veel kinderen met ADHD problemen hebben, is rekenen. Die problemen doen zich vooral voor bij het automatiseren van de stof. Zoals eerder beschreven, is leren door herhaling en inslijping door ‘meer van hetzelfde’ voor een ADHD-kind moeilijk op te brengen. Positieve waardering en een beloningssysteem kunnen hierbij helpen.

    Het moeizame automatiseren leidt, samen met de aandachts- en concentratiestoornis, haast onvermijdelijk tot tempo-problemen. Een goede oplossing hiervoor is het laten inoefenen met behulp van de computer: deze geeft onmiddellijke feedback en helpt het kind zelfstandig te werken. Bovendien vinden veel kinderen het heel leuk om met de computer te werken, waardoor taakgericht gedrag extra gestimuleerd wordt.

    Ook bij lezen doen zich bij kinderen met ADHD vaker problemen voor dan bij andere kinderen. De oorzaak van deze problemen

    is vaak van verbale aard. Ook articuleren sommige kinderen met ADHD slecht (denk nogmaals aan de grote groep kleuters met ADHD bij wie zich een taalstoornis voordoet). Het is daarom onverstandig om bij het beoordelen van de leesprestaties van deze kinderen alleen af te gaan op de resultaten van de veel gebruikte AVI- en Brus-leestesten. Het begrijpend en verklarend lezen van deze kinderen ligt misschien op een hoger niveau dan de uitslagen van deze tests doen vermoeden. Leestests die begrijpend lezen toetsen zouden daarom ter ondersteuning gebruikt moeten worden. Te eenvoudige leesteksten werken aandachts-en concentratieproblemen alleen maar in de hand.

    Ook schrijfproblemen komen vaak voor bij kinderen met ADHD. Al eerder is aangegeven dat een groot aantal kinderen met ADHD een zwakke motoriek heeft. Dit kan de oorzaak van schrijfproblemen vormen. Remediërende schrijfprogramma's kunnen het kind en de leerkracht behulpzaam zijn bij de oplossing van deze problemen. Ook kunnen problemen door de aandachts-en concentratiestoornis worden veroorzaakt. Dan is het beter 7x2 regels te laten schrijven dan 2x7 regels!

    Het is, alles overziend, niet eenvoudig voor een kind met ADHD om zonder kleerscheuren de schoolse periode te doorlopen. De onderwijskundige aanpak zal geregeld moeten worden aangepast aan de behoeften van deze kinderen.

    Kinderen met ADHD hebben op school dan ook vaak de ondersteuning nodig van gedragsinterventies (door bijvoorbeeld een

    beloningssysteem), specifieke onderwijskundige aanpassingen en eventueel medicatie. Afstemming met de ouders van de leerlingen is onontbeerlijk en geeft de onderwijskundige ‘behandeling’ van het kind meer kans van slagen.

    Gezien de soms intensieve ondersteuning van de ADHD-leerling zien we bij deze groep veel plaatsingen in het speciaal onderwijs. Vooral waar het gaat om de groep ADHD-kinderen met bijkomende problemen is een dergelijke plaatsing soms onvermijdelijk. Een steeds grotere groep van deze kinderen doorloopt echter ook het basisonderwijs. De leerkrachten van deze kinderen zullen dan bereid en in staat moeten zijn om tegemoet te komen aan de speciale behoeften van leerlingen met ADHD.

  • Bernadette

    ONDERWIJSKUNDIGE INTERVENTIES

    In de kleuterperiode profiteren kinderen met ADHD minder van de eerder beschreven gedragsbeïnvloeding. Centraal in de onderwijskundige aanpak van kleuters met ADHD moet de opbouw van taakgericht gedrag staan. Dit heeft de meeste kans van slagen als er geregeld individueel of in kleine groepjes met het kind wordt gewerkt. In de kleuterperiode moet de leerkracht bovendien alert zijn op taalproblemen (die immers veel voorkomen bij ADHD-kinderen en kunnen leiden tot specifieke leerstoornissen) en een zwakke motoriek.

    Voor de leerling met ADHD in het basisonderwijs geldt, dat deze vooral moeite heeft met 'meer van hetzelfde. Een herhaling van taken (bijvoorbeeld het maken van een groot aantal dezelfde soort sommen) leidt dan tot een toename van hyperactief gedrag en van impulsiviteit. Gevolg hiervan is dat de leerling meer fouten maakt, die dan niet te maken hebben met het niet beheersen van de stof, maar aangeven dat de concentratie te kort schiet.

    Belangrijk is de leerstof op een aantrekkelijke, stimulerende manier aan te bieden. ‘Hetzelfde’ kan dan toch steeds weer anders lijken, zodat het kind voldoende geprikkeld wordt. Belangrijk in dit opzicht is dat belangrijke kenmerken in het werk (zoals de tekens + en - in rijen sommen) er duidelijk uitspringen. Het kind met ADHD is zo snel afgeleid, dat het anders over dit soort kenmerken en aanwijzingen heen kijkt. Door de impulsiviteit maakt het kind met ADHD meer slordig heidsfouten dan andere kinderen. Bekend is, dat meerkeuze toetsen

    in dit opzicht voor problemen kunnen zorgen. De leerling neemt al gauw genoegen met een antwoord dat ‘ongeveer goed’ is en zoekt niet door naar het juiste antwoord. Vragen om hulp doen kinderen met ADHD ook minder dan andere kinderen. Het opsteken van de vinger en wachten tot de leerkracht tijd heeft om extra instructie te geven duurt deze leerlingen vaak te lang. Dat leidt tot roepen door de klas (de leerling kan zijn behoefte aan hulp niet uitstellen) of tot het niet vragen om hulp. In individuele leersituaties speelt dit probleem geen rol.

    PROBLEMEN BIJ SPECIFIEKE VAKKEN

    Het kind met ADHD zonder specifieke leerstoornissen kan toch met een aantal vakken problemen hebben. Als zich bij specifieke vakken problemen voordoen zal de leerkracht eerst moeten nagaan wat daarvan de oorzaak is. Gaat het om tekortschietende vaardigheden of moet de oorzaak gezocht worden in de aandachts- en concentratiestoornis?

    Een vak waarmee veel kinderen met ADHD problemen hebben, is rekenen. Die problemen doen zich vooral voor bij het automatiseren van de stof. Zoals eerder beschreven, is leren door herhaling en inslijping door ‘meer van hetzelfde’ voor een ADHD-kind moeilijk op te brengen. Positieve waardering en een beloningssysteem kunnen hierbij helpen.

    Het moeizame automatiseren leidt, samen met de aandachts- en concentratiestoornis, haast onvermijdelijk tot tempo-problemen. Een goede oplossing hiervoor is het laten inoefenen met behulp van de computer: deze geeft onmiddellijke feedback en helpt het kind zelfstandig te werken. Bovendien vinden veel kinderen het heel leuk om met de computer te werken, waardoor taakgericht gedrag extra gestimuleerd wordt.

    Ook bij lezen doen zich bij kinderen met ADHD vaker problemen voor dan bij andere kinderen. De oorzaak van deze problemen

    is vaak van verbale aard. Ook articuleren sommige kinderen met ADHD slecht (denk nogmaals aan de grote groep kleuters met ADHD bij wie zich een taalstoornis voordoet). Het is daarom onverstandig om bij het beoordelen van de leesprestaties van deze kinderen alleen af te gaan op de resultaten van de veel gebruikte AVI- en Brus-leestesten. Het begrijpend en verklarend lezen van deze kinderen ligt misschien op een hoger niveau dan de uitslagen van deze tests doen vermoeden. Leestests die begrijpend lezen toetsen zouden daarom ter ondersteuning gebruikt moeten worden. Te eenvoudige leesteksten werken aandachts-en concentratieproblemen alleen maar in de hand.

    Ook schrijfproblemen komen vaak voor bij kinderen met ADHD. Al eerder is aangegeven dat een groot aantal kinderen met ADHD een zwakke motoriek heeft. Dit kan de oorzaak van schrijfproblemen vormen. Remediërende schrijfprogramma's kunnen het kind en de leerkracht behulpzaam zijn bij de oplossing van deze problemen. Ook kunnen problemen door de aandachts-en concentratiestoornis worden veroorzaakt. Dan is het beter 7x2 regels te laten schrijven dan 2x7 regels!

    Het is, alles overziend, niet eenvoudig voor een kind met ADHD om zonder kleerscheuren de schoolse periode te doorlopen. De onderwijskundige aanpak zal geregeld moeten worden aangepast aan de behoeften van deze kinderen.

    Kinderen met ADHD hebben op school dan ook vaak de ondersteuning nodig van gedragsinterventies (door bijvoorbeeld een

    beloningssysteem), specifieke onderwijskundige aanpassingen en eventueel medicatie. Afstemming met de ouders van de leerlingen is onontbeerlijk en geeft de onderwijskundige ‘behandeling’ van het kind meer kans van slagen.

    Gezien de soms intensieve ondersteuning van de ADHD-leerling zien we bij deze groep veel plaatsingen in het speciaal onderwijs. Vooral waar het gaat om de groep ADHD-kinderen met bijkomende problemen is een dergelijke plaatsing soms onvermijdelijk. Een steeds grotere groep van deze kinderen doorloopt echter ook het basisonderwijs. De leerkrachten van deze kinderen zullen dan bereid en in staat moeten zijn om tegemoet te komen aan de speciale behoeften van leerlingen met ADHD.